handdator

Visa fullständig version : Montering av kamrem



tobbej
2008-11-27, 20:39
Har ett problem!!
Det e så att jag har haft bort ett remhjul till kamremen när jag bytte vattenpump men satt fast kamremen på kammen och å på pumpen med kattstrypa så där sitter den fast, Men har fallit bort på veven!
Å nu behöver jag få ihop detta igen=(

Hur gör jag nu???

Hoppas på snabba svar


Mvh tobbe

Raz
2008-11-27, 21:30
Vad har du för bil? Motor?

tobbej
2008-11-27, 21:32
Vad har du för bil? Motor?


OPPS!!

det är en GOLF 1a -79 diesel

olle
2009-01-21, 08:21
Du måste skaffa en inställningsinstruktion för kam och vevparti. Finns hos alla bildelsförsäljare eller nätet. Ställ sedan även tändningen efter detta. Är du minsta osäker, lämna in bilen på närmaste verkstad (billigats i så fall)
Olle

Finn
2009-01-21, 08:58
Du måste skaffa en inställningsinstruktion för kam och vevparti. Finns hos alla bildelsförsäljare eller nätet. Ställ sedan även tändningen efter detta. Är du minsta osäker, lämna in bilen på närmaste verkstad (billigats i så fall)
Olle

Svårt att ställa tändningen på en diesel ;)

Manny
2009-01-21, 11:27
Svårt att ställa tändningen på en diesel ;)

Ja men det går, man använder indikatorklocka på pumpen. Bör göras efter rembyte enligt Tex haynes.

http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/timing.html

Finn
2009-01-21, 11:48
Ja men det går, man använder indikatorklocka på pumpen. Bör göras efter rembyte enligt Tex haynes.

http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/timing.html

Inte tändningen du ställer utan insprutningstidpunkten. Rätt ska va rätt ;) (å så e d ju kul å va dryg ibland)

Manny
2009-01-21, 12:05
Haha, men det är ju i princip samma sak. När bränslet sprutas in så antänds det... :D

Henrik.M
2009-01-21, 15:35
När bränslet sprutas in så antänds det... :D

Eftersom rätt ska vara rätt.
När bränslet komprimeras antänds det , vi pratar ju brännoljebil.

Finn
2009-01-21, 15:39
Och eftersom rätt ska va rätt så komprimeras aldrig bränslet utan bara luften. Sen sprutas bränslet in i slutet av kompritionstakten när luften är som mest komprimerad och därmed varmast och på så sätt antänder bränslet :)