handdator

Visa fullständig version : Mk1 1.8 Gti + Eaton M45?



Chrille74
2008-11-23, 22:14
Tja!

Är lite smått intresserad av om någon har eller vet av någon som monterat kompressor på en Mk1 Gti?

Går lite i dom tankarna själv, men vill ju givetvis ta reda på så mycket som möjligt om det här först =)

Tacksam för svar

/MVH Chrille

Sergey
2008-11-29, 16:11
Jag har Mini Cooper S Eaton m45 i mk2. Den låter såhär (http://www.youtube.com/watch?v=51Sj0W2EXb8). Mera bilder av bygget i min Garaget.org (http://www.garaget.org/?car=41318). Vad kan jag säga om det? Fick 146hk ur av den med 100% orginal delar 0,6bar och 160hk/243Nm/0,6bar med Saab 900 2.0 turbo K-jet delar. 2950-5750 rpm skalan var över 150Nm. Lite bättring alltså.

Största modifiering är en dubbel ståltoplockspackning som jag bygde av Victor Reinz (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Sergey&cat=16375) metallpackningar. Så fick jag sänkt kompression från 10:1 till 8,5:1. Samt remskivor, vattenpump och generatorn från en MK3 ABS motor. Ända vad man behövde göra själv var en stälning till kompressorn.

Bilen hadde färdigt en Simons grenrör och 63mm avgasrör med två simons dämpare.

R.Grönberg
2008-11-29, 16:21
Ah. sådan vill jag ha i min lupo....

Chrille74
2008-11-29, 23:31
Hmmm ja, nu blev man ju inte mindre sugen direkt! Så jäkla härligt ljud ur kompressorn.

Ska nog prata lite med den lokala motortrimmaren.... behöver troligen hjälp med beräkning av remskivor då jag inte vill åt effekten kompressorn kan ge, utan främst ljudet, och för att det är lite ballt.

Men det var inga problem med att få dit insprutningsgrejerna från saaben? och vad mer exakt bytte du? Var det bara luftfilterboxen med mängdmätaren och mängdhuvudet? inte styrtrycksventil mm?

Det ser ut på bilderna som om insuget och bränsledelen sitter på andra sidan i MK1:an.

Sitter ju en JH? motor i min bil. jag vill minnas att kompressionsförhållandet var 9.5:1 i den.

Hur sitter remhjulet fast på Eaton M45 kompressorn? är det bult i mitten, eller flera små? tänkte man skulle byta från multiribbrem till kilrem.

Har du även måtten på kompressorn? skulle behöva måtta i motorutrymmet hur gott om plats det är.

Hur gjorde du med sprutet när du bytte, var det krånligt att justera till så det fungerade till golfmotorn? tänkte ju att bilen ska ju besiktas sen också, då med avhakad rem till kompressorn så klart, men då behöver den ju gå så pass bra så den går igenom besiktningen utan att behöva återställa bilen till standardutförande.

/Med vänliga hälsningar Chrille

Manny
2008-11-29, 23:34
då jag inte vill åt effekten kompressorn kan ge, utan främst ljudet, och för att det är lite ballt.

Trimma för ljudets skull, ja mycket ska man höra innan öronen trillar av hihi :D.

Kan ju va skoj om det går fortare med :P.

Kör på säger jag bara :D

pekka kiiskilä
2008-11-30, 00:08
Jag hade kompressorljud när min generator ville gå sönder och då var det lagerras så satsa på en trasig generator om du vill lyssna på vinandet.

Annars så tycker jag att det är ett väldigt trevligt ljud från en kompressor och då ska det ge effekt med= Har kört en kompressormatad mustang i ungdomens dagar en polare hade en sådan.

Sergey
2008-11-30, 21:13
Men det var inga problem med att få dit insprutningsgrejerna från saaben? och vad mer exakt bytte du? Var det bara luftfilterboxen med mängdmätaren och mängdhuvudet? inte styrtrycksventil mm?
Jo, styrtrycks ventil och. Allt som blev kvar av orginal VW K-jet var bränslerör.


Sitter ju en JH? motor i min bil. jag vill minnas att kompressionsförhållandet var 9.5:1 i den.
Ännu bättre med min "billigsystem" hellre lägre än 8.5:1 Med din motor går den närmare 8:1.


Hur sitter remhjulet fast på Eaton M45 kompressorn? är det bult i mitten, eller flera små? tänkte man skulle byta från multiribbrem till kilrem
Den är fast med en bult. V-bälte slirar, glöm de. Med full laddande kompressor talar vi ändå +10kW krafter. Multirib slirar inte. Och ändå moste du flytta generatorn ner bredvid vattenpump. Mk3 ABS motorns orginal vevaxel remhjul har perfect diameter med mini coopers remhjul. Alltså med 6200rpm kommer man upp till eaton M45 max varvtal. Äsh visst kan du sätta med en V-bälte men en extra remhjul o fästen osv. moste man ju tilverkas själv. Med Mk3 delar du behöver inte bygga alls nåt själv, allt passar direkt. Utom kompressor stälning o rem styrnings hjul.

Alla Mk3 delar du behöver kostar på bilskrotet typ 1000kr, varfor inte använda dom då dom är ändå bättre?

-generator+stälning
-vattenpump
-styrservopump remhjul (om du har servo)

Om du börjar dra ur en remskiva av kompressor, dra inte med en vanlig dragare. Orginal remhjul är mjuk o förstörs ändå. anväd riktig verktyg. anväd riktig verktyg. (http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Eaton/Eaton_094.jpg)


Har du även måtten på kompressorn? skulle behöva måtta i motorutrymmet hur gott om plats det är.
Jag har inga mått. De beror ju av det varifrån kommer den. "standard" Eaton M45 eller nåt annat (Mini, MB, VW Golf?) Huvudsaken är det att M45 och M62 rymms båda.


Hur gjorde du med sprutet när du bytte, var det krånligt att justera till så det fungerade till golfmotorn? tänkte ju att bilen ska ju besiktas sen också, då med avhakad rem till kompressorn så klart, men då behöver den ju gå så pass bra så den går igenom besiktningen utan att behöva återställa bilen till standardutförande.
jag besiktade med kompressor. Dom ville ha G60 bromsar. Om det är möjligt här i finland, då är det definitivt möjligt i sverige. Det var inte alls krångligt med utan kompressor heller. Remen gick av så jag öpnade bara Bypassen manuellt och körde med en standard ABS motor rem utan kompressor. Går köra utan bypass och men motorn är trög.

Saab styrtrycksventil justeras ju med vac/ladd och utan ladd är den ju som normal.

Det tog kanske 8 timmar o bygga hela rubbet och sen körde jag till en Bosch tester var dom skruvade K-jetten i skick i 15 min. Det tog alltså mera tid o söka kompressorn från Falun.

Men om du vill inte besikta bilen, kan du skruva hela kompressor ekipaget ur bilen och sätta orginaldelar tillbaka i en timme. Jag fick dom ur bilen i 30 minuter o sen tillbaka färdiga delar tar det 45minuter.

Chrille74
2008-12-03, 19:14
Manny & Pekka: Nja, jag menade ju inte riktigt så :) motorn är ju på 95 hk, kompressorn ger 160 hk, så mycket effekt behövs inte..... räcker gott med typ 120-130 hk.

Sergey: Ok, det var inte värre än så? Då ska jag söka vidare efter en M45:a och lite delar till vw och saab.

Får se hur det blir (eller hur det går) =)

Sergey
2008-12-07, 00:40
Lycka till! Justering kan vara knepigt ändå :D Du kanske sen vill byta koplingen och. Och alla drivknutar. Jag förstörde alla fyra på en månad, bilen blev så rolig även med bara 0,4bar ladd som jag använde mest på sommaren.

Chrille74
2008-12-12, 09:07
Hmmm 120-130 hk borde dom väl klara? 112 hk (sugmotorhästar) funkar det ju ypperligt med (har haft Mk1 GTi 1800 -83 förut)

Det enda som strulade på den var styrtrycksventilerna, som gjorde bilen omöjlig att starta när den var kall.....

Den bilen fick ändå gå hårt. fast visst, den vägde 150 kg mindre.

Har ännu inte hittat någon Eaton M45 i närheten, så jag börjar nog samla på mig grejerna som behövs innan jag börjar på något :)

Norpan
2008-12-14, 00:36
Det som "sergey" åker med på sin är min gamla kompressor jag åkte med på
min mk3 cab för nått år sen även tryckreglerventilen tycks vara kvar som jag byggde och även nåt rör...

Jag laddade ca.0,4bar direkt på en standard ABS motor med annan BTR som var ställbar och det gick kanon, ca120-130hk.
Det enda jag hade strul med var soppapumpen som inte orkade riktigt.

Elektroniskt sprut är att föredra på mompressor installationer men funkar även med K-jet men betydligt krånligare med rör dragning och inställning av bränsle.

Skytrax
2008-12-31, 21:23
Hmmm 120-130 hk borde dom väl klara? 112 hk (sugmotorhästar) funkar det ju ypperligt med (har haft Mk1 GTi 1800 -83 förut)

Det enda som strulade på den var styrtrycksventilerna, som gjorde bilen omöjlig att starta när den var kall.....

Den bilen fick ändå gå hårt. fast visst, den vägde 150 kg mindre.

Har ännu inte hittat någon Eaton M45 i närheten, så jag börjar nog samla på mig grejerna som behövs innan jag börjar på något :)

Jag har en M45 som ligger .. är isär för tillfället för att blästras och lackas.

Ge ett bud om du är sugen

MVH

Smurfen
2009-02-08, 10:20
Vart köper man enklast resevdelar till Eaton.

Behöver bottenlagren.