handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbar på VAG sprängskiss på dragkrok



Davidsson
2008-12-15, 10:30
Har problem med en avtagbar dragkrok som ska va monterad från fabriken som jag skulle vilja ha spräng skiss på.

HZX 658

Henrik.M
2008-12-15, 11:54
1: vad är det för bil?? (regnr hjälper inte när jag är hemma)
2:vad är det för dragkrok??
3:vad är problemet?

Davidsson
2008-12-15, 12:52
en Passat -98 vet ej modellen på dragkroken. Enligt besiktningen glappar den för mycket, fundera på om man kan spänna den eller om det finns någon skruv man kan ställa in det med.

Henrik.M
2008-12-15, 13:01
en Passat -98 vet ej modellen på dragkroken. Enligt besiktningen glappar den för mycket, fundera på om man kan spänna den eller om det finns någon skruv man kan ställa in det med.

Är det ett orginal fabriksdrag är det mest troligt då ett VOTEX.
Glappar den för mycket är antagligen mekanismen i själva kroken sliten.

Finns inga sprängskisser på hur mekanismen på kroken är uppbyggd eftersom draget är en säkerhetsdetalj som ej får repareras , bara bytas ut.

Det du kan göra är.

1:Prova rengöra mekanismen i kroken , fetta in den igen och se om det löser problemet.

2:Byta ut enheten.

3: Stumsvetsa den i bilen , men då krävs en omtypning av bilen eftersom det då räknas som att du har ett fast drag.

Henrik.M
2008-12-15, 13:07
Av en slump snubblade jag över dennna annons :http://www.blocket.se/vi/19480729.htm?ca=1_9_s

Kanske kan vara intressant.

P-plats.se
2008-12-15, 13:32
3: Stumsvetsa den i bilen , men då krävs en omtypning av bilen eftersom det då räknas som att du har ett fast drag.

Får du göra det på en bil från -98 (Helbilsgodkännd?)?

Mini_me
2008-12-15, 14:11
Ja..vi monterar dragkrokar på 2009ór på jobbet och dom går att regga om.

P-plats.se
2008-12-15, 15:28
Ja..vi monterar dragkrokar på 2009ór på jobbet och dom går att regga om.

...men då har du en prdukt som tillverkaren garanterar funktionen på och om man stumsvetsar den så undrar jag om SBP godkänner detta?

Henrik.M
2008-12-15, 21:43
Får du göra det på en bil från -98 (Helbilsgodkännd?)?

Jag om den typas om.

Vi har gjort det på några genom åren , eftersom det kostar lika mycket att typa om bilen utan drag som att stumsvetsa draget och typa det som fast drag.
Du gör ju inte åverkan på låsmekanismen när du stumsvetsar draget.
Du gör bara draget från ett löstagbart till ett fast.

P-plats.se
2008-12-15, 22:22
Man slutar aldrig att förvånas...

Vissa saker är helt ok att göra så som att typa om ett avtagbart drag till ett fast genom att svetsa fast den men att montera en bur i en helbilsgodkännd bil och få det godkännt ska jag inte vara det lättaste!?
...sen att det går att bygga om en diesel till lätt lastbil enkelt går ju det med, ska inte vara lätt för oss med bilhobby som största intresse!? ;)