handdator

Visa fullständig version : Kylningsproblem Golf IV



brym
2008-12-17, 18:43
Hej!
Snabb presentation av mig eftersom det är mitt första inlägg. Kille drygt 30, kör golf, bor i sveriges söder. Halvhändig i största allmänhet, men dåligt just på bilar - försöker lära mig med tiden. Det blir så dyrt att inte kunna. :-) Nu vidare till min bil och dess problem. Jo, jag vet att detta heter GTI-forum och har man en trött bil med 75hk och en 1.4l motor är det ingen GTI, men det verkar ändå som om Sveriges kompetens på VW Golf finns här! ;-)

Förutsättningar:
Golf IV 1.4, -98, ca 12000 mil

Felbeskrivning:
En dag slutade kupevärmen plötsligt att fungera. Fläkt snurrar, luft kommer men helt utan värme.

Var då i kontakt med en bilmek som inte hade tid att ta hand om den, men rådde mig att byta termostat. Kanske var det den som var kass, om inte ändå dags att byta den.

Efter termostatbyte blev det ingen skillnad. Vid denna tidpunkt konstaterade jag att endast en av de slangar som gick till värmepaketet blev varm.

Aha, kanske en propp i systemet – i med kylarrensning och fortsatte köra. En tid efter detta började bilen stundvis bli överhettad. (100-110 grader). Då la jag märke till att samma gällde slangarna till kylaren som till värmepaketet, endast en blev varm, den övre på kylaren.

Jaja, jag får väl göra det som man ska (vad jag har förstått). Idag tömde jag kylsystemet, spolade igenom från alla håll jag kom åt med en vattenslang. Fyllde upp med vatten, snurrade omkring det med några varv runt kvarteret. Bilen går fortfarande upp i temp (för mycket) med dock mindre än tidigare och sen sjunker tempen igen. Kan väl säga att den pendlar mellan 90 och 100 grader.

Bara för sakens skull kontrollerade jag även kylarfläkten och bytte tempgivaren eller vad den heter, som sitter i kylaren för att kontorollera fläkten, då fläkten inte snurrat på bra länge vad jag kan minnas. Detta gjorde ingen som helst skillnad.

Problemet kvarstår, ingen värme i kupen, lite för mycket värme i motorn och ojämn temperatur på kylvattenslangarna.

Det enda som jag kan tänka mig nu är vattenpumpen, eftersom allt pekar på att det inte är någon/tillräcklig snurr på vattnet där inne.

Jag har även testat att köra utan termostat och det gör varken från eller till.

Kom med glada tillrop och berätta för mig varför min bil inte mår bra. =)

Mvh

VWGolIV
2008-12-17, 18:59
Ja om bilen rullat 12000 mil så är det dags för kamremsbyte och då byter man ALLTID vattenpumpen då dessa brukar bli dåliga.

Så kanske ditt fel ligger där ?!?

Du har ju bytt termostaten så den är det ju inte.


Välkommen till GTI Klubben, här är alla välkomna med vattenkylda vws oavsätt vilken motor du har =)

Jag flyttar tråden till rätt forumdel.

Särkelä
2008-12-17, 19:53
skulle me tippa på en vattenpump. e säkert så att plast hjulet som snurrar runt vattnet har gett opp.. o då e det lika bra o göra kuggremsbytet me..

brym
2008-12-18, 16:42
Ja om bilen rullat 12000 mil så är det dags för kamremsbyte och då byter man ALLTID vattenpumpen då dessa brukar bli dåliga.

Så kanske ditt fel ligger där ?!?

Du har ju bytt termostaten så den är det ju inte.


Välkommen till GTI Klubben, här är alla välkomna med vattenkylda vws oavsätt vilken motor du har =)

Jag flyttar tråden till rätt forumdel.

Tack för både välkomnandet och flytt av tråden.

Vad jag egentligen undrar angående min bil och bekymmerna med den. Kan det vara något annat än vattenpumpen som är defekt? Kan man kontrollera dess funktion utan att ta loss kamrem och annat jag inte vill ge mig på?

Tack tack!

Ps. Fint forum förresten, en massa go information, tips och ideer och annat smask! :-)