handdator

Visa fullständig version : Bilbatteri



canterbury
2008-12-11, 23:07
Kör ni med orginal batteri i era mkV gti? Tror mitt orginal har gett upp av kylan, tycker man borde kunna kräva att ett orginal håller lite mer än 3 år... men men. Så vad bör man nu köpa för något nytt. Ett bra batteri som fungerar i alla lägen. Vad har ni gott folk?

G60 V-spec
2008-12-12, 12:51
Tråkigt att original redan gett up.

Ett råd är att köpa ett Gel batteri. Mycket dyrare än vanligt, men MYCKET bättre också.

Tål kyla och värme mycket bättre samt att det är en fast massa innuti dvs "gelé" som inte riskerar att läcka ut batterisyra vid häftig körning.

Va längesen jag tittade på priset på dessa. Men ca 3000:- kostar ett Gel batteri.


Mvh Vlado

IMP
2008-12-12, 13:38
Går att hitta Gel/AGM batterier från ca 1500 kr .. batterilagret.se säljer dekka AGM för detta pris !

Junfors
2008-12-12, 15:54
Det är ju tråkigt när batteriet inte håller så länge man tro det borde göra men faktum är att moderna bilar "äter" batterier. Dom har alldedes för många strömförbrukare som hela tiden sliter på ditt STARTbatteri som du måste ha för att kunna starta bilen. Dessa förbrukare gör att livslängden på ditt batteri minskar avsevärt mot om du skulle ha samma bil i en 30 år gammal bil istället.

Ett bra sätt skaffa lite bättre batteriekonomi kan ju som sagt ovan vara att köpa ett AGM batteri, dom klarar av förbrukarna lite bättre plus att dom har en jädra startström.

Hittar du ett DEKA AGM för 1500:- är det ett klipp, 18-1900 kostar dom oftast men då har du ett batteri som aldrig går sönder rent fysikt och ger enormstartström och är bra med förbrukare.

Marcus
2018-11-26, 17:05
Hur ska man resonera kring olika AGM-startbatterier för bilar med stopp-start, är ett Bosch-batteri (~2700 kr) värt 1000 kr mer än ett Biltema-batteri (~1700 kr) med samma kapacitet?

jdaniels
2018-11-28, 18:37
Jag skulle köpa ett kvalitetsbatteri och samtidigt en riktigt bra laddare typ en Ctek.

Senast jag hade bilen på service förklarade meken att man tydligen bör underhållsladda moderna bilbatterier ett par ggr/år även om man åker långa sträckor.
På det sättet kan man förlänga livstiden med flera år.

a128
2018-11-28, 18:53
Ett nästan 10 årigt trådlyft :cool:

jag har en VW Golf från 2008, orginalbatteriet sitter mycket troligt i denna, jag har fått för mig att dessa orginalmonterader batterier har en mycket hög kvalitet och behöver sällan bytas ut

candyweiss
2018-11-28, 19:37
Ett nästan 10 årigt trådlyft :cool:

jag har en VW Golf från 2008, orginalbatteriet sitter mycket troligt i denna, jag har fått för mig att dessa orginalmonterader batterier har en mycket hög kvalitet och behöver sällan bytas ut
Mitt originalbatteri i min Golf 1.4tsi -11 höll i två år och 5 månader, sen var det dött pga kortslutning.
Så visst, grym originalkvalitet. Handlar mer om tur eller otur oavsett märke.
Mina mest lyckade köp av batterier kommet från Harald Nyborg, men även Biltema.