handdator

Visa fullständig version : Slitna ventiltätningar och SBP?



kroegarn
2008-12-07, 21:27
Börjar så sakteliga dra ihop sig för en vända hos SBP (avställd sedan hösten -04) för mitt senaste projekt, men nu vid en första varmkörning så ryker det lite extra när den står på tomgång. Det slutar ryka när man varvar upp motorn. När jag tittade på oljestickan så såg det iaf ut som att det var för mkt olja i motorn, men den får stå ett tag så att allt rinner ner så ska jag göra en ny koll på nivån.

Men skulle det nu vara så att det är slitna ventiltätningar och den trycker ur sig lite för mkt olja kommer SBP ha synpunkter på avgasvärdena då?

Annars var det gött att gasa lite Golf igen efter att antal års uppehåll :). Uppdatera chassiet en aningen hämta hem några ytterligare hkr utan kat/med racekat så blir det än kuligare.

mvh

/Micke
Golf GTI -85 (USA-version)

pekka kiiskilä
2008-12-07, 21:50
Byt oljan före besiktningen för om det är gammal olja så kan det innehålla vatten mm

kroegarn
2008-12-07, 21:58
Byt oljan före besiktningen för om det är gammal olja så kan det innehålla vatten mm

Filter och olja är nybytt.

pekka kiiskilä
2008-12-07, 22:01
Vilken färg på röken?

kroegarn
2008-12-07, 22:07
Vilken färg på röken?

Mjaa svårt att se nu när det är mörkt. Ingen olja i kylarvattnet, dock lite vitt skum på oljelocket, men det har ju hänt förr när en motor inte får bli ordentligt varmkörd mellan varven (dessutom trög termostat)

Så jag hoppas att det inte är dassig topplockspackning för motorn går riktigt bra.

kroegarn
2008-12-09, 23:00
Nu är SPB inbokad imorgon bitti... den första för kärran sedan hösten -04.

Dock ryker den lite mer än normalt på just tomgång så ventiltätningarna är nog trötta. Kan inte komma på något annat fel just nu iaf, motorn går bra och verkar hålla tätt i övrigt.

Dessutom är det väl så att (trots att bilen är gammal MEN har katalysator) så kollar man väl bara CO-halten så om den droppar olja ur avgasröret så skulle det bara påverka HC-halten vilken inte ens kontrolleras :).

*håller tummarna*

Edit:
Besiktningen gick helt utan anmärkning, fick t.o.m beröm för de tre liter underredsmassa jag sprutat på under bilen ;) :D.