handdator

Visa fullständig version : Vilken växellådsolja ?



Golf-power
2008-11-27, 19:48
Vilken växellåds olja tycker ni att jag ska ? Mineral eller synthet ?
Bilen det gäller GTI 16V -88. Vet inte vad det är för olja nu .

Quattro_mannen
2008-11-27, 20:18
Syntet alla gånger...Redline MT90 eller Mobil VS200

g-man
2008-11-27, 20:50
Jag har Redline MT-90 i både min corrado o min passat och jag tycker dom är väldigt lättväxlade..

Så den oljan kan jag rekommendera iaf..

Marcus
2008-11-27, 22:03
Redline MT90

sturebyking
2008-12-14, 10:58
Hade förrut en ny Skoda Octavia 2003 och blev efter några tusen mil less på att växellådan var osmidig och ibland var svårväxlad. Bytte oljan i växellådan till Redline MT90 och lådan blev mycket trevligare att hantera.
Har nu en Jetta Tsi 6 växlad-07. När den hade gått 3500mil bytte jag olja i växellådan till Redline MT90. Tycker nu att växellådan är helt hopplös när den är kall. Måste köra minst en mil innan 2an går att få i smidigt! Funderar på att byta olja igen men till vad? Nån som vet vad VAG rekomenderar?
/O

Janne.M
2008-12-14, 11:13
Hade förrut en ny Skoda Octavia 2003 och blev efter några tusen mil less på att växellådan var osmidig och ibland var svårväxlad. Bytte oljan i växellådan till Redline MT90 och lådan blev mycket trevligare att hantera.
Har nu en Jetta Tsi 6 växlad-07. När den hade gått 3500mil bytte jag olja i växellådan till Redline MT90. Tycker nu att växellådan är helt hopplös när den är kall. Måste köra minst en mil innan 2an går att få i smidigt! Funderar på att byta olja igen men till vad? Nån som vet vad VAG rekomenderar?
/O

Var det rätt viskositet på MT-90 jämfört med vad VW ordinerar? VW original lär ju bli som vanligt igen, men vill dy prova nåt nytt så testa Pennzoil/GM Synchromesh som sitter i bla de nya corvetternas v-lådor. Ska själv ha det i min låda nu när jag byter urtrampningslager

Manny
2008-12-14, 17:00
Jag hällde MT90 i min GTI-etta med 020 låda. Det blev lite skillnad mot innan (tll det bättre) MEN Det skumma är att när den e kall (gärna iskall) så bara flyger växlarna i.
Känns som det inte är nåt motsånd alls. Mycket lustigt.

Ari
2008-12-16, 13:50
Vet inte om detta kan hjälpa er?

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=132884&highlight=G060

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4158925

mtm
2009-04-07, 18:47
Varför dog tråden efter inlägget ovan?

Vortex-medlemmarna hyllar ju inte direkt MT90 oljan.

Har en 02J som snart gått 13.000 mil och jag tänkte byta.

Mig veterligen är det bara bytt en gång vid 8.500.

Vilken ska jag välja?

Bilen är endast till bruks.

GTI-sn3j
2009-04-07, 22:04
Castrol taf-X funker rigtig bra !

Manny
2009-04-07, 22:13
Jag tänker byta till orginal VAG olja i min när tillfälle ges, Gillar inte karaktären på lådan med MT90 faktiskt...

VR6_Linus
2009-04-07, 22:29
Har kört många mil(>10000mil) i flera o2a lådor med Castrol Taf-X och aldrig några problem, iofs bor jag i Skåne och här blir aldrig riktigt kallt! :)

GTI-nissen
2009-04-08, 07:49
Det sägs att man inte ska använda MT-90 eftersom viskositeten på den inte är lämpad till våra lådor. Istället ska man använda 75W90.

Har själv kört på den i många år utan problem. :-)

http://www.bildelar.nu/h_artikel_detaljerat.asp?Artikelnr=REDLINE30030&Niva=08/25/35&Varugrupp=08/25/35

razer
2009-04-08, 09:21
Om man vill ha redline så finns en "Redline 75W90".

VWGolIV
2009-04-08, 10:32
Räknar man på samma sätt som till olja till motorn ?

Ni nämner 75W90....

Eller hur fungerar det med viskositet och siffror när det gäller vxlolja ?!?

GTI-nissen
2009-04-08, 12:59
Man räknar på olika sätt för att kunna särskilja de olika oljorna.

Quattro_mannen
2009-04-08, 18:00
Det sägs att man inte ska använda MT-90 eftersom viskositeten på den inte är lämpad till våra lådor. Istället ska man använda 75W90.

Har själv kört på den i många år utan problem. :-)

http://www.bildelar.nu/h_artikel_detaljerat.asp?Artikelnr=REDLINE30030&Niva=08/25/35&Varugrupp=08/25/35

Redline MT-90 ÄR en 75w90 olja

GTI-nissen
2009-04-08, 20:28
Då är det någon annan skillnad mellan dem alltså.

Nu vet jag knappt ut eller in...

MT-90 rekommenderas till VAG står det i produktinfon ser jag nu. Kan jag ha förväxlat MT-90 med MTL tro?

I vilket fall som helst så kan vi säga att både 75W90 och MT-90 funkar till våra bilar, men inte MTL. Eller?

mtm
2009-04-09, 18:30
Jag slog i Castrols TAF-X.

Märker ingen direkt skillnad efter bytet, men det behöver ju inte vara något dåligt. Det enda som är lite knasigt med lådan är att 2:a växeln har typ två lägen. Det känns som att den går i, men låter man tyngden från handen vila kvar på växelspaken nån millisekund till så går den "djupare" i.

Inställningssak?

Kan någon i sthlms-området hjälpa mig med det? Självklart mot skälig ekonomisk kompensation.

Något som gjorde mig lite orolig ang bytet, är att det bara gick i 1.5 liter och inte dom 2 som ska gå i.

Jag tömde med tömningspluggen och bilen var plan på alla ledder.

Behöver jag vara orolig?

Quattro_mannen
2009-04-09, 19:53
Du SKA ha i 2 liter olja,om du fyllde olja genom nivåpluggen så kan det vara svårt att få i tillräckligt med olja...bättre då att fylla genom mätarvajerhålet uppe på vxl lådan...

mtm
2009-04-09, 20:47
Inte för att ifrågasätta, men är det fler än QM som är av den åsikten?

Jag tycker ju det är konstigt om nivåpluggen inte "gör sitt jobb" så att säga...

Vad händer om man har i för mycket?

mtm
2009-04-12, 11:49
Ingen som har erfarenhet av detta?

Vad har forumets VAG-meckar att säga?

GTI-nissen
2009-04-12, 18:36
Jag har en halv liter växellådsolja stående i garaget, vilket borde betyda att jag inte heller fick i mer än 1.5 liter?

Henrik.M
2009-04-12, 18:45
Inte för att ifrågasätta, men är det fler än QM som är av den åsikten?

Jag tycker ju det är konstigt om nivåpluggen inte "gör sitt jobb" så att säga...

Vad händer om man har i för mycket?

Nivåpluggen gör sitt jobb utmärkt , dvs man kollar nivån genom den.
Fyller på olja gör man genom hålet för hastigetsmätarvajer/givare.
På nyare lådor fyller man på genom hålet för backljuskontakten. (enligt VW verkstadshandbok).

Rejält överfylld låda och gamla packboxar = Du skjuter boxarna i lådan om du har en överdrivet överfylld låda och en smula otur.

Lagomt överfylld låda = Händer inget.
Gamla 020-lådor ska ha cirkus 2 liter för att det annars blir dålig smörjning ut mot 5:an.
Tror nivåpluggen ligger på 1.7 liter.

mtm
2009-04-12, 20:50
Henrik M:

Vänta nu... du tycker inte att det du säger låter lite konstigt?

Nivåpluggen ska tala om att nivån är OK.

Men om jag då häller i 2L genom hastighetsmätarvajerhålet och sen ska kolla nivån via nivåpluggen så kommer ju 0,5L rinna ut. Eller försvinner 0,5L nånannanstans?

Vet inte om du skrev 020 bara för att, men jag har en 02J

Henrik.M
2009-04-12, 22:47
Henrik M:

Vänta nu... du tycker inte att det du säger låter lite konstigt?

Nivåpluggen ska tala om att nivån är OK.

Men om jag då häller i 2L genom hastighetsmätarvajerhålet och sen ska kolla nivån via nivåpluggen så kommer ju 0,5L rinna ut. Eller försvinner 0,5L nånannanstans?

Vet inte om du skrev 020 bara för att, men jag har en 02J

Läs det jag skrev igen engång till.
Notera ordet överfylld.

Sen om du vet att du har 2 liter olja i lådan så ser jag ingen mening med att lossa nivåpluggen för att kontrollera saken.......men någon kanske har en annan uppfattning?

Sen skrev jag att nivåpluggen gör sitt jobb , inte att den sköter sitt jobb alla gånger.

Henrik.M
2009-04-12, 22:55
http://www.brokevw.com/020oil.html

Så har vi en oberoende källa. ;-)

mtm
2009-04-12, 23:01
Sen om du vet att du har 2 liter olja i lådan så ser jag ingen mening med att lossa nivåpluggen för att kontrollera saken.......men någon kanske har en annan uppfattning?

Hur vet jag det om jag inte kan kolla det med nivå-pluggen? :)

Nej, självklart inte... men om man gör detta efter en tid och man förutsätter att man inte haft något läckage och vill kontrollera, då kommer det ju rinna ut.




Sen skrev jag att nivåpluggen gör sitt jobb , inte att den sköter sitt jobb alla gånger.

Mäsch, semantics... :D

Med risk för att låta tjatig, jag har en 02J, men det kanske inte är någon större skillnad?

MEN

For trans made after Sept 8, 1987 (shown on trans as 08097), then you add fluid to the trans until it runs out of the red circled side 17mm hole. Proper fluid (2.0L) is when the fluid level in the trans is even and level with the bottom of that drain hole.

Och jag hoppas min är tillverkad EFTER 1987 eftersom bilen är från 2000. :D

D_Stenlund
2009-04-12, 23:07
bra länk, synd att min engelska e så kass. tänkte byta olja innan sommaren jag me..

Henrik.M
2009-04-12, 23:21
Hur vet jag det om jag inte kan kolla det med nivå-pluggen? :)

Nej, självklart inte... men om man gör detta efter en tid och man förutsätter att man inte haft något läckage och vill kontrollera, då kommer det ju rinna ut.

Jo......och nu vet du varför.



bra länk, synd att min engelska e så kass. tänkte byta olja innan sommaren jag me..

Töm ur den gamla oljan.
Fyll på 2 liter genom hålet för hastighetsmätarvajern ska vara det även i 02A lådan. (Din G60).

Resten är bara information för dom som behöver övertygas. ;-)

mtm
2009-04-12, 23:30
Jo......och nu vet du varför.

Det med besked... usch då, trodde tyskarna var bättre än så... men men

Då är frågan, säg nu att det mot all förmodan är 2 liter i lådan och jag slår i en halv liter till.

Blir lådan då lagom överfylld eller rejält överfylld? :)

Henrik.M
2009-04-12, 23:38
Är Herr M fortfarande påsk-fuller månne?

Jag har fortfarande en GTI IV med 02J! ;)

Näe men tydligen du som inte läser ordentligt igen.
Jag gav svaret åt D-STENLUND OCH HANS G60 med 02A låda.


Jag har fortfarande en GTI IV med 02J! ;)

Var ett jä*la tjat om din bil.


Men jag förstår det där med överfylld.

Ne det gör du inte , för då skulle jag inte behövft förklara för 4:e gången att det är dom äldre 020-lådorna som ska överfyllas.......vilket tråden handlade om innan du drog in din bil i detta.


Då är frågan, säg nu att det mot all förmodan är 2 liter i lådan och jag slår i en halv liter till.

Lossa nivåpluggen på din bil med 02J låda och kontrollera nivån genom pluggen.
Din nivåplugg visar rätt!!
Fyller på gör man genom hålet för givaren till hastighet uppe på lådan så oljan får rinna neråt genom lådan och ut i lådan.




Blir lådan då lagom överfylld eller rejält överfylld? :)

Snälla läs vad jag skrivit.................

http://www.brokevw.com/keyboard_bang.gif

mtm
2009-04-13, 01:33
Haha...

Till mitt försvar så hann jag faktiskt redigera innan du hann posta igen... *mutter mutter*

Då är jag med.

Ska i fortsättningen starta nya trådar så att missförstånd ej uppstår!

Puss å g'natt