handdator

Visa fullständig version : Byta remskiva på 90A generator



Janne.M
2008-12-12, 19:46
Min 90A generator i golfen har börjat skrika lite (dock var det 2 veckor sen senast) så skaffade en likadan generator från en Audi 100 2.3. Dock så skiljer det remhjul. Har försökt få av muttern (24mm) från axeln genom att hålla emot med rätt insexnyckel (i axeln) men får f*n inte bort den trots att jag haft den i skruvstycket och haft på rostlösare i 3 dagar.

Kan dock vara att min insexa fjädrar lite och man inte får all kraft med rätt knyck, men ska det sitta så hårt? Får väl köpa en insexbit och dra med spärrskaftet.

Märkte nu att generatorn jag tänkt sätta i låter lite när man snurrar den fort medsols, men motsols låter det ingen, fortfarande ok eller?

Glömde nämna att det är gamla modellen på Bosch generatorerna (satt i mk2 ej mk3)

Manny
2008-12-12, 20:51
Ska du slänga remhjulet så sätt det i skruvstycket istället (det största du kan hitta såklart). Då borde det gå att lossa den.

Det var iofs längesen jag tog av ett sånt.

pekka kiiskilä
2008-12-12, 21:00
Jag använder mutterkanacken o då lossnar muttern så fint.

Henrik.M
2008-12-12, 21:03
Ska du slänga remhjulet så sätt det i skruvstycket istället (det största du kan hitta såklart). Då borde det gå att lossa den.

Det var iofs längesen jag tog av ett sånt.

Det som händer då är att generetorn snurrar runt istället.
Muttern sitter ju fast på en snurrande axel. =)


Jag använder mutterkanacken o då lossnar muttern så fint.

Exakt rätt medicin. =)


Janne-->Har du generatorn lös och tillgänglig så hör av dig , kan jag fixa lös remskivan åt dig och sätta fast den nya.

Manny
2008-12-12, 21:21
Det som händer då är att generetorn snurrar runt istället.
Muttern sitter ju fast på en snurrande axel. =)


Nää du. Den snurrar inte så länge halvmånen sitter kvar. Och den sitter definitivt på sin plats sä länge muttern inte har släppt.

Så spänn fast remhjulet i skruvstädet så hårt du kan o dra lös muttern så den lossnar, därefter kan du spänna fast generatorn på lämpligt vis och med lätthet lossa den.

Grejen är ju den att du kan spänna hårdare i remhjulet utan att sabba själva generatorn.

Har man inte mutterknackare så löser man det på andra vis :P.

Henrik.M
2008-12-12, 21:26
Nää du. Den snurrar inte så länge halvmånen sitter kvar. Och den sitter definitivt på sin plats sä länge muttern inte har släppt

??????
Så du menar att din generator är pall i bilen??
Tänk nu efter lite grann.

Håller du generatorn i handen kan du snurra på remskivan.
Håller du remskivan i handen kan du snurra på generatorn.

Samma sak i ett skruvstäd

Du bör låsa båda enheterna i skruvstädet om du ska dra manuellt dvs du bör se till att både stommen och remskivan är låst annars blir det som jag skriver....såvidare din generator inte är pall.

Drar man med muttermaskin räcker det att spänna fast generatorn (stommen) i skruvstädet.

Manny
2008-12-12, 21:34
Snackar vi om samma mutter nu?



Håller du generatorn i handen kan du snurra på remskivan.

Och muttern snurrar med.



Håller du remskivan i handen kan du snurra på generatorn.

Men muttern står still

Samma sak i ett skruvstäd.

Muttern snurrar med remhjulet och spolarna inuti, inte med ytterhöljet på generatorn.

Spänner du fast generatorn (höljet) måste du hålla emot axeln med insexen.
Spänner du fast remhjulet så behöver du inte det.

Henrik.M
2008-12-12, 21:39
Snackar vi om samma mutter nu?

Muttern snurrar med remhjulet och spolarna inuti, inte med ytterhöljet på generatorn.

Spänner du fast generatorn (höljet) måste du hålla emot axeln med insexen.
Spänner du fast remhjulet så behöver du inte det.

Ingen aning om vi snackar om samma sak?
Muttern som snurrar med axeln som remskivan sitter på.
Men vi har definitift inte samma sätt att plocka lös ett remhjul på det är jag tämligen säker på. =)

Manny
2008-12-12, 21:39
Ingen aning om vi snackar om samma sak?
Muttern som snurrar med axeln som remskivan sitter på.
Men vi har definitift inte samma sätt att plocka lös ett remhjul på det är jag tämligen säker på. =)

Den stora skillnaden verkar vara att du är ägare till en mutterknackare och det är inte jag :P

Henrik.M
2008-12-12, 21:47
Den stora skillnaden verkar vara att du är ägare till en mutterknackare och det är inte jag :P

Inte jag men min arbetsgivare äger ett par verkstäder med sådanna här upp. =)
Sen vid närmare eftertanke så har du rätt.
När du låser remskivan så låser du rotorn.
Tänkte inte på att rotorn snurrar i höjet.

När du anväder mutterpicka så spelar det ingen roll så länge du har nog fjong i maskinen.
Därav min okunskap.

Din teori är alltså korrekt.

Manny
2008-12-12, 21:49
Din teori är alltså korrekt.

Ja det vet jag väl :P.

"Tankevurpa deluxe" av dig där :P.

Men du fick mig att tänka till en gång extra bara för det men insåg att nog fasen har jag rätt :P.

Henrik.M
2008-12-12, 21:52
Alltid trevligt att jag kan göra någon glad med att för engångskull erkänna att jag hade fel. ;-)

Manny
2008-12-12, 21:56
Jag förstår, det svider http://media.firevortex.net/icons/custom/green/fv-green-wink.gif

pekka kiiskilä
2008-12-12, 23:50
Nu är Mannys kväll gjord o han kan vara glad ett tag framöver hehe.

Jugo
2008-12-12, 23:55
Manny har alltid rätt när han har rätt ;)

Henrik.M
2008-12-12, 23:57
Manny har alltid rätt när han har rätt ;)

En bubbla vi alla vill leva i. =)
Nu går jag och tar en till R+C.

Manny
2008-12-13, 00:03
Jag menar att jag förstår hur det känns att ha fel, det svider för mig med när jag har det med :P.