handdator

Visa fullständig version : Rolig budgetmotor?



Da Bear
2008-12-13, 23:39
Funderar på följande setup då min lilla 75hk motor inte riktigt kan hävda sig på motorvägen :(

Block: 3A 2-liters block från Audi 80, alternativt ADD/ABK då de är lättare att få tag i.
Topp: Golf GTI 8v med hydrauliska tryckare, planad 1mm, matchportad, bortslipade gjutskägg i kanaler och förbränningsrum samt inslipade ventiler. Nya tryckare om behovet finns.
Eller kanske är det bättre att använda toppen ifrån ABK motorn och GTI kamaxel? Läser lite här och där om att GTI'n har förbränningsrum i kolvarna och då lär ju kompet bli åt Helsingland.
Avgas: Extraktorgrenrör samt 2" system.
Förgasare: Weber 32/36DGV, alternativt 1,6ans orginalförgasare (Keihin) tills vidare.
Hörde att Keihin förgasaren räcker upp till 120-130hk, undrar om någon kan bekräfta eller dementera det.

Borde lira bra ihop? Uppskattade hk med respektive förgasare?

Andra tips och idéer?

Henrik.M
2008-12-13, 23:42
Ang keihin så räcker den knappt till 90hk.
Åtm i den bestyckning VW levererar dom i.
Men det kanske finns andra keihin som räcker längre.



Ang tips
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=37

Norpan
2008-12-14, 01:28
Jag vet vart det finns en färdig 2l-motor som är klar med kam och sprut och allt till rätt peng, ca170hk...

Till salu!

Bastard66
2008-12-14, 02:48
Ang keihin så räcker den knappt till 90hk.
Åtm i den bestyckning VW levererar dom i.
Men det kanske finns andra keihin som räcker längre.



Ang tips
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=37

Hmm... Kör med keihin på i min mk1 med 1,8 hv motor(90hk) + gti kam, lättat svänghjul, renoverad & planad topp (1mm), extractorgrenrör och det funkar fint.. Har hört att orginal förgasare skall räcka till åtminståne 120-130 hk..

Manny
2008-12-14, 04:42
Keihin finns till mk2 med 90hk bestyckning, men mer än så vet jag inte var man kan hitta....
Går att flytta över 90 hk munstyckena till 75hk knasaren om man vill. Det gjorde jag på den gamle gröne. En ny packningsats är lämpligt dock :P.

Da Bear
2008-12-14, 11:03
Då kanske det är bäst att skippa Keihin förgasaren och satsa på webern direkt.

Hur är det med GTI toppen? Tål den att planas och köras tillsammans med ABK eller 3A block?

Henrik.M
2008-12-14, 12:22
Har hört att orginal förgasare skall räcka till åtminståne 120-130 hk..

Man hör mycket här i världen. =)

pekka kiiskilä
2008-12-14, 13:03
Man hör mycket här i världen. =)

Henrik man kör ju Grp E i rally och där får dom inte byta ut så mycke och med balansering och rätt justering kan man få ut över 110hk med orginalförgasaren.

Henrik.M
2008-12-14, 13:40
Henrik man kör ju Grp E i rally och där får dom inte byta ut så mycke och med balansering och rätt justering kan man få ut över 110hk med orginalförgasaren.

110 är ändå långt ifrån 130.

pekka kiiskilä
2008-12-14, 14:00
Det är däromkring några hk upp eller ner men jag vill minnas att bränslepumpen är lite för klen för att klara av att mata fram bränslet en längre tid med fullt spjäl öppet.

Henrik.M
2008-12-14, 14:32
Det är däromkring några hk upp eller ner men jag vill minnas att bränslepumpen är lite för klen för att klara av att mata fram bränslet en längre tid med fullt spjäl öppet.

Med tanke på att bränslepumpen är en vanlig mekanisk slagpump , har jag svårt att tro att den klarar av några större effektuttag över 90hk under någon längre tid.
Om vi pratar om en orginal utrustad motor med keihin förgasare typ HV motor. (Den är på 90hk med keihin)

Men det är ju vad jag tror. =)

Sen att keihin i organlbestyckning och ett par mil i nacken klarar av effektuttag på 120-130 hk......det vill jag se på papper.
En sak är att mäta effekt med arslet det kan vi allla göra och då har vi alla minst 250 hk under huven.
Brukar bli annorlunda snack när det ska fram med papper eller en pålitlig källa ;-)

Att man hört något är inte en pålitlig källa.

100-110 det kan jag köpa men inte mycket över det med en orginalbestyckad keihin.

Bastard66
2008-12-14, 15:41
Det var som sagt bara vad jag HÖRT.. Ska ta å testa med en annan förgasare på min motor då, kanske finns några hk extra att plocka ut =)

pekka kiiskilä
2008-12-14, 18:11
Det ger klart bäst med typ en weber 36-36 eller större i effekt mm samt att bränslepumpen är en stor flaskhals om man ska ha mer effekt så det är värt med en elektrisk pump och en regulator för att ha jämt flöde.

Henriks argument är korekt för det kan vara svårt o få ut större efekter med en sliten keihin och gammal pump om man ska lyckas med det så är de modiefering som gäller samt frächa prylar.

Da Bear
2008-12-14, 18:22
Då dumpar vi Keihin förgasarsnacket då det är konstaterat att den inte räcker till :)

Över till de andra prylarna, en elektrisk soppapump är något att komplettera med?

Bastard66
2008-12-14, 22:18
Var inne på rallydelar i vretstorp nu och hittade något smaskigt en weber 32/36 DGV med Misab insug 4500:-.. Blev nästan lite sugen :D

Da Bear
2008-12-14, 22:25
Visst är man sugen på en helt ny. Inte så dyrt heller. Men 4500kr bara på förgasaren, när övriga motorn kostar ~2-3000kr är enligt mig inte budget längre :)

Samma förgasare sitter tydligen på Ford Granada, Sierra och Taunus så håll utkik på skrotarna.


Sen verkar Weber 36 DCD vara ett bra val också. Får se vad jag hittar för något, 32/36DGV eller 36DCD :D

Bastard66
2008-12-14, 22:32
hittade erbjudande på sidan nu 3895 för förgasare samt insug.. Jag ska nog göra en beställning imorrn iaf.. Jag har lagt ca. 4000 på min motor.

Bengan.U
2008-12-14, 22:54
Samma förgasare sitter tydligen på Ford Granada, Sierra och Taunus så håll utkik på skrotarna.

Hej.

Var det inte dom modellerna dom pressade direkt.....
vid inkommandet till skrotarna alltså ;-)
(liteee OT,men kunnde inte hålla mig hehehehe)

MVH/Bengan.U

Da Bear
2008-12-14, 22:55
Hej.

Var det inte dom modellerna dom pressade direkt.....
vid inkommandet till skrotarna alltså ;-)
(liteee OT,men kunnde inte hålla mig hehehehe)

MVH/Bengan.U

Så var det säkert, de växer inte på träd direkt :D

Henrik.M
2008-12-14, 23:00
Ford har ett väldigt konstigt vakumsystem på sina webergasare iallafall på granandan och taunusen.
Inehåller 4-5 backventiler och vakumslangar till och från gasaren och sköter bla fullgasläge.

Ett rent hel_ete att få till när man rycker ledningarna , räcker inte bara att plugga.

Jag har ägt 2 taunusar.........innan jag blev klok. =)
Fick dom aldrig att gå som som skulle och när dom gick som jag ville drog dom mer soppa än en jänkare.

Bastard66
2008-12-14, 23:11
Jag tänkte bara på en sak nu.. Vad är det för tryck i en vanlig mekanisk bensinpump?

Har hittat en elektrisk sugpump som klarar ett tryck på 0,3-0,4 bar, blir det för klent tro? Kanske måste ha en tryckpump?

Da Bear
2008-12-14, 23:13
Ford har ett väldigt konstigt vakumsystem på sina webergasare iallafall på granandan och taunusen.
Inehåller 4-5 backventiler och vakumslangar till och från gasaren och sköter bla fullgasläge.

Ett rent hel_ete att få till när man rycker ledningarna , räcker inte bara att plugga.

Jag har ägt 2 taunusar.........innan jag blev klok. =)
Fick dom aldrig att gå som som skulle och när dom gick som jag ville drog dom mer soppa än en jänkare.

Konstigare vakuum än vad VW har på sina Keihin maskiner? :D Såg att Sierrans weber är utrustad med automatisk/elektrisk choke, hur får man igång den i en Golf?

Bengan.U
2008-12-14, 23:27
Hej.

Jag har ett tipps om en bilskrot som möjligen
kan ha Weberförgasare till F*rd.
Östansjö bilskrotning/bildemontering ! Där pressas
inget som inte går att skruva loss :-) Och låga bra priser :-)
Vet inte om dom är anslutna till web-sök......
Tänk även på att Weber förgasarna satt orginal i alla
Fiat modeller långt in på -80talet.Kanske finns det
chans att hitta sådana oxå i Östansjö.Ska ta ett snack
med en polare i Hallsberg och skaffa tfnnr ;-) Om ingen
annan gör det hehehehe

MVH/Bengan.U

Bengan.U
2008-12-14, 23:30
Konstigare vakuum än vad VW har på sina Keihin maskiner? :D Såg att Sierrans weber är utrustad med automatisk/elektrisk choke, hur får man igång den i en Golf?

Hej.

Det torde inte vara svårare än att montera en
strömställare på brädan och mata elchoken med +ström.
Förmodar att det är en bimetallfjäder som dras ihop av
värmen och öppnar spjället helt.

MVH/Bengan.U

D.E
2008-12-14, 23:34
Varför inte bara ha k-jet insprut? PGA besiktningen eller?

Da Bear
2008-12-14, 23:35
Det verkar krylla av dessa ford weber på bildelsbasen och priserna är från 100kr och uppåt.

Så sant, svårare än så är det inte att justera elektrisk choke. Såg också att på Fordarna före 1985 så styrs choken av kylvattnet. Ju mindre elektronik, desto bättre! ;)

Da Bear
2008-12-14, 23:36
Varför inte bara ha k-jet insprut? PGA besiktningen eller?

Yes! Ju mindre man behöver böka med ev. extra el och besiktningsgubbar desto bättre är det.

Bengan.U
2008-12-14, 23:43
Såg också att på Fordarna före 1985 så styrs choken av kylvattnet. Ju mindre elektronik, desto bättre! ;)

Hej.

Skulle nog hellre föredra elchoken.
Dessutom så är det inte speciellt svårt
att bygga om chokhuset till meckaniskt med vajer :-)

MVH/Bengan.U

Bastard66
2008-12-14, 23:45
någon som vet vad det krävs för bränsle tryck om man skall köra med weber 32/36 och ca 120 hk i en 1,8L motor? Räcker en sugpump på 0,3-0,4 bar tro?

Lillen
2008-12-14, 23:52
Ändrat....

Bastard66
2008-12-15, 00:01
jo men då bör man väl ha en pump i tanken med eller?? blir jobbigt som fan å jaga tank å hjälppump samt huvudpump under bilen... men d kanske räcker med en tryckpump samt montera en backventil så man håller trycket?

Bengan.U
2008-12-15, 00:13
Hej.

Med risk för att ånyo bli idiotförklarad ;-)
Men vet ni vad det sitter för pumpar på F*rd med Weber ?
Och vet ni vad vi körde för pumpar till Weber 32/36
när vi konverterade Ople snurror ?
Skulle tro att en ny orginalpump till motorn i fråga
duger gott......

MVH/Bengan.U

Bastard66
2008-12-15, 00:20
dvs en orginal mekanisk pump? Nice isf =) Ja om inte annat får jag väl pröva mig fram... Lär väl ge sig om jag inte får tillräckligt med soppa till förgasaren.. blir iaf beställning av weber å insug imorrn.

Lillen
2008-12-15, 00:54
Jajaja

Bastard66
2008-12-15, 01:23
nice =) då blir det beställning imorrn... så ska man gå å sukta efter weber länge då iom julhelger å sånt :P Ska bli intressant å se hur d går sen då... e bra sugen på å uppdatera med 2.0 till våren :D

Da Bear
2008-12-15, 06:12
Hej.

Skulle nog hellre föredra elchoken.
Dessutom så är det inte speciellt svårt
att bygga om chokhuset till meckaniskt med vajer :-)

MVH/Bengan.U

Varför föredrar du elchoken?
Den borde väl styras av någon tempgivare någonstans? Får ta en kik på skroten och se efter hur det är uppbyggt tror jag.

Ombyggnadssatserna kostade en liten slant såg jag, men det borde gå att lösa ändå om jag känner för att köra manuell choke.

---------------------

Vad för topp "ska" jag använda mig av? 8v GTI topp (hydraulisk) eller ABK topp + GTi kam?
Läste någonstans att de nyare topparna har samma ventilstorlekar som GTI toppen, stämmer det? Isåfall kan man ju köra på ABK toppen och slippa leta ihjäl sig efter en shysst GTI topp.

Bengan.U
2008-12-15, 12:28
Varför föredrar du elchoken?
Den borde väl styras av någon tempgivare någonstans? Får ta en kik på skroten och se efter hur det är uppbyggt tror jag.

Hej.

"vattenhuset" som sitter på förgasaren,där regleringen
av chokespjället sker,har en tendes till att vilja läcka :-/
Särskilt innåt mot spjällaxelen och då får man kylvätska
in i motorn via insuget :) Det är en dålig kombination
av olika material som bidrar till dett,jutalu,stål och
glykolblandat vatten.
Precis,en ombyggnadssats är inte dyr,men det är
ganska så enkelt att modda detta med "egen" ombyggnadssats :-)

MVH/Bengan.U

Da Bear
2008-12-15, 18:07
Nä, läkage är ingen höjdare! Får se hur jag gör om det blir en DGAV förgasare. :)

Norpan
2008-12-16, 01:03
såg att du inte tyckte det var värt att kosta på en förgasare för 4000:- ca
om man byggde resten av motorn för 3000:-....

Då skulle jag vilja veta hur man bygger en 2l motor för den pengen..
Finns knappt block för den summan och sen vill man ha lite packningar och packboxar, slang, lite kabel, en trimkamaxel m.m och vips har man passerat den magiska 10.000:- gränsen utan att man vet vad som hände och en bra förgasare eller två brukar ofta sluta dyrare än ett riktigt programerbart insprut
och sen ska dom/den ställas in efter motorn också.

Tyvärr är den bistra sanningen den att det går inte att bygga budget även om man börjar i den änden : )

Det brukar sluta med många offer till murphy och dyrare än man tänkt sig!

Lillen
2008-12-16, 01:20
Ändrat.

pekka kiiskilä
2008-12-16, 01:23
Norpan det var fint skrivet för det brukar ju alltid spåra ut när man bygger en motor eller en bil o själv har jag slutat o räkna pengar på bilar och delar till dom för jag drar ut kostnaden på en lite längre tid bara.

Norpan
2008-12-16, 01:32
Nej murphy är inte billig att ha i garaget : )

Som Pekka skrev så bör man inte räkna vad man lägger ner
på en bil för då blir man bara lessen i ögat...

Da Bear
2008-12-16, 06:38
Nu var det en uppskattad summa. Men några 10 000 kommer det inte heller att bli. :)

Norpan
2008-12-16, 08:12
Köp lite packningar och sånt som topplocksbultar, m.m.
så får du se att du närmar dig 10.000:- väldigt snabbt : )

Vad har du tänkt köra med för kamaxel i den?
För att få ut lite mer effekt ur den så måste det bli en lite vassare kam
och till bättre andning krävs mer soppa och en bra förgasare...

Vad var det för block du tänkt dig, 3A, 2E, ABK?

Tänk på att både 2E och ABK, m.fl. är höga block 1,5cm ca. medans 3A
är ett lågt block.

Da Bear
2008-12-16, 14:44
Köp lite packningar och sånt som topplocksbultar, m.m.
så får du se att du närmar dig 10.000:- väldigt snabbt : )

Vad har du tänkt köra med för kamaxel i den?
För att få ut lite mer effekt ur den så måste det bli en lite vassare kam
och till bättre andning krävs mer soppa och en bra förgasare...

Vad var det för block du tänkt dig, 3A, 2E, ABK?

Tänk på att både 2E och ABK, m.fl. är höga block 1,5cm ca. medans 3A
är ett lågt block.

Har du läst hela tråden? Bara undrar eftersom du frågar vilket block jag ska använda ;)

Helst vill jag ha tag i ett 3A block, men de verkar ju inte växa på träd så det lutar åt att jag köper en komplett ABK motor och utgår därifrån, just för att hålla det till en mindre budget. Kamaxel = GTI eller motsvarande.

Och sen struntar vi i exakt vad det kommer att kosta, det kan jag redovisa när motorn börjar bli klar :)

Thomas
2008-12-16, 15:44
Funderar på följande setup då min lilla 75hk motor inte riktigt kan hävda sig på motorvägen :(

Block: 3A 2-liters block från Audi 80, alternativt ADD/ABK då de är lättare att få tag i.
Topp: Golf GTI 8v med hydrauliska tryckare, planad 1mm, matchportad, bortslipade gjutskägg i kanaler och förbränningsrum samt inslipade ventiler. Nya tryckare om behovet finns.
Eller kanske är det bättre att använda toppen ifrån ABK motorn och GTI kamaxel? Läser lite här och där om att GTI'n har förbränningsrum i kolvarna och då lär ju kompet bli åt Helsingland.
Avgas: Extraktorgrenrör samt 2" system.
Förgasare: Weber 32/36DGV, alternativt 1,6ans orginalförgasare (Keihin) tills vidare.
Hörde att Keihin förgasaren räcker upp till 120-130hk, undrar om någon kan bekräfta eller dementera det.

Borde lira bra ihop? Uppskattade hk med respektive förgasare?

Andra tips och idéer?

Kan säga att den mekaniska pumpen inte klarar en weber 32/36. Körde med orignal pumpen ett tag på min golf, men den orkar inte levera tillräckligt med soppa, så köpte en facet elpump, blev en rejäl skillnad kan jag säga. så oringal pumpen kan man slänga;) enligt mig.

Da Bear
2008-12-16, 18:46
Vilket soppa tryck vill en weber ha? Och hur mycket ger en ny orginalpump?

Lillen
2008-12-16, 19:07
Ändrat.

Da Bear
2008-12-17, 06:16
SÖK I TRÅDEN!!!!
Varför inte läsa hela tråden eller sök i forumet så hittar du lite info!

Suck, nu börjas det!
Du själv har bara gjort en gissning, men den är säkert inte fel och ditt svar är uppskattat, tro inget annat.

Och söker i forumet gör jag, men nu har vi kommit igång i den här tråden så varför inte fortsätta fylla på i den med info?


Vad jag fattat så skall en weber ha mellan 0,3-0,4.
Men jag vet inte alls , bara det jag har läst.
Räcker det verkligen till om det är max vad den klarar??
Om det blir en svacka i kapaciteten så får du ju för lite då.

En vanlig elpump från valfri insprutare borde väl räck eller?

Norpan
2008-12-17, 09:24
MISAB bör veta vad du ska ha för tryck i en Weber och det skiljer sig säkert
mellan olika modeller på förgasare.

Lillen
2008-12-17, 15:17
Ja förlåt mig.
Ska inte skriva mer.

Da Bear
2008-12-18, 06:59
Ja förlåt mig.
Ska inte skriva mer.

Raderade en massa text här.........pga att det kunde tas fel.

Sedan ringde jag och frågade istället.
Så nu väljer du och de andra om ni vill ringa ni åxå.
Jag frågade en kille som brukar justera in motorer och förgasare.
Han sade:

Weber skall ha 0,3 , kan variera med vad för applikation man har.
Men oftast hamnar det där!

Duger det som svar så ok.
Annars ring själv , MISAB är ett hett tips om ni vill fråga!

Hoppas det duger som svar på frågan?

Din ton i ditt förra inlägg var mindre trevlig då versaler tillsammans med flertalet utropstecken uppfattas som att man skriker. Men det är glömt och förlåtet nu :)

Då har vi fått ett helt säkert svar, 0,3 är det som gäller om man ska köra weber. Tackar! :)

pekka kiiskilä
2008-12-18, 12:38
Din ton i ditt förra inlägg var mindre trevlig då versaler tillsammans med flertalet utropstecken uppfattas som att man skriker. Men det är glömt och förlåtet nu :)

Då har vi fått ett helt säkert svar, 0,3 är det som gäller om man ska köra weber. Tackar! :)

Jag kan lägga till att det är lite pill för att ställa in en weber rätt det är alla munstycken som ska stämma med vad innehållet i motorn är så det kan vara billigare att åka till en som kan weber och har munstycken på hyllan så det blir rätt på en gång,

Jag har Highspeed racing i min närhet som är mkt duktig på weber som hjälper till när vi ska ställa om på rallybilar samt gatbilar.

Da Bear
2008-12-18, 15:43
Ja, det ska tydligen inte vara helt lätt att ställa in. Rullande landsväg är ju att föredra, får se hur jag löser den biten sen. Men plockar jag en DGAV ifrån nån gammal Ford 'borde' den bestyckningen fungera att köra med ett tag iaf.

pekka kiiskilä
2008-12-18, 17:03
Se till att förgasaren är från en motor som har ungefär samma storlek som den du har för det funkar rätt fint då jag har själv kört med den modellen men jag tog förgasaren från en opel ascona A 1,9 med weber 36/36A på en volvo 140 med B18 och det funkade perfekt på den bilen.

Bengan.U
2008-12-19, 01:31
Se till att förgasaren är från
en motor som har ungefär samma storlek som den du har
för det funkar rätt fint då jag har själv kört med den modellen
men jag tog förgasaren från en opel ascona A 1,9 med
weber 36/36A på en volvo 140 med B18 och det funkade
perfekt på den bilen.

Hej.

Det skulle vara vääldigt trevligt Pekka,
om du kunnde svara på några frågor jag har ;-)
När du då hade Weber i V*lv*n,vad använde du för pump ?
Hade du BTR ?

Själv så körde jag med Weber 36/36 och en R2000Kam
i min 1.9 MantaA och orginalpump,funkade fint.......
Men med den andra motorn,som jag byggde,så hade jag
dubbla Weber45 och då matades dom med SU pump,
funkade oxå fint..... Och jag hade ingen BTR.......
Så jag undrar varför det funkade då,men inte nu :-)
Effekten fanns och räckte gott till iallafall :-)

MVH/Bengan.U

pekka kiiskilä
2008-12-19, 11:37
Hej.

Det skulle vara vääldigt trevligt Pekka,
om du kunnde svara på några frågor jag har ;-)
När du då hade Weber i V*lv*n,vad använde du för pump ?
Hade du BTR ?

Själv så körde jag med Weber 36/36 och en R2000Kam
i min 1.9 MantaA och orginalpump,funkade fint.......
Men med den andra motorn,som jag byggde,så hade jag
dubbla Weber45 och då matades dom med SU pump,
funkade oxå fint..... Och jag hade ingen BTR.......
Så jag undrar varför det funkade då,men inte nu :-)
Effekten fanns och räckte gott till iallafall :-)

MVH/Bengan.U

) På Volvon körde jag med orginalpump men jag bytte till en ny rätt fort för den gamla var sliten så den gav inte bränsle så det räckte till för bilen började o rycka när man kört med fullgas,

Jag körde utan BTR eftersom den var från en bil utan BTR.

Volvos och opels bränslepump har rätt bra kapasitet för enkel weber men VWs pump kan funka om man byter till en ny men man får nog ha en koll på stiften så motorn inte går snålt,

Själv har jag funderat på äldre ekonomi trim och då använde man mekanisk pump och weber.