handdator

Visa fullständig version : Tändproblem och kamrem Vento-94



Zorro
2008-12-06, 20:56
Hej.

Jag håller på att hjälpa en kopmpis med hans bil efter att den varit på en mindre seriös verkstad.
Problemet är att de bytt toppackning och vid besiktningen visade det sig att avgasvärdena var helt åt h-vete...
Har kollat upp bilen nu och de verkar pillat med i stort sett allt man inte skall röra.
Vad sägs om detta.
Kamremmen var ditlagd c:a 1/3 varv fel (om man följer de markeringar som Wag gjort) åtgärden de gjort är att flytta tändkablarna ett hack i fördelaren samt vridit fördelaren lite...

Nåja nu har jag som sagt en del ´saker kvar att rätta till efter dem.
Dels har jag hittat en beskrivning som följde med en kamrem att man skall ställa kammen så att det körnslag som finns på baksidan av remhjulet står mot spåret i plaskåpan som sitter i ventilkåpan.
Veven har i sitt remhjul ett spår som skall stå mot fördelarens remhjuls körnslag.
Är detta korrekt ???
Finns det bilder på nätet någonstans där man kan kolla från fler källor att detta stämmer ???

Fråga nummer två.
Vilket tändläga skall denna motor ha ???
Har strob och det finns en pil längst upp på remskyddes som skulle kunna matcha markeringen på utsidan av kamremshjulet. är det denna markering som gäller ???

Tacksam för svar.
/Emil

Manny
2008-12-06, 22:47
Har du sökt? Finns mycket skrivet om just detta.

Manny
2008-12-06, 22:49
Jag sökte i 2,3 sekunder :P. Hittade detta:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6918&highlight=kamrem

Är samma princip på alla 8V motorer.