handdator

Visa fullständig version : Hjälp inför golf gti-köpet! Tacksam för hjälp!



KalleMannen83
2008-12-07, 13:32
Hejsan alla!

Det börjar bli dags att köpa min första ordentliga bil.
Vet egentligen inte så mycket om bilar men har alltid gillat
golf gti-serien och tycker den verkar himla kul att köra.

1. Hade ni kunnat ge mig några tips och råd inför mitt bilköp så jag inte ångrar mitt köp? Är jäkligt tacksam för allt ni kan berätta. Jobbigt att köpa när man inte riktigt vet vad man ska tänka på.

Min budget ligger på max 80 000 kr och jag har kollat runt på nätet, för det beloppet kan man få en golf gti av 2003 års modell som gått 10 000 mil (iaf efter man prutat lite).

2.Vad tror ni om att jag gör det köpet? Kommer jag att bli nöjd?

Jag vill ha en bil som är rolig att köra, men samtidigt så ska den ju fungera rent praktiskt att äga.. dvs inte vara för dyr i drift, och innebära massa mekande eller problem i övrigt.

Jag kan verkligen inget om bilar, och är inte alls praktisk av mig, så det går inte att meka med bilen själv. Det är viktigt för mig att bilen inte strular utan rullar på mil efter mil.

3. Jag kommer att pendla till jobbet, så man undrar lite om bensinförbrukningen. Är 0,7 liter per mil realistiskt när man pendlar (blandad körning)?
Enligt uppgift från olika säljare är bensinförbrukningen ungefär så, men de vill ju bara sälja bilen...

4. Är golfen annars dyr i drift? Hur pass dyr är den att underhålla jämfört med andra bilar (jag tänker på saker som däck, reperationer, hur pass ofta delar går sönder osv)?

5. Hur skiljer sig 2003 års modell från andra modeller? Som jag fattar det har den som standard en 180 hk motor, men i övrigt, hur skiljer den sig från andra modeller? Tror ni att den passar för mig, och mina behov?

6. Hur mycket pengar tror ni att den kommer att kosta mig per år i rena driftskostnader om jag kör 1500 mil om året i genomsnitt? Tänker på bensin, skatt, försäkring, slitage, reparationer osv..

7. Har ni något annat intressant att berätta som jag bör tänka på om den här bilen? Några fällor att tänka på när jag ska köpa? Vad är ett rimligt pris för bilen? Känns som bilen är värd mer än 80 000 kr egentligen, men det är köparens marknad nu verkar det som...

Tacksam för all hjälp!

Vänliga hälsningar

Kalle Andersson

vw-power
2008-12-07, 13:46
Det jag kan råda dej att kolla lite på är rosten,
Kolla runt hundbenen dvs längst fram på bakre skärmen just bakom nedanför
bakdörrarna, kolla hur bakluckan ser ut, är bilen helt original, dvs inte sänkt eller på något
sett stylad så kan man nästan säkert säga att bilen är lugnt körd.

Sen bör du ta reda på reparations historik, är kamremmen, vattenpump, spännare bytt.
Låter den illa i motorn, det ska inte vara några konstiga oljud, typ kraftigt tickande,
den ska ligga på ett jämt varvtal då den går på tomgång, inte hoppa upp och ner
När du kör bilen, känn så den drar fint och inte rycker, kolla hur avgaserna ser ut,
är det kallt ute så rycker det givetvis lite mer, vit rök, men ryker det jätte mkt
typ vit tjock rök, eller blå/svart rök bör du vara acktsam.

Provkör bilen ordentligt, kör i lite smågupp, klonkar det, brummar det från något av hjulen (hjullager) smäller det.
Kolla hur det ser ut under, rost i golv, avgassystemet.

Detta är lite saker man kan kolla, det allra bästa är om man kan
ta med sej en polare som är mekaniker eller vet vad man ska kolla på.
du kan även be säljaren göra ett M-test på bilen, dom kollar som bilprovningen och mer därtill.
kom överens med säljaren om det, och att du kan stå för testet om det kanske
blir affär, verkligen att rekomendera ett M-test.

och ang. bränsle förbrukningen, så är 0,7 milen blandad körning ganska så
bra med tanke på effekten.

lycka till med ditt bilinköp, och hoppas fler kommer med förslag till dej!
mvh Jimmie

Mulder-_-
2008-12-07, 16:47
Jag kommer att pendla till jobbet, så man undrar lite om bensinförbrukningen. Är 0,7 liter per mil realistiskt när man pendlar (blandad körning)?
Enligt uppgift från olika säljare är bensinförbrukningen ungefär så, men de vill ju bara sälja bilen...



Låter lågt tycker jag, skulle gissa mer på runt 0,85 - 0,9 blandad körning.
Brukade ligga därikring med passat 1,8 t (150 hk) -98, kanske blivit mkt snålare på senare modeller?
är man väldigt lätt på foten kanske 0,7-0,75 man varför köpa en sådan bil
iså fall? :)

KalleMannen83
2008-12-07, 17:24
Låter lågt tycker jag, skulle gissa mer på runt 0,85 - 0,9 blandad körning.
Brukade ligga därikring med passat 1,8 t (150 hk) -98, kanske blivit mkt snålare på senare modeller?
är man väldigt lätt på foten kanske 0,7-0,75 man varför köpa en sådan bil
iså fall? :)

Men oj, tror du att bensinförbrukningen är så hög?

Ha ha, klart man vill köra hårt emellanåt också bara för skoj skull, men man vill ju få ner just själva pendlingskostnaden.

Vad tror du om kostnaden för att ha bilen per år (läs uppe i inlägget)?
Jag har svårt att avgöra ungefär hur mkt pengar per år den kommer att sluka..

KalleMannen83
2008-12-07, 17:28
Hej wm-power!
Tack för att du tog dig tid och svarade så snabbt!
Är tacksam för all hjälp.

Ska verkligen tänka på de sakerna du nämnde!

Vad tror du om mina andra frågor (1-7)?
Är intresserad framförallt om kostnaden för att driva bilen, och vad som du tror är ett rimligt pris för den bilen jag vill ha.

Mulder-_-
2008-12-07, 18:15
Men oj, tror du att bensinförbrukningen är så hög?

Ha ha, klart man vill köra hårt emellanåt också bara för skoj skull, men man vill ju få ner just själva pendlingskostnaden.

Vad tror du om kostnaden för att ha bilen per år (läs uppe i inlägget)?
Jag har svårt att avgöra ungefär hur mkt pengar per år den kommer att sluka..

Info hämtad från vägverket "fråga på annat fordon"

Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 8,4
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 202,0
Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning: 6,5
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning:
Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 11,7

Brukar alltid vara högre förbrukning i biltester jämfört med tillverkarens uppgifter, alltså verkar 0,85-0,9 ganska rimligt för blandad körning.

Skatten blir
Grundbelopp 360 kr
Koldioxidkomponent
(202-100=118) 102 gram x 15 kr = 1530 kr
Summa 1890 kr

Försäkring: Beror på flera faktorer, framförallt ålder, boende, antal hästkrafter. Kan säkert ligga på 8000 - 15000 i Lund helförsäkring.

Service: minst 1500 -2000 per år på verkstad enbart för enkel oljeservice, sen blir det såklart dyrare vissa gånger då fler saker skall göras/bytas.
Gör du allt själv och enbart byter olja/filter så kanske 500-800.

Tror dock det är en helt OK bil (har dock inte ägt någon), lycka till med bilköpet!

Mikegti
2008-12-08, 00:16
03:an är klart bästa golf 4:an. Bättre stolar från 02 lite uppstädning i instrumenten känns mkt bättre än tidigare årsmodeller. Har haft 2st 99:or och 2st 03:or.Bra utrustning på gti brukar ha teknikpkt och farthållare.
Sen är det en grym skillnad på bromsar (större skivor f&b) lite större turbo och 6vxl låda. Tycker även att den är bättre ljud isolerad än tidigare.
Priset du nämner låter lite lågt men i dessa tider går det att göra fynd!
Min har rullat 9000mil och man blir alltid lika glad när man tar en tur.
MVH Mike
Bilder tyvärr med vinterdäck på!
http://www.garaget.org/?car=116946

IMP
2008-12-08, 01:35
0,7 landsvägskörning är knappast några problem. Testar att köra snålt denna tanken just nu och ligger på 7,4 blandad körning efter halvtank. Dock drar bilen mycket när motorn är kall så korta sträckor är kasst om man ser till bränsleförbrukning.

Men som sagt 0,7x då kör du snålt, 0,9-1 direkt när du leker.

Recaro
2008-12-10, 11:50
Hej.

Klart du ska ha en GTI, bli inte avskräckt av bensinförbrukningen som de övriga har uppgett. Men de där 0.7l/mil får du höja en aning.

Jag själv pendlar med min ca 10 mil om dagen, snittet per tank hamnar på 0.78l/mil, förbrukningen sticker inte iväg speciellt mycket när jag är tung på foten. Har faktiskt aldrig varit över 0.85 i snitt på en tank. Visserligen är min en 150hk och 5 växlad.

Du skriver att du vill ha en rolig och praktisk bil och det är precis vad Golf GTI är. Jag är helnöjd med min, jag pendlar med den, lastar saker och kör skräp(bra last utrymme och fällbart baksäte), samt drar släp eller båt efter den.

Dyr i drift, service och reservdelar? En äldre bil brukar aldrig vara billig och ekonomisk, vad som helst kan gå sönder. Min bil har snart gått 24.000mil och jag har inte haft några större haverier utöver vanlig service och byte av slitage delar, d.v.s. däck, bromsar etc.
De reparation jag gjort utöver service och slitage är, byte av AC kompressor, termostat, ett broms ok och reparation av mekaniken till elhissarna, men det ser jag som normalt när bilen gått 24.000 mil.

Så vad väntar du på, köp!! :-)

Marcus
2008-12-10, 20:38
Golf 1J GTI har i stort sett samma ekonomi som en Golf 1J 1,6. Det som främst skiljer är försäkringspremien om man bor fel, har fel ålder och så vidare. För mig skiljer det högst marginellt i försäkringspremie till fördel för en 1,6. Så jag ser ingen anledning till att köpa något annat än en GTI. Trevligare motor och växellåda samt framför allt utrustning. Undantaget är naturligtvis en trevlig TDI, men det kräver i alla fall för min del en hel del mil mer än nu för att löna sig. Annars är nog TDI den trevligaste motorn, tycker jag.

Wolfen
2008-12-11, 10:02
Absolut! Jag instämmer med allt redan skrivet (i stort sett allt). När jag åkte till Kroatien (ca 200 mil om man åker båt Trelleborg-Travemünde) hamnade snittet på 0.78 l/mil. Och jag kan lova att jag inte körde 110 på autobahn:) Jag är väldigt nöjd med min och kan rekommendera en sån. Det är bara att hitta en i bra skick:)