handdator

Visa fullständig version : gti konvertering av mk1, bränslefråga..



sgt_nelson
2008-12-07, 18:19
Håller på o konvertera min jetta mk1 till 1.8gti och har fått höra att jag måste ta tank o bränslepump ifrån en gti för o få det o funka..

Går de inte bara o ta en annan "in-tank" eller "in-line" pump o köra med orginaltanken som sitter där?

har kollat en del på walbro pumparna som bla finns på blocket o diverse tuningfirmor på nätet, de borde väll funka, eller???

det är ju riktigt överdriven kapacitet (255l/timmen, 500hk) på dem men de är ju inte så dyra heller (1200:-) så det känns ändå som ett bra alternativ så man slipper slita ur tanken o montera en gtitank..

Är de något annat jag bör tänka på just runt bränslet vid konverteringen?

Det satt en 1.6 förgasarmotor i den tidigare (EM)

jönsson
2008-12-07, 18:30
jag tog hela tanken o pumpen från gtin men du kan ju sätta utvändig universalpump pump oxå!!!

sgt_nelson
2008-12-07, 18:51
jag tog hela tanken o pumpen från gtin men du kan ju sätta utvändig universalpump pump oxå!!!

o bara byta bränsleledningarna pga det högre bränsletrycket då lr? vad för typ av bränsletrycksregulator bör ja ha? vad är bäst, pump i tanken eller pump på ledningen? vilket bränsletryck ska de vara? nån som har nån bra lösning på ansluttnigarna till bränsleledningarna in o ut ur tanken?

sgt_nelson
2008-12-13, 19:21
funka det med en http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=GSS341 ??
det är alstå en intank pump. eller är det enklare att sätta en pump på ledningen?

vad för typ av slang/lednng, och anslutningar ska jag använda? hydral frima?? eller räcker det med vanlig bränsleslang o slangklämma?

Norpan
2008-12-14, 00:40
Tror att Gtin har ett extra stort utlopp till pumpen på nedre delen av tanken
som förgasar modellerna saknar men nån annan får gärna bekräfta detta.

Vet iaf att när min 80:ans Mk1 Cab blev Gti konverterad så bytte dom tanken
för att få ett utlopp till pumpen..

Bengan.U
2008-12-14, 22:19
Hej.

GTi-modellerna med plåttank har anslutning för pump i
nedre hörnet av tanken. Men,jag har sett och har fått
bekräftat att vissa äldre cabbar,som har JJ-motor har
katschetank istället för anslutningsrör som på GTi-tankarna.
Detta är ju en lösning,om man inte vill/kan byta tank.
(T.ex på grund av kostnad för ny tank) Det ska nog inte
vara helt omöjligt att få ett sådant system med katschetank
att funka,det funkar ju på den cabben jag har sett detr på :-)

MVH/Bengan.U

sgt_nelson
2008-12-16, 19:24
Hej.

GTi-modellerna med plåttank har anslutning för pump i
nedre hörnet av tanken. Men,jag har sett och har fått
bekräftat att vissa äldre cabbar,som har JJ-motor har
katschetank istället för anslutningsrör som på GTi-tankarna.
Detta är ju en lösning,om man inte vill/kan byta tank.
(T.ex på grund av kostnad för ny tank) Det ska nog inte
vara helt omöjligt att få ett sådant system med katschetank
att funka,det funkar ju på den cabben jag har sett detr på :-)

MVH/Bengan.U

var sitter catchtnken monterad då? har den modellen ingen förpump i tanken då utan bara den andra pumpen? det borde ju betyda att jag an ha kvar min orginaltank med orginalanslutningar då lr? och sedan koppla på en gtipump och en catchtank??

Ingen som har en bild på hur gti tanken ser ut?

jollykent
2009-01-16, 00:45
ingen som kan bekräfta ovanstående eller posta en bild?

Smurfen
2009-01-16, 16:39
När jag gtikonverterade min Jetta LX -83

Då tog jag bara och monterade lite grövre slang från orginalanslutningarna på tanken. Körde med en vanlig pump under endast. Gick helt och hållet utan problem.
Bytte inte elsystem heller utan kopplade bara in en kabel som styrde kallstartsventilen. Sen fungerade det som vilken gti som hellst.

jollykent
2009-04-05, 22:08
tar upp denna tråden lite igen.....


Skippade du förpumpen i tanken helt och hållet och körde enbart med catchtank och huvudpumpen?

Tanken i en mk1a sitter kanske bättre placerad så man slipper ha en förpump som i en mk2a?

En annan idé jag har är att om man skulle behöva ha förpumpen så kanske man kunde sätta den utanför tanken i en egen liten "låda" med anslutning till tanken och sen vidare till huvudpumpen och catchtanken.