handdator

Visa fullständig version : Bromsar Lupo?



Mackan73
2008-12-14, 12:57
Fick anmärkning på ojämn bromsverkan bak på tjejens bil som är en lupo 3l. Tänkte åtgärda detta till veckan, men då jag befinner mig väldigt långt från min egen verkstad samt verktyg så undrar jag om nån vänlig själ vet vilka dimensioner jag behöver på hylsor osv.

Manny
2008-12-14, 17:03
Lite svårt att säga, Vi vet ju inte vad du sla byta/laga förnåt. Vi har har symptomen, inte diagnosen skulle man kanske kunna säga.

Men ta med de vanligaste hylsorna o fasta nycklarna, samt lite olika insex (även 7mm), polygrip och fälgkors. Samt en näve svordomar att öva på.

Mackan73
2008-12-14, 17:37
Tror det bara har kärvat ihop då det var bra på andra sidan. Har dessutom varit ute & tokbromsat lite med mer bromsverkan som följd. Men tänkte plocka upp ändå för att kolla läget samt smörja lite. Har väl det mesta, var mest hylstorleken till bromstrumman jag var ute efter då det inte finns en enda hylsa el fasta nycklar här i huset & jag tänkte inte handla upp mig på en hel sats.

Manny
2008-12-14, 17:45
centrummuttern till trumman tar du med polygripen eller fingrarna bara, den ska inte sitta hårt alls. dras åt med handkraft typ.

Mackan73
2008-12-14, 18:54
Ok, ja då ska det nog kunna lösa sig. Tackar tackar..

Norpan
2008-12-15, 09:26
Nu är det inte så enkelt att man tar muttern med polygrip på en Lupo
då den har Gen2 hjullager men å andra sidan behövar man inte lossa den ens
för att få av trumman utan bara en liten skruv.

Tänk på att Lupo 3L har aluminium trummor som slits väldigt lätt och då
behövs bytas.
Slitna trummor brukar orsaka dålig bromsverkan på dessa bilar.

Mackan73
2008-12-15, 17:28
Ahh då var det ju mkt enklare... Men nu behövs det inte då jag idag besiktigade om bilen med perfekt bromsverkan baktill, detta efter 2 hårda inbromsningar på motorvägen. Nog kan man väl tycka att bilprovningen skulle kunna kosta på sig att massera en gång extra på bromsprovaren, det brukar dom iaf göra uppe i jämtland där jag normalt huserar.