handdator

Visa fullständig version : Hur lång garanti får man av bilhandlare?



tonkii
2008-11-25, 20:27
Om man köper en beg bil, från en bilhandlare hur många månader får man garanti? bilen kostar 60,000kr. Bilhandlaren sa 1 mån!!!! kan det stämma? tycker att det är för lite...

Falcor
2008-11-25, 20:39
Låter som en ganska normal tid, det varierar dock mellan olika bilföretag.

R.Grönberg
2008-11-25, 21:04
beror på vart du köper den och vad du och säljaren kommer överens om. kan vara allt från 3 månader och ingen garanti alls

VWGolIV
2008-11-25, 21:55
Du kan få upp till 1 år också.

Sen finns det konsumentköplagen m.m också.

Lillen
2008-11-25, 22:18
Upp till en visst(ganska lågt) belopp är det väl i princip RH(runt hörnet) garanti väl?

Sedan SKA de seriösa innehålsdeklarera även bilar.
Där skall garanti mm tas upp.

Är det en BEG bil så är det ofta DÅLIGT med garanti.

Är ju nästan bara vid nybilsköp man får garanti.
Och inte alltid då är de ens något bra eller att lita på!

VWGolIV
2008-11-25, 22:32
Kolla om ex firman är mrf ansluten.. då har du lite mer garanti än hos en som inte är det.

Varför, jo för vid en ev tvist och arn blir inkopplat så följer mrf ansluta arns beslut.

Men annars så vid en bil för under 100 000 kr så är det mest upp till köparen att kolla bilen, det har jag erfarenhet av, som tur är gjorde jag ett m-test direkt efter bilköpet och kunde få tillbaka en del som jag förlorade.

Ex från mrf: http://www.mrf.se/SIDOR/KÖPA%20BIL/garantier.aspx

Jonas
2008-11-25, 23:31
Om man köper en beg bil, från en bilhandlare hur många månader får man garanti? bilen kostar 60,000kr. Bilhandlaren sa 1 mån!!!! kan det stämma? tycker att det är för lite...

Upp till 5 år och 10000 mil brukar i regel det lämnas 3 månader alt 500 mil beroende på vad som kommer först.

Efter det 1 månad 200 mil.

Men du har upp till 6 månaders reklamationsrätt enligt konsument köplagen dvs fel som fanns vid leverans och det är du som köpare som skall bevisa det.

P-plats.se
2008-11-26, 08:24
Läste en intressant artikel där en bilköpare förhandlat ner priset på en bil samtidigt som inga garantier skulle lämnas. På väg från bilfirman rasade växellådan på den gamla bilen och säljaren har nu fått rätt av ARN och dom har ett beslut om at bilköparen ska få rätt att häva köpet då felet fanns vid försäljningen.
Läste i GP 2008-11-24
Bra för bilköparen MEN personligen tycker jag det gått lite för långt när man ska kunna pressa priserna mot att inte få några garantier men sedan ändå kunna reklamera!? Vad ska bilhandlaren leva på?
Iof. så brukar nog bilhandlare vara dom som skor sig på bilköparna så det kanske inte är mer än rätt...

Henrik.M
2008-11-26, 08:32
Bra för bilköparen MEN personligen tycker jag det gått lite för långt när man ska kunna pressa priserna mot att inte få några garantier men sedan ändå kunna reklamera!? Vad ska bilhandlaren leva på?


Märks att du jobbar som säljare med provisions lön. =)

Sen ang bilhandlare/säljare i övrigt så känner jag väldigt många sådanna genom yrket.
Och de är dom sista det går nöd på även i bistra tider.
Enda skillnaden är att dom får fast lön istället för provision , dvs Rödvinet och fläskfilen byt ut mot vanlig husmanskost på köksbordet.
Dom får mao leva på samma standard som vi vanliga arbetare ett par månader.

Det är sanningen.

P-plats.se
2008-11-26, 09:04
Märks att du jobbar som säljare med provisions lön. =)

...oj va fel du hade!
Jag har bara börjat fundera en hel del och bla. på hur ofta folk kräver mycket och inte är beredda att själva offra något.
Att först pressa ner ett pris på en vara mot att man inte har några som helst garantier och sen kändå kräva att få häva köpet är enligt mig inte rätt...
...men jag har väll fel!? ;)


Sen ang bilhandlare/säljare i övrigt så känner jag väldigt många sådanna genom yrket.
Och de är dom sista det går nöd på även i bistra tider.
Enda skillnaden är att dom får fast lön istället för provision , dvs Rödvinet och fläskfilen byt ut mot vanlig husmanskost på köksbordet.
Dom får mao leva på samma standard som vi vanliga arbetare ett par månader.

Det är sanningen.

Eftersom jag jobbar på ett sätt som jag tror ska få mig stark under en lång tid och inte är ute efter snabba stora pengar som kanske bilhandlare i stor utsträckning är. Samtidigt har jag ingen som helst insyn i hur deras arbete fungerar så är det bara baserat på vad man hör och läser jag har bildat min uppfattning på och det var därför jag avslutade med följande väsentliga mening:


Iof. så brukar nog bilhandlare vara dom som skor sig på bilköparna så det kanske inte är mer än rätt...

Sälv anser jag mig vara en arbetare och kommer fortsättningsvis slita för min fasta lön och äta min husmanskost...

Henrik.M
2008-11-26, 09:24
oj va fel du hade!
Jag har bara börjat fundera en hel del och bla. på hur ofta folk kräver mycket och inte är beredda att själva offra något.
Att först pressa ner ett pris på en vara mot att man inte har några som helst garantier och sen kändå kräva att få häva köpet är enligt mig inte rätt...
...men jag har väll fel!? ;)

Jo delvis , eftersom du som köpare aldrig kan förhandla bort garantin mot när du köper en bil av en auktoriserad bilhandlare.
Du har alltid garanti på bilen när du köper den hos en bilhandlare eftersom bilhandlaren måste följa konsumentköplagen.
Förmodligen var inte bilhandlaren medveten om det , men blev det sen när kunden åberopade konsumetköplagen hos ARN.
Man kan säga att köparen vann den ronden och förmodligen visste vad han gjorde.

Man kan komma runt detta genom att sälja bilen som "repobjekt" men då brukar det handla om bilar i 10-20.000:- klassen som är för dyra för firman att få "kördugliga".
Ett "repobjekt" säljs helt utan garantier och då står det i kontraktet.
Även bilar som säljs/värderas under 15.000 kan säljas utan garanti , dvs med RHG. (Runt hörnet garanti)
Vet inte exakt om det var 15000:- men någonstans kring den summan är det.


Eftersom jag jobbar på ett sätt som jag tror ska få mig stark under en lång tid och inte är ute efter snabba stora pengar som kanske bilhandlare i stor utsträckning är. Samtidigt har jag ingen som helst insyn i hur deras arbete fungerar så är det bara baserat på vad man hör och läser jag har bildat min uppfattning på och det var därför jag avslutade med följande väsentliga mening:

Jag har mycket god insyn i deras arbete. =)



Sälv anser jag mig vara en arbetare och kommer fortsättningsvis slita för min fasta lön och äta min husmanskost...

Du är ännu säljare. =)

P-plats.se
2008-11-26, 10:00
Jo delvis , eftersom du som köpare aldrig kan förhandla bort garantin mot när du köper en bil av en auktoriserad bilhandlare.
Du har alltid garanti på bilen när du köper den hos en bilhandlare eftersom bilhandlaren måste följa konsumentköplagen.
Förmodligen var inte bilhandlaren medveten om det , men blev det sen när kunden åberopade konsumetköplagen hos ARN.
Man kan säga att köparen vann den ronden och förmodligen visste vad han gjorde.

Fel igen...
Garanti är något friviligt som en säljare kan lämna, alltså kan den förhandlas bort till skillnad från reklamtionsrätten som är styrd enligt lag. Dock kan inte en garanti ge ett sämmre skydd än reklamationsrätten.
I det aktuella fallet visste som du skriver säkert kunden sina rättigheter och förhandlade bort garantin och ändå kunde åberopa reklamationsrätten...

Mer info om reklamationsrätten vid köp av beg.bil av bilhandlare:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=317

Mer info om garantier vd köp av beg.bil av bilhandlare:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=312



Man kan komma runt detta genom att sälja bilen som "repobjekt" men då brukar det handla om bilar i 10-20.000:- klassen som är för dyra för firman att få "kördugliga".
Ett "repobjekt" säljs helt utan garantier och då står det i kontraktet.
Även bilar som säljs/värderas under 15.000 kan säljas utan garanti , dvs med RHG. (Runt hörnet garanti)
Vet inte exakt om det var 15000:- men någonstans kring den summan är det.

Detta är en möjlighet att komma bort från flera lagar och regler...
Allt finns på Konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se



Jag har mycket god insyn i deras arbete. =)

...men jag är ju säljare! ;)



Du är ännu säljare. =)

Japp...
...och detta har gett mig mycket.
Att vara både säljare och konsument har gett mig en stor insikt i hur det är för båda parterna.
Vi behöver alla ha mer förståelse och respektera varandra och inte bara kräva saker hela tiden utan att ge något tillbaka.
Jag har många fler ess i skjortärmen så vi kan argumentera länge Henrik.
Om vi tänker efter så tror jag vi är mer lika än du kanske tror och har liknande värderingar men kan hålla på med denna diskution länge...

Nog om detta och måste rekomendera alla att besöka http://www.konsumentverket.se där alla lagar och regler finns samt http://www.arn.se dit man vänder sig om man blivit lurad eller vill ha mer kött på benen inför en tvist.
Ett hett tips om man känner sig lurad är att läsa på och vara saklig innan man går tillbaka till säljaren...

VWGolIV
2008-11-26, 10:41
Är man osäker på en bils funktion så gör ett M-test.

Hade jag gjort det när jag skulle köpa en skitbil som dock kostade 100 000 så hade jag sparat väldigt mycket pengar.

Jag gjorde mitt M-test efter köpet eftersom felen började uppstå och jag ville ha så mycket bevis som möjligt. Utan M-test så hade ARN inte gått på min sida utan gått på bilhandlaren sida.

Jag fick rätt men förlorade ändå mycket pengar , ca 50 000 kr på en bil som jag inte kunde använda under tiden den var sönder och ARN tog 1 år på sig att behandla och yttra ett beslut.

Henrik.M
2008-11-26, 11:33
Fel igen...
Garanti är något friviligt som en säljare kan lämna, alltså kan den förhandlas bort till skillnad från reklamtionsrätten som är styrd enligt lag. Dock kan inte en garanti ge ett sämmre skydd än reklamationsrätten.
I det aktuella fallet visste som du skriver säkert kunden sina rättigheter och förhandlade bort garantin och ändå kunde åberopa reklamationsrätten...

Reklamationsrätt = Garanti oavsett man vill det eller inte & den kan man aldrig förhandla bort varken som köpare eller säljare , villket säljare har trott i det fallet du tog upp.
Sen om bilhandlaren ex är MRF ansluten kan han inte heller förhandla bort garantin på bilen , eftersom bilen måste vara varudeklarerad.
Ett alt då är att sälja den som repobjekt & då är han garanterat friskriven även från konsumentköplagen om han skrivit i kontraktet att bilen är såld i befintligt skick utan garantier som repobjekt.

Vi verkar iaf vara överens om att säljaren inte pluggat på lagarna och köparen förmodligen visste vad han gjorde.




Detta är en möjlighet att komma bort från flera lagar och regler...
Allt finns på Konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se

Finns lika många sätta att åberopa dom kringågna lagarna och reglerna , gäller bara att lägga fram det på rätt sätt.
Ungefär som med allt annat ex SBP. =)



...men jag är ju säljare! ;)

Exakt & jag jobbar på VAG.
Verkar känsligt att du fick lite skit för att du är säljare.....jag har tagit skit sen första dagen på detta forum för att jag jobbar på VAG , man vänjer sig och ska inte ta allt så personligt. ;-)



Japp...
...och detta har gett mig mycket.
Att vara både säljare och konsument har gett mig en stor insikt i hur det är för båda parterna.
Vi behöver alla ha mer förståelse och respektera varandra och inte bara kräva saker hela tiden utan att ge något tillbaka.
Jag har många fler ess i skjortärmen så vi kan argumentera länge Henrik.
Om vi tänker efter så tror jag vi är mer lika än du kanske tror och har liknande värderingar men kan hålla på med denna diskution länge...


Vette fan om jag har några ess i rockärmen , men jag skulle kunna diskuttera i all evigeht om jag inte fick skrivkramp , så jag ger mig den här gången. (Nog för att det tar emot)
Tycker det är lättare & framför allt roligare att föra dialog med munnen än med tangentbordet.
Fråga våran verktygs säljare får du höra.
Hans besök 1 gång i veckan är höjdpunkterna då brukar det bli heta diskussioner & det kan jag säga är en kille det inte går nöd på rent ekonomiskt.
Den säljaren tjänar flis , bättre flis än bilsäljarna på de finare adresserna.

Om vi nu ska återknyta till säljare.


Nåväl nog om det.

P-plats.se
2008-11-26, 12:36
Reklamationsrätt = Garanti oavsett man vill det eller inte & den kan man aldrig förhandla bort varken som köpare eller säljare[/B]

Garanti och Reklamationsrätt ÄR två olika saker.

Följande står på Konsumentverkets hemsida:
"När du köper en begagnad bil av en bilhandlare gäller konsumentköplagen.
Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som sägs i lagen. Du kan däremot förhandla dig till bättre villkor än vad lagen föreskriver.
Konsumentköplagen ger dig alltså ett minimiskydd."
Dessa "bättre villkor" är ev. Garantier som inte är samma sak som Reklamationsrätten...