handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan 1,8 90 hk och GTI 1,8 (mk2)



Bojje
2008-12-08, 16:55
Tjena.

Vad är det för skillnad mellan en 1,8 90 hk och GTI 1,8 (mk2)? Vad skiljer i bottendelen och toppen?

Funderar nämligen på att byta motor i min 1,8 90 hk Golf till en GTI motor och sen i framtiden turbokonvertera. Jag har hört att det går att köra med 0,4-0,5 bar med original sprutet (monojetronic) utan några som helst modifieringar. Om man nu vill gå lite vidare har jag hört att man kan plocka lite delar för att modifiera monojetronicet, och dessutom köra med extra sprut osv. Jag vill helst behålla monojetronicet, och därför skulle gärna behöva lite tips om hur jag kan göra för att plocka ut ungefär 170-180 hk med det :)

Kan tillägga att min Golf är en -91. Antar att det är en RP motor då? Har hört att det är en bra ide att använda RP blocket och GTI 8v toppen vid överladd.

Sergey
2008-12-08, 18:11
monojetronic med orginaldelar kan du inte köra mera än 0,1-0,2 bar och med högre bränsletryck kan du höja upp till 0,4bar. Då behöver du ändå lägga en (kjetronics 5bar) högtrycksbränslepump och justerbar BTR i mellan. Jag hadde ännu monojetronic sprutan från en volvo och bredbands lamda (bilen var ju en katalysatormodell). Kan ärligt säga att 0,4 bar får du redan problem med knack. Sänker du kompression med en dubbel toplockspackning (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Sergey&cat=16375), blir du av med det och bygget är ännu billig, under tiotusen alltså. Men 170hk ur monojet kan du glömma genast.

Sen efter det blir det ju total modifieringar... sänka kompression ordentligt osv. "små" detaljer och det är ju helt annan sak.

Det stämmer att GTI 8V topp och kam är bra för överladning. Eller bättre sagt, duger bra för en som vill inte dra max efekt ut. Det är inte heller dyrt att renovera den. Bästa motorblocket är ju från 16V motorerna när dom har oljesprutor under kolvar. Men, RP och 8VGTI topp är helt ok!

Om du vill sänkä kompression moste du svarva 10:1 kolvar med 86.4mm slaglängd såhär:

0 mm = 10.00:1
1 mm = 9.15:1
1.5 mm = 8.78:1
2 mm = 8.44:1
2.5 mm = 8.14:1
3 mm = 7.85:1

Själv har jag orginal GTI 8V 160hk, överladdat med kompressor 0,6bar och jag har den själv gjorda toplockspackning kompression 8,5:1 som är inte optimal ännu, jag har inte bytt/svarvat kolvar. Först hadde jag kittet i en Vento monojetronic 90hk och fick 115hk ur den med max 0,45bar ladd (och knack). Alltså lika mycket som en orginal GTI har utan ladd.

Bojje
2008-12-08, 20:21
Tack Sergey för informationen. Vad kör du själv med för sprut? K-jet?

Det verkar lättast att kompsänka med dubbla topplockspackningar, tror jag själv ska köra på det.

Börjar fundera mer och mer på megasquirt. Man lägger ju ändå ner pengar på annat sprut från skroten som kostar typ tusen spänn... lägg undan 2 tusen till så har jag en färdig MS ecu.

Sergey
2008-12-08, 22:33
Jag har sprutan från Saab 900 turbo K-jet. Fick den för snuspengar från bilskrot, 10 euro alltså 100kr (jag bor ju i finland).

MS är ju "bästa" men då behöver du ju massa med nya grejer... då går prisen ju snabbt upp:

-spridaren
-passnings holk till spridaren
-bränslesystem för spridaren
-gasspjällsensor
-lufttempgivare
-vattentempgivare
-lambda
-kabelsats till ecu
-Bränsletrycksregulator
-bränslepump
-bränslerör
-klämmaren
-vattenpump från en GTI
-... osv. diverse som jag redan glömd.

Som nya kostar dom lätt över tio tusen.

Då är avgasrör, turbo och IC inte räknad med ännu. Om man inte hittar en ordentlig grenrör, Begagnad GTD grenrör duger upp till 150hk med 2" avgasrör och är bolt-on. Över 150hk moste man hha helst 2,5" avgas och. Om man inte använder turbo slipper man ju göra grenrör och oljecirkulation till den -> Orsak varför jag har kompressor.

Även mild 0,3-0,4bar laddtryck med orginaldelar (K-jetronic) kan man lätt räkna tio tusen. Ordentliga klämmaren, rör osv. blir 3-5000kr och då snackar man inte ännu om silikonslangar, själva turbon och IC.

Som tur jag hadde färdig, stor grenrör från simons med 2,5" avgasrör. Jag har gjort allt så billigt som möjligt, nästan allt är från bilskrot, inga silikon eller aluminiumrör. Ändå har det gått ca. 12000kr för det. Kompressorn och bypass ingår i priset.

+48hk = 12000kr

Lillen
2008-12-08, 22:47
Och här vill jag att alla som säger att det är "hittepå" att det kostar så MYCKET att trimma komenterar =)

Om det där är det billiga sättet att gå.

Räkna då på vad det kostar med sugmotorhästar.
Där brukar man räkna 1000kr/hk , men då blir man ju dumkallad.
Men det beror ju på hur man vill att de ska hålla?!

Sergey
2008-12-08, 23:16
För en 1000kr bil 12tusen är ganska mycket :D Men alvarigt 160hk med billiga pengar är nog absolut maximala siffror. Jag kallar detta "The point of no return". Några klarar o stanna på detta punkten men flesta går över, o då gäller det 1000kr/hk.

Bilen var rullat 37500mil då jag köpte den och nu är det 41200 i mätaren. Alltså nästan 4000mil med kompressor. Till och med problemfria!

Bilder av bilen (http://www.garaget.org/?car=41318)

Här mera och:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=7370

Bojje
2008-12-09, 00:44
Sergey, jag antar att du bytt bränslepump också?

Sergey
2008-12-09, 02:21
Som jag sa, I Vento 90hk monojetronic hadde jag orginal i tanken och den matade den Från Saab 900 Turbo K-jetronic ;) Men i GTI:n har jag orginal pump!


med högre bränsletryck kan du höja upp till 0,4bar. Då behöver du ändå lägga en (kjetronics 5bar) högtrycksbränslepump och justerbar BTR i mellan.