handdator

Visa fullständig version : Ryckande Jetta 2



eliason
2008-11-26, 18:08
Hej..
Har en jetta som jag pendlar till jobbet med (ca 11mil fram och tillbaka).
Nu är det så att den vad jag märker på både lukt och gång/bränsleförbrukning att det tar endel mer än vad den har gjort. Det är oftast lite halvdålig tomgång luktar fett som fasen och rycker ibland om man gasar "liiite" mera än att hålla den på samma hastighet. Börjar den rycka så kan man oftast växla ner och gasa ur den så går den bra igen.. Ibland går den dock hur bra som helst.
Bytt fördelarlock rotor mm kollat tjuvluft, tagit bort kylvätske kontakten till insprutningen (den blå) händer inget förutom när man sätter i den så den hostar lite sen går bra.. Bytt bränslefilter.. ja kollat vacumslangar oxå.

Vad kan det vara?

# lambdasond?
# den blå kontakten ändå?

orkar inte köpa en massa grejer och så nu när man sparara till annat, är ju bara en ta mig till jobbet och lite till bil.

tack så länge!
//Klas

mejn
2008-11-26, 18:15
Hur är det med stiften och tändkablarna? Är det RP-motorn?

björn
2008-11-27, 10:26
Skulle tro att det är förgasarfoten (även på insprutning) som torkat och spruckit.

mejn
2008-11-27, 12:39
Ja det är mycket möjligt, om det har slarvats lite.

kollat tjuvluft,

eliason
2008-12-01, 08:00
hej tack för svar..

först vad är RP-motorn?
Gummit till insugningsröret är helt ok tagit ur och kollat..
Har testat nya stift ej kablar. Gasar man en liten sträck så släpper det, går fett? Kan det ha med det att göra, att han går liite för fett så ligger man och småkör så räcker det för att den nästan skall slå igen.. men bara man gasar mycket och "blåser" ur den så funkar den igen..
kan det ha med Bränsletryck? Skit i spridaren?
Vad skall man börja med?

tack tack