handdator

Visa fullständig version : Varför gör VW så här?



Sciroccogtx16v
2008-11-26, 16:35
Hej!

Bytte kamrem i helgen på Golf GTIn, 1.8T.

Otroligt trångt, dom måste fullständigt skitit i att denna någonsin skulle behöva bytas.
Min andra lilla anmärkning är att jag naturligtvis bytte vattenpumpen samtidigt. Vad får man se? Jo en tredjedel av PLAST impellern är borta. Vad tänker man med när man sätter in en dylik i motor som har ett temperatur spann från -40 till +100 grader. Det kan ju bara gå fel....

Såga gärna mina amatörmässiga kommentarer, men ingen kan övertyga mig om att man tänkt på något annat än ekonomi för fabriken när dessa saker konstruerades!

Fredrik, sur med såriga händer....

Lillen
2008-11-26, 16:39
Kamremen ok.
Men det är nästan alltid trångt och bökigt.
Där håller jag inte med.
De vill tjäna lite på bytet åxå.

Men plast i vattenpump är dumt.
Ok nu kommer atta förståsigpåare att säga att de finns plast som håller fö....bla bla bla...
Men jag är skeptisk och därför tycker jag åxå det är dumt!
Eftermarknadpumparna då??
Är de åxå plast?

Falcor
2008-11-26, 17:09
Hur långt har bilen gått och när byttes vattenpumpen senast?

Anledningen till att man gör det är för att spara några euro för att öka vinsten. Väldigt enkel och grundläggande princip för alla företag.
Sen att det blir lite dyrare för kunden att byta vattenpump några gånger under bilens livslängd det är en sekundär fråga, bara pumpen håller under garantitiden...

Sciroccogtx16v
2008-11-26, 21:41
12040 mil hade bilen gatt Fredrik

Henrik.M
2008-11-26, 21:56
Sen att det blir lite dyrare för kunden att byta vattenpump några gånger under bilens livslängd det är en sekundär fråga, bara pumpen håller under garantitiden...

Halva resonemanget köper jag att konstruktionen på pumpen kunde varit bättre kvalitet.
Men att det är dyrare att byta vattenpump håller jag inte riktigt med om.
Vattenpumpen i sig kostar ca 400:- på VAG.
För den summan får du inte ens en vattenpump till en gammal golf 2:a , som garanterat slukat vattenpumpen efter 12000mil + termostaten vilket kostar drygt 1200:- på VAG om ens det räcker......i delar.
Remmen bör ju bytas även på den gamla golfen med jämna mellanrum , ungefär lika jämna mellanrum på på en modern bil om man sköter om bilen.


Krångligare = JA definitift.

Dyrare = Nej inte om man gör det själv & då jämför jag med en likvärdig service operation på en golf 2:a exempelvis dvs med kamremsbyte och allt vad det innebär i samma veva.
Jag är medveten om att man kan byta v-pump utan att hänga av k-rem på mk2 , men jag vill bara få en likvärdig jämförelse när det gäller priset på reservdelar.
Blir samma summa i slutändan men lite mer jobb.

Lämnar man bort det ,är det JOBBET som kostar inte delarna.
Många tänker inte på det. =)

Mini_me
2008-11-26, 22:13
Jag personligen HATAR MK4 kamrems byte med 1.8T snurran..skit lösning=)

Fast jag iof betalt att lida igenom det...gör det liiite lättare..men inte mkt.

Om det är nån tröst blir det enklare desto fler du gör.

Henrik.M
2008-11-26, 23:01
Jag personligen HATAR MK4 kamrems byte med 1.8T snurran..skit lösning=)

Fast jag iof betalt att lida igenom det...gör det liiite lättare..men inte mkt.

Om det är nån tröst blir det enklare desto fler du gör.

Möjligtvis enklare rent tekniskt......men aldrig trevligt eller mindre bökigt. =/

Premis
2008-11-27, 09:22
Klassiskt 1.8T problem med impellern som smulas sönder, har för mig att det löstes till senare årsmodeller? Min gamla 1.8T bytte jag kamrem och pump på vid 12.000 mil och då föll en del av impellern av också. Inte speciellt robust.

Anmärkning, arbetet är dyrt men delarna är inte speciellt billiga heller. Hårdvara till 12kmil service gick på >5.000 SEK för mig hos VAG men då bytte jag rubbet (kuggrem, spårkilrem, hydraulspännare, spännhjul, pump, spännare till spårkilrem, olja, filter, luftfilter, tändstift).

Men det blir dyrt att göra allt på en verkstad.

Många beg. 1.8T bilar verkar ha gått just 11.999 mil av nån anledning :).

Sciroccogtx16v
2008-11-27, 10:07
Köpte delarna på Mekonomen då VAG inte hade vattenpump med metallimpeller= VAG säljer samma skitpump som sitter i från fabrik.

Jag är inte irriterad över att man byter pumpen när man ändå är där och rotar, men att impellern faktiskt är trasig redan efter 12000 mil är helt förkastligt. Hade dom valt metallimpeller hade det ALDRIG hänt. Då hade kanske pumpen börjat läcka lite efter 15-25 000 mil för att tala om att den vill ha lite kärlek.
Lagerna i vattenpumpen känns fortfarande som nya.
Min Scirocco 16V har fortfarande originlapumpen efter 20 000 mil, den har dock börjat läcka någon droppe i veckan. Så har den stått stilla några år nu.

En annan sak att fundera på är intervallerna, min bil har egentligen 18000 mil mellan bytena av rem, innan dess hade definitivt vattenpumpens impeller totalhavererat, remmen såg däremot helt ok ut och spännare och hjul hade nog klarat sig. Men som vanligt är det korkat att chansa.

Fredrik

Mr dOhC
2008-11-29, 00:54
Det blev många "-ja blir tokig" och div fula ord när jag bytte på min, mest på motorfästet.

"-Den brukar gå igång på 9 fan å 3 jävla snurrjävel"