handdator

Visa fullständig version : Problem med för hög K-värdet TDi VAG TDi Graph



Davidsson
2008-12-15, 17:54
Har en passat TDi-98 med för hög co halt. Kollade med Vag-com om han hittade något men fick inte fram något.

Fick för mig att köra TDi Graph för att kolla tändningen (kan det påverka co halten)?
Körde bilen ca 1 mil men han kommer bara upp i 77graders arbetstemp och TDi Graph ska vist ha 80grader såg även att bränsle temben va ca 50grader(kan det påverka arbetstempen)? Hur kan man få upp temeraturen utan att skada motorn? Om man får det till att funka hur sjustera men tänningen i så fall? har sökt men hittar ej det.

Andra tipps på vad jag bör kolla?

T-mek
2008-12-15, 18:18
CO-halten brukar man inte mäta på dieslar, men däremot K-värdet (sotandelar). Hur mycket är det och vad har du för gränsvärde på bilen, max 1,3?

Det vanligaste är igensatt luftfilter, fel på lmm/ trasiga luftslangar, trasig/ ej urblåst katalysator. Går bilen bra i övrigt?

Mini_me
2008-12-15, 18:38
Är ingen Co halt koll på TDi och man kan inte kolla tändningen iom att det inte finns nån.
Du kan därimot kolla insprutningens början kontra bränsle temp och via ett diagram få fram om pumpen står bra eller dåligt.

Men som T-mek skriver så brukar det vara Olja filter och ett nytt luft filter som gör susen.
Annars om den går lite pissigt så är det säkert LMM eller defekta vacum slangar (som ovan skriver)

Davidsson
2008-12-15, 19:20
Är mammas bil men den verka gå rätt bra så man kanske skulle prova att byta luftfilter. Menar insprutningen. Finns det någon lathund hur man ändra detta efter man fått fram mätpunkterna bara hitta hur man kontrolera det men ej hur man sjustera det? Kan det på verka K-värdet ? Eftersom bilen inte kommer upp över 77grader enlig vag-com kan detta va en bidragande orsak?

vackumslangarna kolla man dom enklast med att spruta startgas på dom eller?

pekka kiiskilä
2008-12-15, 22:57
77 grader i vatten temp? Då är det dax o byta termostat.

Mini_me
2008-12-16, 05:56
Inte säkert att det är nå fel med 77 grader i vatten temp med tanke på att vi pratar diesel här.
Vi har svårt att få drift temp i våra Transporter bilar på jobbet , och det är under körning t.o.m.

Sätt en papp skiva framför kylaren så poppar tempen upp.

Att ställa in en diesel pump görs på 2 sätt :

1: med klocka
2:med data.

Gör du 1 är det bra att finlira med nr 2.

Detta är ganska knepigt.
Jag vet inte hur det ser ut i din datat pryl där men kan du får fram mätvärden med den?
Om du kan det ska jag leta fram värdena på hur pumpen ska stå.

Fast jag tror inte det är felet...hur högt värde har du (Mamma) fått?
Ny olja , filter och luft filter + en duktigt buskörning på motorvägen och sen in och kolla värdena så borde du vara hemma.

Mini_me
2008-12-16, 06:24
Om du har så ska du in i motorns grundinställning (adress ord 04 hos VAG).
Då ställer sig motorn i grundinställning och du kan kontrollera insprutningens början.

I display fällt nr 2 ser du insprutningens början och i fält nio ser du bränsle temp.

Dessa ska du lägga in i en graf för att se om du är i BÖR området.
Ska se om jag kan fixa över grafen åt dig.

Tada:

http://www.corradoclubsweden.com/picture.php?pictureid=249&albumid=38&dl=1229405211&thumb=1

lite liten men du kanske ser/hajar vad jag pratar om?

Davidsson
2008-12-16, 08:55
Jag får upp denna i Vag-Com
TDIGraph är ett tilläggsprogram som följer med VAG-COM

TDIGraph används för att kontrollera att insprutningen på en TDI sker vid rätt tillfälle. Det gör kontrollen mycket enkel att utföra. Man behöver inte ha en verkstadshandbok i knäet för att se vad värdet ska vara. Det vet programmet utifrån beteckningen på styrenheten, som det läser av automatiskt. Blå linje är börvärdet, grön är tidig gräns och röd är sen.

Om inte motorn skulle vara tillräckligt varm för att göra en mätning, säger programmet ifrån.

http://www.vag-com.se/Images/TDIGraph.jpg

Ska byta termostat och se om jag får upp tempen. När jag fått fram punkterna om man behöver justera hur går man till väga då?

Enligt besiktningen var värdet 2.4 och få vara 1.5 om det kan hjälpa till med vad som kan vara problemet.

Tack för hjälpen