handdator

Visa fullständig version : Hur demonterar framvagnsbalken på en Golf Mk2?



azarN
2008-11-30, 20:40
Någon som har tid att förklara hur man demonterar framvagnsbalken och vad som behöver göras mer innan man kan ta lös den :)

Tänkte nämligen demontera min och renovera den ordentligt

Golf MK2 1.8i CL // 90 hästarn RP motorn

Torre Tdi
2008-12-01, 21:35
Jag kan försöka förklara, men det kanske är några detaljer som fallit ur minnet, det är ca ett år sedan jag bytte min, men jag gör ett försök:

1) Till att börja med lossar du ett växellådsfäste på bilens förarsida. Det sitter nedanför bromscylinder. Det är en arm från växellådan som är skruvad i en bussning med en bult. Själva bussningen sitter sedan i balken med två bultar. Jag lossade armen från bussningen uppifrån, och lät bussningen sitta kvar i balken. Det går säkert att lossa själva bussningen istället, men jag tyckte det verkade enklare att lossa armen från bussningen.

2) Motorfästet sitter på andra sidan motorrummet med två bultar. Jag tror att jag lossade båda underifrån.

Glöm inte att lufta upp motorn en aning så att den inte trillar ner när du tar bort balken. Jag hade tillgång till travers när jag gjorde det, men det går säkert att lägga en grov planka mellan fjädertornen och säkra motorn i också.

3) Du måste lossa styrväxeln från balken. Du lossar den underifrån. Sitter med fyra stycken bultar ungefär mitt på balken. Dessa var de jag hade störst problem med. Jag fick kapa bort två av dem med vinkelslip underifrån.

3) Själva balken sitter med fyra bultar i karossen. De sitter ute vid länkarmarna, och går igenom länkarmsbussningarna.

4) Lossa sedan länkarmarna från spindellederna. Spindellederna sitter med tre bultar. När du lossat dem drar du ut dem ur länkarmarna utåt.

5) Nu ska det bara vara att plocka ner balken, och återmontera på samma sätt.

Jag passade på att byta länkarmarna och krängningshämmarstagen när jag ändå hade balken borta. De kostar ju inte så mycket, och de måste ändå flyttas över till den nya balken.

Det var lite pilligt att få dit balken på rätt plats igen, mest tack vare att jag köpte en balk från autodelar tror jag. Den var lite skev, så det var trixigt att få fast motorfästet. Men den var billig så jag tycker ändå det var värt besväret.

Jag har inte några jättestora mekkunskaper, men jag bytte ändå balken på några timmar utan större problem. Dock hade min bil rätt låga mil (14000), så allt utom styrväxeln lossade utan några problem. Har bilen gått längre kan det nog vara lite värre.

Som jag sade så är det ett tag sedan jag bytte, så det kan vara något jag glömt. Men du ser tydligt vad du behöver byta när du ligger under bilen. Jag hade ingen reparationshandbok till hands. I efterhand har jag skaffat en från Haynes, men där står det inte ens med hur man byter balk, så den hade inte hjälpt mig.

Lycka till!

Lillen
2008-12-01, 21:50
Styrväxeln KAN sitta kvar om man vill det och montera loss sedan med.

Skruva loss bärarnarna från balken.
Då slipper du göra hjulnställning omgående iaf.

Motorfästet kan man ta loss i bara den bulten som är genomgående åxå.
Det är oftast lättre då det är skit och rost nertill oftast.

Torre Tdi
2008-12-01, 22:04
Måste man inte lossa styrstagen/styrlederna om man låter styrväxeln sitta kvar på balken? Eller menar du att man släpper ner balken en bit och sedan plockar bort styrväxel?

Lillen
2008-12-01, 22:18
Gör man väl som man vill.
Men lossar man ute vid styrled/p-änden går edt ju bra iaf.

Raz
2009-01-27, 09:31
Måste man inte lossa styrstagen/styrlederna om man låter styrväxeln sitta kvar på balken? Eller menar du att man släpper ner balken en bit och sedan plockar bort styrväxel?

Jag har lagt upp din text som en FAQ, hoppas det är ok.
PMa mig om du vill att jag ska ta bort den.

Länk till FAQ:n (http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=87)