handdator

Visa fullständig version : Var köpa 3"dp till bra pris?



Sliver
2008-12-11, 21:41
som rubriken lyder, var hittar man 3" downpipe till bra priser?
med eller utan katt..
tycker att 6000kr som dom flesta verkar ligga på är lite dyrt..
eller är det värt arbetet att försöka knåpa ihop det själv?
är det stor kännbar skillnad i prestanda?
bilen det gäller är en Golf GTI -00, chippad, i övrigt original.

tack på förhand.

canterbury
2008-12-11, 21:54
tycker faktiskt inte det är speciellt dyrt, det är vad jag räknar med, funderar själv på en uppgradering, men för det priset vet jag att jag får garanti, att det passar perfekt och att ljudet (får man förmoda) är riktigt sjysst då de antagligen tagit med resonansen i utvecklingskostnaderna.... sen kan man ju säkert hitta lite billiga pvc rör eller liknande o limma ihop hemma till billig kostnad,,,,

Prestandan blir ju bättre också då rören har större kapacitet än orginal, några mirakel prestanda blir det inte tal om utan det är nog mer att man får gössigare ljud, och det i sin tur påverkar väl den mentala prestandan lite hehe,,, vilka har inte kört med riktiga plåder rör...

Raz
2008-12-11, 22:10
Visst är det dyrt med 6000:- men det kostar en bra slant att bygga ihop sin egna också. I alla fall om man ska vara seriös och använda rostfritt. Jag tror min kostade runt 2500 - 3000:- bara i material sen tillkommer allt jobb att få allting på rätt plats osv.
Sen ska det svetsas och har man ingen ordentlig svets själv så är det bara att lämna iväg, man vill ju inte att det spricker...

Så är blev min:
http://www.raz.se/bilder/lilagolf/slutmont_2.jpg

Dock ej orginalturbo samt att motorn sitter i en Mk1a =) Men principen är ju densamma.

Rusbe
2008-12-12, 09:22
Jo 6000 låter inte så mycket. Jag fick min 3" downpipe, inkl kat. byggd på min förra bil (seal leon 1,8t 4wd) på bilen till en kostnad av 11000kr.

VWR18
2008-12-12, 09:57
som rubriken lyder, var hittar man 3" downpipe till bra priser?
med eller utan katt..
tycker att 6000kr som dom flesta verkar ligga på är lite dyrt..
eller är det värt arbetet att försöka knåpa ihop det själv?
är det stor kännbar skillnad i prestanda?
bilen det gäller är en Golf GTI -00, chippad, i övrigt original.

tack på förhand.

Om man skaffar sig en downpipe för ljudets skull är man ute och cycklar, bättre och byta eller ta bort dämpare= lägre kostnad.
3" downpipe på orginal turbo medför sämre botten drag men en liten höjning på högre varvtal, däremot så sänker du avgastempen som alltid är bra på orginal turbon som går hett redan i chippat läge.

Sliver
2008-12-12, 18:44
oj va svar jag hade fått:)
hehe verkar som att det är jag som är snål som tycker 6000 är mycket:)

canterbury: ja det är klart, det är väldigt enkelt med ett köpt rör som du säger, bara att sätta dit så passar allt (förhoppningsvis) perfekt. haha ja pvc rör kanske man skulle prova;) hehe ja brötar det lite mer så känns det snabbare.

Raz: ser mycket snyggt ut! låter som en väldigt trevlig kombination med den motorn i en mk1a!

Rusbe: oj då, 6000 låt helt plötsligt billigt:) kan iofs tänka mig att det är lite bökigare att bygga när det är fyrhjulsdrift.

VWR18: nej det är inte ljudet jag är intresserad av utan enbart prestandan.
tanken är att jag ska byta downpipe och köra på det chippet jag har nu, vill inte ladda mer så man ökar risken för turbohaveri..

det finns väl inte mkt mer att göra (utan att byta turbo) för att få lite mer fart på bilen?

ovredsson84
2008-12-12, 20:11
tjena.. du e inte den ända som e snål då... jag tyckte med att det var dyrt med 6000kr för liten bit rör...

Lånar tråd lite..

Vad e storleken original på dp?

Har sett på blocket att ett företag har 2,5"

Vad blir skillnad mellan original vs. 2,5" vs. 3"???

Marcusk
2008-12-16, 18:45
Jag är också sugen på ett 3" downpipe och racekatt till min golf4 gti.
Min är också chippad nu.

Har pratat med flera trimmfirmor om detta och om jag byter framröret till ett grövre måste jag chippa om bilen för att passa detta. Annars kommer turbon gå för varmt och brinna upp.

tror dom ändrar tändningen och soppan med steg3 programvaran.

Så räkna på 10-15k med ny programvara.

//Marcus

Sliver
2008-12-16, 21:48
tjena.. du e inte den ända som e snål då... jag tyckte med att det var dyrt med 6000kr för liten bit rör...

Lånar tråd lite..

Vad e storleken original på dp?

Har sett på blocket att ett företag har 2,5"

Vad blir skillnad mellan original vs. 2,5" vs. 3"???

tjena. aha så här finns fler snåljåpar;)
jag tror original röret ligger på ca 2 tum.

ovredsson84
2008-12-16, 22:21
tjena. aha så här finns fler snåljåpar;)
jag tror original röret ligger på ca 2 tum.


Helt rätt...

naj skall kolla nu med en på jobbet om han kan fixa bra pris till mig på BSR. se om man kan få ner priset där.. 15+ lax för steg tre var maffigt pris tyckte jag.. men tur man har en som e in syltad i bsr..

Sliver
2008-12-16, 22:33
Helt rätt...

naj skall kolla nu med en på jobbet om han kan fixa bra pris till mig på BSR. se om man kan få ner priset där.. 15+ lax för steg tre var maffigt pris tyckte jag.. men tur man har en som e in syltad i bsr..

halva sporten är ju att komma undan hyfsat billigt:)
jo 15 lax är en redig slant, tur som sagt du har lite kontakter.
fick VÄLDIGT bra pris på steg 3 chippningen från en på bsr,
men det är som sagt bara downpipen jag är intresserad av egentligen..

Sliver
2008-12-16, 22:36
Jag är också sugen på ett 3" downpipe och racekatt till min golf4 gti.
Min är också chippad nu.

Har pratat med flera trimmfirmor om detta och om jag byter framröret till ett grövre måste jag chippa om bilen för att passa detta. Annars kommer turbon gå för varmt och brinna upp.

tror dom ändrar tändningen och soppan med steg3 programvaran.

Så räkna på 10-15k med ny programvara.

//Marcus

har du hittat nån firma med downpipes?
hmm känns som det skulle vara tvärtom eftersom dom höjer laddtrycket vid steg 3 och då borde det utvecklas ännu mer värme än vad det gör nu.

ovredsson84
2008-12-16, 22:53
halva sporten är ju att komma undan hyfsat billigt:)
jo 15 lax är en redig slant, tur som sagt du har lite kontakter.
fick VÄLDIGT bra pris på steg 3 chippningen från en på bsr,
men det är som sagt bara downpipen jag är intresserad av egentligen..


MM jag med till en börja e oxå ute efter dp först med för att i framtiden kunna chipa eller så..

Rusbe
2008-12-17, 09:01
Hej igen!

Jag bytte ju till 3" dp med racekat. Den största skillnaden blev att bilen behöll laddtrycket längre. Det blev ingen "superupplevelse" men turbon mådde nog lite bättre. Jag körde på 1,2 bar i max laddtryck, kanske lite mycket! Turbon måste ju ha lite motsånd så för guds skull ladda inte för mycket. Jag kunde väl säga att det rörde sig om 220hk i min bil, med dessa mods. Men plocka ur mer än 230hk med orginalturbo kan man fetglöma!
Lite " a och o" vid trim med turbo är att det ska in mycket kall luft = stor IC, om det är en större IC måste nästa "flaskhals" bort och det är LMM = byta till mapsensor eller en större LMM, avgaserna ska evakueras enkelt fär att det inte ska bildas "virvlar" i systemet som gör att temperaturen på avgaserna blir för höga = 3" dp med racekat, detta i sin tur kräver mer soppa = större spridare, btr och större soppapump, när detta är uppfylt måste även den lilla k03 snurran bytas till en större, sådär nu måste bilen mapas om och man behöver en bredbandslambda för att kolla så att bilen inte går fett eller magert. Sen är det bara tuta och köra med max 250-280hk sen pallar inte motorn mer och då måste du byta stakar, kolvar och komp.sänka
Enklast blir nog här att köpa en bil med mer pulver :-)!
Lycka till!
(Det blev visst lite mer skrivet än vad tråden handlar om, sorry!)

Sliver
2008-12-17, 21:02
Hej igen!

Jag bytte ju till 3" dp med racekat. Den största skillnaden blev att bilen behöll laddtrycket längre. Det blev ingen "superupplevelse" men turbon mådde nog lite bättre. Jag körde på 1,2 bar i max laddtryck, kanske lite mycket! Turbon måste ju ha lite motsånd så för guds skull ladda inte för mycket. Jag kunde väl säga att det rörde sig om 220hk i min bil, med dessa mods. Men plocka ur mer än 230hk med orginalturbo kan man fetglöma!
Lite " a och o" vid trim med turbo är att det ska in mycket kall luft = stor IC, om det är en större IC måste nästa "flaskhals" bort och det är LMM = byta till mapsensor eller en större LMM, avgaserna ska evakueras enkelt fär att det inte ska bildas "virvlar" i systemet som gör att temperaturen på avgaserna blir för höga = 3" dp med racekat, detta i sin tur kräver mer soppa = större spridare, btr och större soppapump, när detta är uppfylt måste även den lilla k03 snurran bytas till en större, sådär nu måste bilen mapas om och man behöver en bredbandslambda för att kolla så att bilen inte går fett eller magert. Sen är det bara tuta och köra med max 250-280hk sen pallar inte motorn mer och då måste du byta stakar, kolvar och komp.sänka
Enklast blir nog här att köpa en bil med mer pulver :-)!
Lycka till!
(Det blev visst lite mer skrivet än vad tråden handlar om, sorry!)

Halloj!
så du känner iaf av såpass skillnad så det är värt att byta till 3"?
hur blir det för resten med ljudnivån, brötar det mkt mer?
haha ja både enklast och billigast blir nog en ny bil, men är väldigt förtjust i golfen min och lär behålla den ganska länge.
annars får man leta efter audi S3/TT 225hk motor på skroten:)

Marcusk
2008-12-17, 22:01
Man kan köpa billiga downpipes från usa se länk nedan.
Vet dock ej kvaliteten på dessa. Jag har varit sugen på att beställa ett därifrån blev ca1600 kr med frakt,tull mm när jag kollade.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-99-04-VW-GOLF-JETTA-BEETLE-1-8T_W0QQitemZ350141252700QQcmdZViewItemQQptZMotors_ Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item350141252700&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Sen pratade jag med powerchip att göra en steg3 programvara som skulle passa detta, dom skulle ha runt 3500 kr.

Blir rätt billigt men då måste man ju ha en sport kat också för att
kunna besikta bilen.

1,2 bars laddtryck är ju inte så mycket, Jag har ca 1,1 nu med steg 1 chippning + lite mer grejer. Bsr steg3 laddar 1,5bar !!!!!!.

//Marcus

Marcusk
2008-12-17, 22:14
har du hittat nån firma med downpipes?
hmm känns som det skulle vara tvärtom eftersom dom höjer laddtrycket vid steg 3 och då borde det utvecklas ännu mer värme än vad det gör nu.

Att man måste ändra programvaran beror nog mycket på att avgasflödet ändras så drastiskt att man antagligen måste justera tändkurvan och soppa flödet för att matcha detta.

//Marcus

Jani Hast
2008-12-18, 09:03
Ladda 1,5 bar med orginal turbo på en 1,8T maskin är ine bra någon stans. Har ni kollat på hur liten den turbon är ??

Får ju hoppas att turbon är i bra kondition när den börjar ladda.

Rusbe
2008-12-18, 09:03
Just det, men att höja laddtrycket för mycket innebär ny turbo tidigare! Visst ni som vill köra på 1,5 bar kan ju göra det. Blir inte mer än 230hk max med k03 turbon iaf!

Jag skulle inte byta till 3" dp om jag bara ska chippa! Jag bytte på min seat endast för att jag slapp betala!

Raz
2008-12-18, 10:37
Hur länge håller K03turbon ihop om man laddar 1.5 Bar? Hinner man åka runt kvarteret? =)

VWR18
2008-12-18, 15:16
Att öka laddet till 1,5bar och påstå att det ger 230Hk, hur länge?
Hadde ett steg 3+ på min passat som ladda 1,2bar ganska stadig men effekten fanns där en bråkdel av vad man hoppades på, och ett glödande avgashus på K-03.an som följd, turbon kastade in handuken efter knappt 1000mil!
turbocenter steg 3+= 3" downpipe, racekat, 2,5" avgas samt 360cc spridare och front monterad intercooler. Gav 221,3 Hk på pappret.

Smurfen
2008-12-18, 15:17
vad skall man åka med för turbo för att det skall passa bra ihop och få plats och man vill passera 250hk?

Rusbe
2008-12-18, 15:32
Jag påstod att man maximalt och då menar jag maximalt eventuellt kan få runt 230hk med k03 orginalturbo och varaktigheten sa jag aldrig något om!Seaten hade 180hk från början, det ändrar utgångsläget lite om man har en gti med denna motor med. Man kan köpa en modifierad k03 från Hohenester med större avgashus och kan då räkna hem 250hk med tidigare nämda mods. räkna med 10-15000 för en sådan turbo. www.ace-competition.se dom kan sin sak!

VWR18
2008-12-18, 15:45
Spelar nog ingen roll vad du monterar för turbo på orginal K-03 grenröret så är det stopp vid 230Hk, inte dimmensionerat för mer!

Rusbe: alla längsmonterade 1.8T efter 2001 har K-03s turbo oavsett om den är 150 eller 180hk. däremot hadde A4 en specialvariant( J ) på 193Hk modellen som hänger i lite längre.

Rusbe
2008-12-18, 16:04
Min var tvärmonterad... och ja den hade en k03. Jaja oavsett vad så måste man göra en del mods för att plocka lite effekt ur motorerna och det är dyrt!

Sliver
2008-12-18, 18:08
Man kan köpa billiga downpipes från usa se länk nedan.
Vet dock ej kvaliteten på dessa. Jag har varit sugen på att beställa ett därifrån blev ca1600 kr med frakt,tull mm när jag kollade.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-99-04-VW-GOLF-JETTA-BEETLE-1-8T_W0QQitemZ350141252700QQcmdZViewItemQQptZMotors_ Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item350141252700&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Sen pratade jag med powerchip att göra en steg3 programvara som skulle passa detta, dom skulle ha runt 3500 kr.

Blir rätt billigt men då måste man ju ha en sport kat också för att
kunna besikta bilen.

1,2 bars laddtryck är ju inte så mycket, Jag har ca 1,1 nu med steg 1 chippning + lite mer grejer. Bsr steg3 laddar 1,5bar !!!!!!.

//Marcus

hmm det där verkar väldigt intressant att köpa från staterna.
är det inget annat som tillkommer, typ tull och moms osv?
såg att tmchiptuning.com säljer dessa downpipes, lika som dom från usa, där vill dom ha 3000kr..

funderar faktiskt på att köra utan katt och sen byta tillbaka till original när det är dags för besiktning..

min laddar 0,9 nu som mest, det får räcka..

Sjovold
2008-12-18, 18:30
Jag laddar 1,5 bar i min corre men de eju en K24 turbo ifs :)

Marcusk
2008-12-18, 18:35
Jo jag trode dom skojade när bsr sa att steg 3 programvaran låg på 1,5bar. dom kör väll spridarna på max för att försöka kyla lite antar jag.
Men det är ju många som har steg 3 från bsr och det är väll inte många som rasat?


Jodå jag vet hur liten turbon är, går väll inte att få tag i mindre?

Frågan är om du monterar tillbaka org downpipe och kör med steg3 programvaran när du ska besikta hur bilen går då och hur dina avgasvärden ser ut?

Det finns nån tabell på skatteverkets hemsida där du kan räkna ut totalkostnaden inkl moms skatt frakt mm. Kommer ej dock ihåg adressen.

//Marcus

Sliver
2008-12-18, 19:09
kör inte bsr med 1,2 bar på steg 3?

nej alltså min bil är ju chippad med steg 1 nu och jag tänkte bara byta downpipen, utan att chippa igen.

okej, får kolla lite på detta..

Marcusk
2008-12-18, 19:56
kör inte bsr med 1,2 bar på steg 3?

nej alltså min bil är ju chippad med steg 1 nu och jag tänkte bara byta downpipen, utan att chippa igen.

okej, får kolla lite på detta..

Då får du detta problemet.

Till vissa turbobilar finns BSR 3" framrör med sportkatalysator som ger ytterligare effektfördelar genom möjligheter till bredare och högre laddtryck. BSR framrör måste kombineras med BSR sportsystem och BSR Steg 3 programvara.

Sliver
2008-12-21, 19:37
tack för svaren! ska klura vidare på detta i vinter..

Marcusk
2009-01-05, 18:31
Kan man bygga en egen downpipe med sportkat och använda sig av ej rostfritt stål? Alltså köpa vanligt 3" avgasrör på typ biltema, Mekonomen mm.

Om inte vart köper man 3" rostfria rör ?

robban81
2009-01-05, 23:06
kör inte bsr med 1,2 bar på steg 3?

nej alltså min bil är ju chippad med steg 1 nu och jag tänkte bara byta downpipen, utan att chippa igen.

okej, får kolla lite på detta..

Hmm, verkar variera. Jag hade bsr steg 3 på min golf -00.
körde 14000 mil med detta trim.
Den laddade 1,0 sommartid, 0,9 vintertid och 1,1 på heta sommardagar.
Gick som ett skott förutom dom heta sommardagarna :)
Däremot har jag hört att steg 1 laddar mera.

Sliver
2009-01-05, 23:25
Hmm, verkar variera. Jag hade bsr steg 3 på min golf -00.
körde 14000 mil med detta trim.
Den laddade 1,0 sommartid, 0,9 vintertid och 1,1 på heta sommardagar.
Gick som ett skott förutom dom heta sommardagarna :)
Däremot har jag hört att steg 1 laddar mera.

min golf har steg 1 och den laddar 0.8 i vanliga fall, 0.9 som högst.
vet du om det är stor skillnad på steg 1 och 3?