handdator

Visa fullständig version : Passat Variant -03 baklucka stänger ej...



Falcor
2008-12-19, 12:25
Bakluckan på Passaten började krångla idag, den går igen helt men spärren låser inte utan det är bara att öppna den igen utan att trycka på knappen.

Vad är det som är fel och hur dyrt är det?

Henrik.M
2008-12-19, 12:42
Bakluckan på Passaten började krångla idag, den går igen helt men spärren låser inte utan det är bara att öppna den igen utan att trycka på knappen.

Vad är det som är fel och hur dyrt är det?

Låskistan är trasig.
Kostar ca 300:- till bakluckan. (Om jag inte minns hel galet)

Falcor
2008-12-22, 11:49
Sådär, ny låslista beställd, kommer i morgon. :)

Hur krångligt är det att byta den nåt speciellt man ska tänka på ?

Ska nog passa på att byta knappmekanismen också då jag har en sån liggande som inte blivit bytt ännu.

Henrik.M
2008-12-22, 12:17
Ganska enkel att byta.

Lossa klädseln och sedan sitter kistan med 2 bultar.

Falcor
2008-12-22, 19:47
Ok, låter som till och med jag kan klara det, handtagsmekanismen, är den lika enkel?

BALAN
2008-12-22, 19:54
Fan mats:) Du har en scirocco 1.8T. Handtaget skall nog inte vara några problem :)


God jul:)

D.E
2008-12-22, 20:11
Fan mats:) Du har en scirocco 1.8T. Handtaget skall nog inte vara några problem :)


God jul:)

Tänkte just säga det. Har man byggt Sveriges enda Scirocco 20vT så borde man kunna byta låskista. :D

Henrik.M
2008-12-22, 20:52
Ok, låter som till och med jag kan klara det, handtagsmekanismen, är den lika enkel?

Ja , dock lite pilligare.

Sitter fast med en fästram , du ser hur det ser ut när du plockar lös klädseln.

Falcor
2008-12-22, 23:50
Hehehe.... skillnaden mellan Sciroccon och Passaten är att Sciroccon inte körs av damen här hemma, alltså gör det inget om den står på pallbockar nåt halvår eller så medans jag klurar ut vad fasen jag håller på med... :-)

Falcor
2008-12-23, 15:52
Måste det vara ström till låskistan för att den ska fungera?

Två av dom tre stiften i låskistans kontakt hade ärjat sönder inne i plastkontakten + att en kabel ser ut att ha blivit halvt avkapad av nån tidigare ägare.

Jag bytte låskistan och öppningsknappen men ändå så snäpper inte låsbygeln fast, trycker jag på låsbygeln med handen så snäpper det aldrig utan den bara fjädrar tillbaka.....

Verkar som det får bli verkstaden, skitpissigt att inte kunna parkera Passaten ute när garaget behövs till annat !!

Henrik.M
2008-12-23, 22:19
Måste det vara ström till låskistan för att den ska fungera?

Två av dom tre stiften i låskistans kontakt hade ärjat sönder inne i plastkontakten + att en kabel ser ut att ha blivit halvt avkapad av nån tidigare ägare.

Jag bytte låskistan och öppningsknappen men ändå så snäpper inte låsbygeln fast, trycker jag på låsbygeln med handen så snäpper det aldrig utan den bara fjädrar tillbaka.....

Verkar som det får bli verkstaden, skitpissigt att inte kunna parkera Passaten ute när garaget behövs till annat !!

Knepigt fel?
Ska inte behöva vara ström på låskistan för att den ska låsa fast.
Däremot strömpuls från låslisten för att öppna den om man nu inte öppnar den manuellt med nyckeln.

Kan det var så att den matar ström hela tiden mot kistan? (vild gissnig utan att ha fundert allt för länge).

Gör kistan strömlös och se om den då fungerar normalt.

Prova koppla lös batteripolen på bilen dvs gör bilen strömlös och se om den då hakar fast.

Andra alternativet om du har allt nerrivet är att du kopplar lös sladden till låskistan. OBS SE BARA TILL DÅ ATT DU KAN ÖPPNA DEN MANUELLT ANTINGEN MED NYCKEL ELLER ATT DU KOMMER ÅT STAGET INNIFRÅN.

Bästa alternativet efter att jag byglat ihop min andra hjärnhalva är att du med en mejsel provar om kistan låser när du gjort den strömlös.

Du får välja sätt själv. ;)

Snäpper låskistan då fast i låst läge är det det problemet jag misstänker , dvs att den ligger och får "öppnings spänning" hela tiden.


Två av dom tre stiften i låskistans kontakt hade ärjat sönder inne i plastkontakten + att en kabel ser ut att ha blivit halvt avkapad av nån tidigare ägare.

Är stiften mot bilen hela allihopa??

Stift och kontakthus finns att köpa löst och väldigt enkelt att laga själv med hemma verktyg.

Kolla så alla stift är hela samt kablage och kontakhus.
Jag vill minnas att du har tillgång till vag-com.
Om du har möjlighet att ta ett felminne ,så ta ett felminne på kanal 46 (komfortsystem) när alla sladdar är kopplade med varandra.
Radera ev sporadiska fel , prova om kistan fungerar.
Gör den ej det så ta felminne igen och skriv här vad som står.....om det står något.

Måste bara få klart för mig ungefär vad som är trasigt så ska det nog gå att lösa........därav alla frågor och testförslag. =)

Falcor
2008-12-23, 22:51
Kistan är strömlös hela tiden eftersom kontakten på sladden till den är trasig, ändå snäpper inte bygeln fast. Den gjorde dock det när det var lös och vajern ej var kopplat till kistan. Så det borde vara nåt med vajern som gör att den inte låser....?

BALAN
2008-12-23, 23:18
Utan att ha sett det, Vajern är inte för hårt spänd då? Det är säkert jättelätt när du väl har klurat ut det, det känner jag på mig.

Henrik.M
2008-12-23, 23:29
Kistan är strömlös hela tiden eftersom kontakten på sladden till den är trasig, ändå snäpper inte bygeln fast. Den gjorde dock det när det var lös och vajern ej var kopplat till kistan. Så det borde vara nåt med vajern som gör att den inte låser....?

Ok nu är vi på ett annat spår.
Kolla vajer + motor till vajer.

Haka lös vajerna från motorn men låt den sitta i sina fästen i luckan samt i kistan......funkar det nu?

Falcor
2008-12-25, 11:41
Nu har jag hakat loss vajern från motorn och då fungerar snäppmekanismen i låset och "öppnar" när jag drar i vajern med handen.

Nån som har artikelnummer på stift och kontakthus?

Henrik.M
2008-12-25, 15:36
Nu har jag hakat loss vajern från motorn och då fungerar snäppmekanismen i låset och "öppnar" när jag drar i vajern med handen.

Nån som har artikelnummer på stift och kontakthus?

Kolla nu om motorn som drar vajern fungerar som den ska.
För om låskista + vajer + låslist är som det ska så återstår bara motorn.
Om det nu inte var så att vajern låg galet alt att motorn är knäpp pga av det trasiga kontakthuset.

Artn på kontakthus står på kontakthuset.
Vilka stift det ska vara vet dom på VAG.

Falcor
2008-12-25, 16:37
Hur ska jag få motorn att dra när jag inte kan koppla in öppningsknappen i luckan pga trasig kontakt? :)

För övrigt är denna årstiden helt ok när det är ett par minusgrader och solsken....

Henrik.M
2008-12-25, 19:02
Hur ska jag få motorn att dra när jag inte kan koppla in öppningsknappen i luckan pga trasig kontakt? :)

Klipp bort den trasiga kontakten , och sätt tillfälliga stift av passande sort som du kopplar mot låslisten så får du svart på vitt om motorn fungerar som den ska. (du ska ju ändå byta kontakthuset , så då spelar de ju ingen roll om du klipper bort det).

Om du nu kan se så kolla gärna INNAN du klipper hur kablarna går mot kontakthuset.

Falcor
2008-12-25, 23:03
Ska se om jag har några så små stift liggande men jag tror inte det.
Nu går det iaf att öppna med nyckeln så frugan kan använda bilen utan att den står med bakluckan olåst. Får beställa lite delar på måndag.

Henrik.M
2008-12-25, 23:06
Ett annat sätt om du vill snåla lite men ändå ligga bra till hos frugan , är att du helt enkelt klipper bort kontaktstyckerna och skarvar ihop kablaget med kabelskarvar.
Jag har för mig (nu är jag inte 100% säker) att färgerna på kablaget från listen till motorn överänstämmer med varandra.

Jag har själv problem med min baklucka.......men jag har under 2 månaders tid varit för slö för att undersöka den. (mest troligt en låskista som håller på att dö)
Alltid trevligare att laga andras bilar över en skärm. ;-)

Falcor
2008-12-26, 10:19
Lite svårt med kabelskarvar eftersom det är stiften i själva låskistan som är trasiga och sitter fast i kontaktstycket som passar mot låskistan....

Henrik.M
2008-12-26, 14:22
Lite svårt med kabelskarvar eftersom det är stiften i själva låskistan som är trasiga och sitter fast i kontaktstycket som passar mot låskistan....


Hade du inte en ny låskista?
Klipp båda kontaktstyckerna och skarva. (om du nu vill köra på en permanent lösning)

Falcor
2008-12-26, 15:36
Jo men det sitter juh ingen sladdkontakt på låskistan som man kan klippa bort, stiften sitter direkt på själv kistan....

Henrik.M
2008-12-26, 19:25
Jo men det sitter juh ingen sladdkontakt på låskistan som man kan klippa bort, stiften sitter direkt på själv kistan....

Kontakthuset jag pratat om tidigare är kontakthuset som du dockar ihop med låslisten , Nu är jag förvirrad och vet inte ritkigt vad för kontakt du pratar om.
Kan du slänga upp bilder på det som är trasigt?

Falcor
2008-12-26, 21:35
Bild:

http://www.desertwind.se/lock.jpg

Två av dom tre stiften i låskistan på bilden har gått av och sitter fast i plastkontakthuset som dockar mot låskistan.

Bättre? :)

Henrik.M
2008-12-26, 21:45
Nu hänger jag med. =)
Går inte stiften att peta ut med något ur kontakthuset?
Annars så är det nog ett nytt kontakthus som gäller och nya stift.

Men hur som helst tror jag dina problem blir lösa när du fixat så du kan ansluta kontakten till din nya kista.
Förmodligen bottnar ditt problem i att kistan på bilden slog ut servomotorn som drar i vajern , dvs fick den att vara i öppet läge (vajern spänd) hela tiden.

Ett tips efter att du fixat alla kontakter och satt ihop samt testat allt är att ta ett felminne på kanal 46 & radera det som ev ligger lagrat där.

Falcor
2008-12-26, 21:55
Jo, ett nytt kontakthus med nya hon-stift så ska det nog lösa sig...

Henrik.M
2008-12-26, 21:57
Meddela resultat när du har fixat.

Falcor
2008-12-30, 12:32
Nästan klart.... men jag får inte fast vajern i motorn igen !!! :-(
Vajern känns för kort....

Grrrrr...på't igen bara !!

Falcor
2008-12-30, 12:38
Doh, hjärnsläpp, glöm förra posten....

Dock så verkar motorn ha fastnat i sitt "dragläge" När jag hakar fast vajern i motorn så snäpper inte låset igen längre.

Ingen reaktion från motorn när jag trycker på knappen i dörrsidan heller...

Så död motor troligtvis, vetefan om jag orkar byta den också....:-(

T-mek
2008-12-30, 13:08
Motorn är ju av den typen som återgår till utgångsläget med hjälp av fjäderkraft.
Den har fastnat i sitt ändläge, är rätt vanligt.
Ibland hjälper det att knacka den i golvet eller använda (lite) våld och dra ut armen igen.

Falcor
2008-12-30, 13:16
För att knacka den i golvet måste jag juh ta ner hela den plåten motorn sitter fast i, verkar jobbigt....får knacka lite på den med en hammare och dra lite i armen och se om det hjälper. :)

Falcor
2008-12-30, 14:36
Tjooohooo !

Några knackelibang med hammaren så släppte den så fint så.... :-)

Tack !

Mikael
2020-03-04, 22:53
Tack för tråden. 12 år senare hjälpte hammare-lösningen mitt identiska problem också :)