handdator

Visa fullständig version : Golf4-06a med kopplingsproblem, 02K-låda!



MrGolfIII
2008-12-14, 19:20
Bil:
Golf4 -06
BCB motor
02K låda
5000mil

Vid kallstart varje morgon så hoppar/hugger bilen iväg. Precis när man ska iväg så måste man slira som f-n på kopplingen, annars så blir det kraftiga hopp/ryck/hugg.

När väl motortempen är uppe och man kört en bit så är det inga problem längre.

På VW-verkstaden säger man att det är för “fuktigt ute”!!!! Teorin är att lamellerna blir fuktiga över natten och och orsakar dessa problem. Är det verkligen så välventilerat där så det kommer in fukt på lamellerna?

Så nu undrar jag! Är det fler som har detta problem, eller är det bara min Golf som är “fuktkänslig”

Alla tips och förslag uppskattas!

jollykent
2008-12-14, 19:32
är det inte så att lamellerna "klibbar" ihop med varandra? en kompis hade de problemet på sin ford scorpio......vilket kanske inte va så konstigt med tanke på bilmärket men bara en grej som slog mig när jag läste ditt inlägg....:P hehehe

mvh
Anders

MrGolfIII
2008-12-17, 02:57
är det inte så att lamellerna "klibbar" ihop med varandra? en kompis hade de problemet på sin ford scorpio......vilket kanske inte va så konstigt med tanke på bilmärket men bara en grej som slog mig när jag läste ditt inlägg....:P hehehe

mvh
Anders

Hmmmm, värt att kolla upp!
Vad gör man om dom "klibbar"?

jollykent
2008-12-17, 11:20
slira på kopplingen en stund så brukar det släppa......gör det inte för länge bara, då kanske du inte har någon koppling alls. hehehe. ;)

MrGolfIII
2009-07-31, 21:11
Felet är kvar!, börjar tröttna nu.

VAG vill riva ner och börja byta delar(uppskattningsvis 5-15000:- säger dom), medan jag själv har fullt upp att laga alla "småfel" på bilen. Så jag har inte hunnit till kopplingsfelet ännu.

På denna golf4a 6000mil har jag lagat mer än vad jag gjorde på min golf3a som har gått 26800mil, ska det verkligen vara så???

Någon mer måste ju upplevt detta. Jag är tycket tacksam för fler tips!

lordnisse@
2009-07-31, 23:19
Har inte direkt någon hjälp till dig,men har en kompis som har en Tjeck-folka med 1,6 motor och han upplever samma sak som dig och har fått samma förklaring av verkstaden som du har,han även en Tjeck-passat(fast längre) med 1,8 snurrbo men på den har han inte haft problem,den går prima(fast törstig som fan om man "turbar"på...

outrunner
2009-08-01, 10:16
Hade samma fenomen med min förra bil..Bora 1,6 -01.
Den högg(kopplingen) o var allmänt jobbig vid fuktigt väder o kallstart...

Så jag bytte....bil.

P.

MrGolfIII
2009-08-02, 20:10
Über VAG-supporten i sverige hade ”naturligtvis” inte hört talas om detta problem tidigare. Men nu känns det ju ”skönt” att veta att man inte är ensam på norra halvklotet om att ha detta problem.

Men nu återstår bara frågan hur man tätar växellådan/kopplingen från att ta in ”nattfukt”?

Hur svårt kan det vara att bygga en koppling som klarar lite nattfukt? Här talar vi om en bil som är byggd -05/-06…!!!, inte någongång på 40-talet.