handdator

Visa fullständig version : Problem med drivknut



xl15
2008-12-12, 09:54
Egentligen är det löst men jag vill inte släppa saker jag inte förstår.
Skulle byta höger drivknut på min slitvarg, Jetta MK1. Damasken var av och fettet nästan helt borta och knuten totalslut. Det är en sen MK1 (-84), så knutarna är sådana utan låsclips som bara slås/dras av. Har haft av vänster en gång innan för att byta damask och den kom av lätt. Men jag var inte människa att få av höger knut igår. Hur mycket jag än slog vägrade den lossna. Jag hade köpt komplett drivaxel på skroten så jag bytte hela istället.

Kan det ha varit pga. att knuten var så sliten att den på något sätt förenat sig med drivaxeln?

Lillen
2008-12-12, 11:52
Knuten sitter väl med ett fjäderclips inne i knuten.
Skall vara bara att klappa till.

Är clipset fräscht så brukar det streta emot kraftigt.
Men oftast går det efter ett tag ganska lätt = Plopp!

Mitt tips hade vart att slå på.
Kanske med större verktyg , knuten va ju ändå slut så det kvittar ju.

Manny
2008-12-12, 14:25
Vissa mk1 knutar har en låsring. Ta bort damasken o torka bort lite fett och titta på "ringen" som håller kulorna på plats (fifan, d låter snuskigt).

OM där är ett hack på en 5mm så ska du lossa den ringen, om jag inte minns helt galet så ska man spänna UT ringen med en låsringstång.

Finns inte hacket där så är det bara att damma till med släggan.


En DIY iaf:

http://www.4130-products.com/step/cvboot/index.htm

xl15
2008-12-12, 16:52
Tror inte där finns nån låsring, fanns inte det på väster knut som sagt. Såg att jag slagit på fel ställe enligt DIY:n under länken. Jag dammade nog till den mitt kulorna (aj...). Den skulle ju ändå kasseras. Kanske har clipset satt sig på tvären?
Jag ska ha isär det om jag så ska plocka fram vinkelslipen!

Lillen
2008-12-12, 17:03
Haha så det låter när ni snackar =)
Damma till på kulorna (autsch).

xl15
2009-01-12, 17:46
Fick isär den.
Det var modellen med låsring...
Hade alltså två olika på höger och vänster sida.