handdator

Visa fullständig version : Problem med handbroms Golf MK3 2,0GL -96



Staffan16v
2007-05-31, 23:19
Har problem med handbromsen på sambons Golf MK3 2,0GL -96 som har skivbromsar bak. Det är direktverkande handbroms på bilen så den har ju inga separata handbromsklossar. Problemet är helt enkelt att klossarna inte släpper helt från skivan när man lossar handbromsen. För några veckor sen så smorde jag upp "armen" som handbromswiren drar i på högersidan, och den har funkat bra sen dess. När detta gjordes så kontrollerade jag även vänstersidan och den funkade som den skulle, men det gör den inte nu längre!
Har smort denna nu också och det blev lite bättre men inte, så bra som jag skulle vilja!

Är det bara till att byta ok eller kan man renovera dem själv? Var kan man köpa dem billigast om det nu skulle behövas?

Tack på förhand!!

Mawe
2007-06-01, 09:50
Du kan ju börja med att renovera dom. Själv satte jag en fjäder på mitt ok som hjälpte armen att komma tillbaka i rätt position och de funkar fortfarande skitbra.

Staffan16v
2007-06-02, 21:04
Du kan ju börja med att renovera dom. Själv satte jag en fjäder på mitt ok som hjälpte armen att komma tillbaka i rätt position och de funkar fortfarande skitbra.

Oki! Nått "hemma-patent" eller?

Mawe
2007-06-02, 21:52
jepp de kan man säga..

Staffan16v
2007-06-03, 22:27
Om jag ska renovera oken bak vad ska jag byta? Har hittat att dessa delar finns att köpa; "repsats bromsok", "repsats gliddel" och "styrpinne". Behöver man köpa allt detta eller behöver jag fler/färre prylar?