handdator

Visa fullständig version : Höga sportstolar...



Maha
2008-12-06, 04:50
Verkar som att det är olika sportstolar (vanliga, ej recaro) i Higlinemodeller/Trendline av Golf IV / Bora. Modeller från 98, och till -00 eller -01, har större, bredare stolar, och som går att sänka mer än sportstolarna som verkar ha kommit runt -02, som är mindre, kortare och som enligt mej inte går att sänka lika mycket som de "gamla" stolarna...
Jag pratar om stolar med manuella justeringar, -ej elstolar.

Jag skule vilja kunna sänka nått "pumptag" mer... någon som känner igen detta?

Maha
2009-01-17, 00:38
Mailade till Volkswagen Sverige och frågade varför man bytt stolar, och om det funkar att byta mellan årsmodellerna som det ska gå att göra...

De avrådde på grund av att airbagen är anpassad efter stolens
konstruktion, att stolens tyg är anpassat efter airbagen osv...

Men det är ju samma stol som bara "byter bil"... Och karossen är ju samma såvitt jag vet under hela modellens (Bora) tillverkningsperiod....

Är det förenat med risker att byta framstolarna till ett par som är från en 99-01´s Bora och sätta de i en 03:a?

Är visst samma kontakter till värme och airbag. Skulle det kunna vara så att en äldre airbag inte lirar ihop med en nyare bils styrdon och datorer?
Risk för att airbagen utlöser när den inte ska?
Eller värre att den inte utlöser vid krock?

Tacksam för synpunkter på det hela.


Mvh

Henrik.M
2009-01-17, 01:14
De avrådde på grund av att airbagen är anpassad efter stolens
konstruktion, att stolens tyg är anpassat efter airbagen osv...

Då har dom ryggen fri om något skulle gå åt helvete , mao ganska smart & diplomatisk svar från SVW.


Men det är ju samma stol som bara "byter bil"... Och karossen är ju samma såvitt jag vet under hela modellens (Bora) tillverkningsperiod....

Stämmer.



Är det förenat med risker att byta framstolarna till ett par som är från en 99-01´s Bora och sätta de i en 03:a?
Är visst samma kontakter till värme och airbag. Skulle det kunna vara så att en äldre airbag inte lirar ihop med en nyare bils styrdon och datorer?

Kan vara så om du har otur , eftersom precis som allt annat i bilen så utvecklas mjukvaran till airbagstyrdonen konstant.


Risk för att airbagen utlöser när den inte ska?
Eller värre att den inte utlöser vid krock?

Risken är nog liten & man kan lätt ta reda på det utan att behöva lösa ut dom.
Montera stolen , läs av felminnet på airbagstyrdonet.
Har du felminnen som ej går att radera , så funkar inte den stolen med det styrdonet.
Har däremot ingen felminnen så är systemet OK. (Då har jag tagit bort ekvationen att du kan få felminne som är sporadiskt om du vrider på tändningen utan stol).

Maha
2009-01-17, 21:07
Tack för hjälpen Henrik :)
?
Om man monterar stolen och får felkoder i minnet som ej går att radera, försvinner dom om man monterar tillbaka originalstolen och nollar minnet?

Om man med "utbytesstolarna" får felkoder som går att radera, är det bara att radera dom och köra med de stolarna då?

Om jag förstått det hela rätt så ska allt fungera normalt om inga felkoder uppkommer, alt. att de går att radera? Systemen känner då av varandra direkt?

Maha
2009-05-16, 16:28
Om jag byter stolar, finns det risk att nån styrdator eller styrdon går sönder om inte stolar och styrdon funkar ihop?

på sidan 7 i denna pdf läste jag en oroande varning om att man skulle kunna "bränna" styrdon... är det en risk att byta stolar pga detta?