handdator

Visa fullständig version : Finns det några småtrim till RP Motorn?



azarN
2008-12-01, 15:52
Finns det några småtrim som får bilen lite piggare eller iallafall verka lite piggar =)

RP motorn på 90hk ( 1.8 )

vw-power
2008-12-03, 11:07
du kan slänga i en GTI kam från en 8v, hydraulisk,
du kan montera nytt avgas och filter mm mm

scirocco8v
2008-12-03, 11:58
någon som har provat 2E lr 3A 2litersblock med rp topp?!

azarN
2008-12-03, 15:30
GTi kam från 8v topp går lika sakta som en 250cc CROSS med cykeltrampor !

Mackan73
2008-12-03, 15:47
Är man inte helt handlingsförlamad samt inte fattig som en kyrkråtta så går det väl göra som med ungefär alla andra motorer. Porta/plana toppen, matchporta insug & grenrör, annan kam, balansera vev & svänghjul, viktjustera & matcha stakar samt kolvar.

Vet dock inte om det kan kallas småtrim?! Iofs så vet jag inte direkt vad småtrim innebär heller. Vad jag vet däremot är att det inte går att trolla fram effekt.

Henrik.M
2008-12-03, 15:51
Är man inte helt handlingsförlamad samt inte fattig som en kyrkråtta så går det väl göra som med ungefär alla andra motorer. Porta/plana toppen, annan kam, balansera vev & svänghjul, viktjustera & matcha stakar samt kolvar.

Då är det bättre att lägga ner pengarna på en bil med roligare motor i grunden.
Många som börjat vässa slöa pjäser med stor planer & sedan gett upp när dom insett att det kostar mer än det smakar.

Mackan73
2008-12-03, 15:53
Då är det bättre att lägga ner pengarna på en bil med roligare motor i grunden.
Många som börjat vässa slöa pjäser med stor planer & sedan gett upp när dom insett att det kostar mer än det smakar.

Var väl ungefär dit jag ville komma...

zoddri
2008-12-03, 16:01
Då är det bättre att lägga ner pengarna på en bil med roligare motor i grunden.
Många som börjat vässa slöa pjäser med stor planer & sedan gett upp när dom insett att det kostar mer än det smakar.

+1

En utseendehandikappad GTi kostar inte mycket och är man lite händig med svetsen så tar rostfixet inte så länge. Alternativt köper man ny plåt och kommer enklare undan.

On topic:
Större avgassystem och öppet luftfilter gör att bilen låter snabbare. Nåt annat är inte värt att göra på den motorn, tyvärr. Satsa på en rejäl service istället (tänddelar o.s.v.)

Henrik.M
2008-12-03, 16:07
En utseendehandikappad GTi kostar inte mycket och är man lite händig med svetsen så tar rostfixet inte så länge. Alternativt köper man ny plåt och kommer enklare undan.

Trodde jag också när jag var 20 år gammal och energisk.
6 år och ca 35 lök senare enbart på att få ihop den hade jag en rostfri bil , tyvärr hann jag tappa suget under tiden så den såldes.

zoddri
2008-12-03, 16:44
Trodde jag också när jag var 20 år gammal och energisk.
6 år och ca 35 lök senare enbart på att få ihop den hade jag en rostfri bil , tyvärr hann jag tappa suget under tiden så den såldes.

Man behöver ju inte göra det bättre än när bilen var ny heller. Är det inte en gammal klassiker så är det nog bättre att se till att bilen kommer ut på vägen och sen spara meket till vintern. En grundläggande (SBP-godkänd) rostfixning av en mk1/2 GTi tar inte 6 år.

Henrik.M
2008-12-03, 18:02
Man behöver ju inte göra det bättre än när bilen var ny heller. Är det inte en gammal klassiker så är det nog bättre att se till att bilen kommer ut på vägen och sen spara meket till vintern. En grundläggande (SBP-godkänd) rostfixning av en mk1/2 GTi tar inte 6 år.

Beror ju på var man lägger ribban. =)

Lillen
2008-12-03, 19:51
GTi kam från 8v topp går lika sakta som en 250cc CROSS med cykeltrampor !

Och där tog du död på din egen fråga!
Varför fråga om råd när du dissar svaren?????

Bara att hitta på egna svar du då!

azarN
2008-12-03, 20:56
Och där tog du död på din egen fråga!
Varför fråga om råd när du dissar svaren?????

Bara att hitta på egna svar du då!

Just att ta kamaxel fungerar inte känner en som jobbar på bilverkstad som satte i sådan kamaxel i sin Golf 2:a och bilen gick piss var knappt körbar (nej han satte inte kamremmen fel!)

Tänkte om det fanns något annat att göra :/

gicke
2008-12-03, 21:03
plocka bort luftburken så låter den piggare

Manny
2008-12-03, 21:33
Just att ta kamaxel fungerar inte känner en som jobbar på bilverkstad som satte i sådan kamaxel i sin Golf 2:a och bilen gick piss var knappt körbar (nej han satte inte kamremmen fel!)

Tänkte om det fanns något annat att göra :/

sätter en bulle på att han blandade ihop hydrauliska och mekaniska kammar :P

Lillen
2008-12-03, 21:37
Öppna upp andningen.
Insug & avgas.
Extraktor , avgassystem.
På med förgasare?

Byt till en 2,0L motor.
Eller stoppa i en GTI-motor med tillhörande GTi delar.

Hotta till det och byt hela toppen!

Många vägar att gå men tyvärr är din motor inte den roligaste.
Du får skriva vad du har tänkt så slipper vi gissa.
Det GÅR att småvässa men är betydligt bättre att göra det riktigt!

Janne.M
2008-12-03, 21:39
Just att ta kamaxel fungerar inte känner en som jobbar på bilverkstad som satte i sådan kamaxel i sin Golf 2:a och bilen gick piss var knappt körbar (nej han satte inte kamremmen fel!)

Tänkte om det fanns något annat att göra :/

Nåt fel gjorde han iaf, måste varit felinställt, för lite soppa, konstig tändning. Gti-kammen är en klar fördel över originalkamen (har inte för mycket duration, overlap etc för att motorn ska gå dåligt). Inte dock att jämföra med 272-312graders kam som man måste ha hög tomgång, och andra modifieringar för att få det att fungera. Och bara för att man jobbar på bilverkastad betyder inte att man är trimningsgud. Han kanske stoppade en hydraulisk kam i en mekanisk topp...?

Det billigaste alternativet är annan kam (G-grind från mk2, eller eftermarknad) + ett portmatchat topplock/grenrör/insug + ett 2" fulleffektsavgassystem. landar väl på kanske 3000kr med org. gtikam + inställning (bränsle och tändning kanske även ställbart kamdrev) och lite svett och tårar.

Vill du gå längre så portar/planar du toppen samt portmatchar igen, annat grenrör

RP-kanske har förgasare? eller är det monojet? Förgasare och insug kan bytas till någon weber/misab variant, monojet skulle jag inte ens börja trimma med.

Nu börjar vi prata dyra grejer som annat sprut, dubbla webrar, balansering/viktning/borrning och då är det bättre att köpa en effektstarkare bil om man inte är ute efter något unikt.

azarN
2008-12-03, 22:09
Jag har i min monojet och jag tror jag har mekaniska då den tickar i 2 sekunder vid uppstart =)

Manny
2008-12-03, 22:12
Du har inte mekaniska. O tickar dom är dom trasiga bara.

azarN
2008-12-03, 22:13
men liksom tickningen slutar helt efter 2 sek ? Ska tydligen ha hydrauliska då det inte är olja vid ventilerna vid start och efter någon sekund har pumpen byggt upp tryck så det är olja där uppe?

Bastard66
2008-12-03, 22:54
det är standard att det tickar vid uppstart om tryckarna är lite slitna... Jag har en småtrimmad HV motor i min mk1 (HV=1,8L 90hk förgasarmotor från mk2) Har stoppat i en gti-kam, extractorgrenrör, planat och renoverat toppen samt lättatsvänghjulet än så länge..

Rör sig ganska bra faktiskt och drar upp till 7000rpm med gti-kammen =) Rör sig inte om speciellt många kronor dock en del arbete om du inte har en motor löst att bygga på. Hittills har mitt bygge kostat runt 4000 kr med motor och alla delar jag köpt, helt klart värt varenda krona/timme om man jämför med orginal motorn.

Jani Hast
2008-12-04, 07:38
Har man inte kunskap och tummen mitt i handen så är det inte lätt att trimma. Men kan man meka i en Kam och byta till extraktor rör så är det en stor fördel.

vw-power
2008-12-04, 08:25
GTi kam från 8v topp går lika sakta som en 250cc CROSS med cykeltrampor !

då vet jag inte vad du har haft för gti kammar i, kanske från en 250 cross =)
i dom jag satt i kam, samt polare från gti så har dom gått bättre..

azarN
2008-12-04, 16:15
Kanske ska prova själv då =)
-Men hur vet jag att donatorbilens GTi kam passar?
-Finns det både hydrauliska och mekaniska GTier`?

Bastard66
2008-12-04, 16:52
Ja det finns både hydrauliska och mekaniska tryckare och kammarna emellan skiljer. Det syns på tryckarna samt antal överfall vad man har. 4 = hydr. 5= mek.

azarN
2008-12-04, 17:23
Men det är en hydraulisk jag skall skaffa fram dåå..