handdator

Visa fullständig version : VW Scirocco R20T: the inside story



Zynodisk
2008-11-26, 14:19
http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/VW-Scirocco-R20T-the-inside-story/

Undra om den blir AWD eller FWD...

TheDeadDorkster
2008-11-26, 14:35
FWD... Fick höra av en säljare på VW att det aldrig kommer en awd rocco.

Lillen
2008-11-26, 15:32
Mmmm REJSIG!
Genomgående tema med Nürburgring loggan överallt på och i bilen!
Klart lockande utseende och snygg i allt.
SÅ skulle Scirocco se ut alltid =)

Länk: http://www.carmagazine.co.uk/upload/9056/images/4VWSciroccoGT24picture.jpg

Kolla inredningen!
Striktly Business!

Zynodisk
2008-11-26, 15:36
FWD... Fick höra av en säljare på VW att det aldrig kommer en awd rocco.

Då är de långt ifrån sant då...
De informerade mig att Scirocco 2,0T är exakt samma som Nürburgring bilen, bara chippad.. Väldigt troligt.
Vissa säljare har sjukt dålig koll..

G60 V-spec
2008-11-26, 15:38
Japp! Då blir det att spara till 2010.

Försäljare brukar inte vara så kunniga när det gäller själva motorkomponenterna i bilen.

Men när man tänker efter är 330.000:- inte mycket för en sån skönhet.
Synd att man studerar =(

Henrik.M
2008-11-26, 16:07
Då är de långt ifrån sant då...
De informerade mig att Scirocco 2,0T är exakt samma som Nürburgring bilen, bara chippad.. Väldigt troligt.
Vissa säljare har sjukt dålig koll..


Försäljare brukar inte vara så kunniga när det gäller själva motorkomponenterna i bilen.

Vad har det med drivlinan att göra?
Dvs om den kommer i AWD eller inte?


Eller har jag missat någon information någonstans?

G60 V-spec
2008-11-26, 16:19
Då är de långt ifrån sant då...
De informerade mig att Scirocco 2,0T är exakt samma som Nürburgring bilen, bara chippad.. Väldigt troligt.
Vissa säljare har sjukt dålig koll..



När han säger att han blev informerad att Scirocco 2.0T var exakt samma som Nürburgring bilen.

Det är den ju inte. Visst är den chippad, men den har säkert större turbo, större IC, annat avgassystem och kanske massa andra detaljer som skiljer sig från vanliga 2.0T.

Lillen
2008-11-26, 16:36
Får jag bara fråga en sak här?
Sedan när blev detta forum ett klagoforum där allt skall hackas i småbitar??

KAN NÅN någon gång säga något positivt eller åtminstånde inte bara klaga?

INGEN av er VET OM OCH NÄR bilen kommer.
INGEN av er VET om eller när bilen får allhjuldrift!

Spekulera ja det är väl ok men varför bråka om det då när ingen vet????

Ja jag tycker bilen var tuff och rätt i VW:s numer ekoperspektiv.
Man måste ha drömmar och få folk att dregla över bilarna annars köps inga vanliga heller.
Men att såga allt vid fotknölarna är ju bara rent ut löjligt.

Diskutera men med en positivare ton TYCKER JAG!

G60 V-spec
2008-11-26, 16:40
Jag klagar inte....jag bara ger en förklaring =).

Men som sagt, en riktigt fin bil som kommer fånga många blickar i stan, banan och på motorvägen......även om det kommer gå ganska snabbt på dom två sistnämnda :p

G60 V-spec
2008-11-26, 16:43
Så att jag har förstått detta rätt...Scirocco T20R kommer att se likadan ut som GT24:an eller?

Lillen
2008-11-26, 16:46
Verkar ju vara samma bil?
Konceptbilderna och GT24-bilen ligger ju i samma artikel.
Sedan blandar de ju bilder på båda?

Verkar ju mer koncept ännu så länge iaf!

Zynodisk
2008-11-26, 18:10
Så att jag har förstått detta rätt...Scirocco T20R kommer att se likadan ut som GT24:an eller?

Om ni läser artikeln så står de att den inte kommer se ut som GT24:an men att den kommer få drag av den... Bara att läsa innantill..

Volkswagen sources familiar with the project claim the R20T has 80% of the visual aggression of the Scirocco GT24 racer pictured. Remove the race-track wing, splitters and other Nurburgring paraphernalia and you get the idea.

Osthyveln i aktern är jag gärna utan...

Lillen
2008-11-26, 18:30
Mmm 80% är ganska mycket rejsbil kvar.
Hoppas att den får behålla så många % av GT24 Sciroccon.
Då lir det en kul bil!

Zynodisk
2008-11-28, 12:54
Nya uppgifter...
http://www.worldcarfans.com/9081126.004/vw-scirocco-r20t-in-the-works

245 hp...

Marcus
2008-11-28, 19:18
Hur kommer de på alla fåniga modellbeteckningar? :) R20T...bläää...är ju ungefär lika illa som R32, R42, R36 med flera :)

Lillen
2008-11-28, 19:30
GT24 kommer iaf från verkligheten!
Det var från Nürburgring 24H tävling där Sciroccon debuterade.

Johan.N
2008-11-28, 21:26
Här är ett bra clip från ringen både lite byggande och körning.

http://www.youtube.com/watch?v=COGD9iFPmpA

Lillen
2008-12-04, 17:10
Ytterligare en "spin of" på samma tema.
Kanske någon eller en del av alla kommer i en framtida bil?

Länk: http://carscoop.blogspot.com/2008/12/vw-scirocco-studie-r-with-270hp-20-tsi.html

Zynodisk
2008-12-04, 17:14
Jag vill ha de 270hp fördelade på alla 4 hjulen...

Marcus
2008-12-04, 17:19
Jag vill ha de 270hp fördelade på alla 4 hjulen...

Finns redan, köp Audi S3 ;) Jag tycker det vore intressant om Scirocco fick S3-motorn utan fyrhjulsdrift men med quaife-diff. Se på förra Ford Focus RS, den var knappast handikappad av sin framhjulsdrift pga bland annat quaife-diff.

Lillen
2008-12-04, 17:26
Finns redan, köp Audi S3 ;) Jag tycker det vore intressant om Scirocco fick S3-motorn utan fyrhjulsdrift men med quaife-diff. Se på förra Ford Focus RS, den var knappast handikappad av sin framhjulsdrift pga bland annat quaife-diff.

Är väl lite det som är tanken.
Blir ju samma turbo som i S3:an.

Marcus
2008-12-04, 17:40
Är väl lite det som är tanken.
Blir ju samma turbo som i S3:an.

Ja, fast min poäng var att Scirocco skulle bibehålla framhjulsdriften men få tillskott av quafie-diff. Annars vore det ju enkelt att bygga två i princip likadana bilar - S3/Scirocco. Men det då vore det enligt min mening mer intressant att se vad mer man kan hitta på med S3 motorn...

Fler olika specifikationer/koncept = roligare bilvärld :)

Lillen
2008-12-04, 17:55
Ja, fast min poäng var att Scirocco skulle bibehålla framhjulsdriften men få tillskott av quafie-diff. Annars vore det ju enkelt att bygga två i princip likadana bilar - S3/Scirocco. Men det då vore det enligt min mening mer intressant att se vad mer man kan hitta på med S3 motorn...

Fler olika specifikationer/koncept = roligare bilvärld :)

Ja alltså vi menar samma sak.
Det nyaste nyheterna säger ju 270hk och det är i sciroccon.
Nya roccan kommer inte att få 4wd så det är ju precis så som du vill.
Bara diff som inte finns specat vad jag sett.

Men jag har inte läst varenda nyhet så ingående heller.

Zynodisk
2008-12-04, 19:02
Finns redan, köp Audi S3 ;) Jag tycker det vore intressant om Scirocco fick S3-motorn utan fyrhjulsdrift men med quaife-diff. Se på förra Ford Focus RS, den var knappast handikappad av sin framhjulsdrift pga bland annat quaife-diff.

Visst kan man gå den vägen också, men en S3 med skalstolar ligger på +400k, för mycket pengar för den bilen.

Marcus
2008-12-13, 15:40
Ford visar att det går att bygga en snabb/snabbare bil med 300hk och framhjulsdrift: http://www.automotorsport.se/news/16477/officiell-focus-rs-i-serieversion/


Det betyder ett chassi där Ford avstått från fyrhjulsdrift för att hålla ner vikten och i stället kompenserat med en avancerad differentialbroms och en modifierad hjulupphängning som minimerar kraftinfluenser i styrningen.

"Allt sammantaget fann vi att framhjulsdrift ihop med differentialbromsen blev den bästa kombinationen. Vi har faktiskt fått grepp, balans och styrkänsla att nå en nivå som vi inte trodde var möjlig och det gör oss ännu mer övertygade om att vi valt rätt väg", sa Jost Capito, Fords europeiska projektledare för högeffektmodeller, vid premiärvisningen i London.

Antar att motorsport och rallymannen Jost Capito vet vad han talar om. Hoppas att VW anammar samma recept! Det vore fräscht!

Marcus
2008-12-14, 23:19
http://www.vwvortex.com/artman/publish/vortex_news/article_2551.shtml


The thinly disguised Scirocco "Studie R" that you see here, is in fact basically the European Scirocco R model. Expected to arrive in Europe during 2009, the Scirocco R model will be built at the factory in Portugal which is *not* equipped to produce all-wheel-drive models. This means that the 270hp 2.0T will be putting power down through front wheels only, albeit with a new limited slip system. That's the bad news.

Good news is that those that have driven the car say that the system puts power down fairly effectively and the car is high on the fun-to-drive meter. Think of the best traits of the GTI and make it wider and lower and you have a fair idea of what the car is like.

http://www.vwvortex.com/gallery/gallery2.php?mode=album&album=/Volkswagen/Scirocco%20-%20Corrado/New%20Scirocco/Scirocco%20Studie%20R