handdator

Visa fullständig version : 8v GTI topp på förknasarmotor



jollykent
2008-12-09, 20:54
Hej!

kan man kränga på en 8v GTI-topp på min 1,8L med elektronisk förgasare. tanken är då att plocka i hela insug, sprut, tank, datorbox, och allt annat som hör till en vanlig 8v GTI

är detta möjligt eller dålig idé?

har väldigt svårt för den elektroniska förgasaren alltså. känns stenålder.

vw-power
2008-12-11, 18:28
Hej!

har väldigt svårt för den elektroniska förgasaren alltså. känns stenålder.

detta är en insprutnings modell, dvs singelspridare, inte förgasare =)
bara en rättning...

sen så är kompen annorlunda på dessa motorer, i gti modellen har du kompen i kolvarna, och på RP (antar att det är det du har) sitter kompen i toppen,
det går men du får en sky hög komp =)
sen så får du byta "databoxen", kabelstam mm mm

jollykent
2008-12-11, 21:25
okej! vad är risken med högre komp då? spikningar?

det kanske räcker med att man plockar insug, databox, kabelstam mm...å hänger på den gamla toppen??

gicke
2008-12-11, 23:56
detta är en insprutnings modell, dvs singelspridare, inte förgasare =)
bara en rättning...

sen så är kompen annorlunda på dessa motorer, i gti modellen har du kompen i kolvarna, och på RP (antar att det är det du har) sitter kompen i toppen,
det går men du får en sky hög komp =)
sen så får du byta "databoxen", kabelstam mm mm

Om inte jag har helt fel för mig så har gti-motorn delat förbränningsrum dvs både i kolven och i toppen, vet inte om det är annorlunda i rp-motorn?

vw-power
2008-12-12, 06:32
okej! vad är risken med högre komp då? spikningar?

det kanske räcker med att man plockar insug, databox, kabelstam mm...å hänger på den gamla toppen??

risken med högre komp är att du kan blåsa blockpackningar efter varandra..

gicke--det stämmer troligen som du säger lite ang. gti motorn, vet inte med säkerhet, men det är vad jag hört, men det är ju klart värt att kolla upp =)

jollykent
2008-12-12, 15:04
skulle enbart insug passa på min befintliga topp?? eller det är ingen vinst på att göra så? går det överhuvudtaget?

gicke
2008-12-12, 15:38
skulle enbart insug passa på min befintliga topp?? eller det är ingen vinst på att göra så? går det överhuvudtaget?

Ja det skulle passa men du har inga hål för spridarna i din topp sen förstår jag inte varför du skulle vilja göra det heller, imo helt onödigt..