handdator

Visa fullständig version : Får inte i backen



ypzilon
2008-11-21, 23:01
Jag har en VR6a (02A) där växellådan har varit nere, efter återmonteringen går det inte att få i backen med växelspaken, däremot går det lätt att få i backen med reglaget direkt på lådan.

Jag har försökt justera bägge wirarna framme på lådan (främst den nedre eftersom jag får i 1, 3 & 5:an utan problem).
Den nedre har jag provat i bägge ändlägena och lite här och var, men inget hjälper. =(

Kan det vara något annat än justeringen som ställer till det? Det uppkom samtidigt som lådan var nere så det borde ju inte vara ngt i kupén iaf (jag har kollat clipset för sidorörelse).

vw-power
2008-11-21, 23:58
det beror lite på hur du lossade vajrarna, men det ska finnas en grundinst. att göra, där vajrarna går inte finns ett låsstift typ, det låser man i neutrallt läge, sen så ska det finnas ett hål under damasken där man trycker ner en låspinne, finns på vag, glömde säga att vajrarna ska vara släppta så dom inte är låsta, inte borttagna men inte låsta, när detta är gjort, så innan man tar bort låsstiften så låser man vajrarna, sen ska det vara klart, hör med din vag verkstad på måndag
lycka till

Mini_me
2008-11-22, 12:41
Det som ovan skriver stämmer inte till 02A utan det är till 02J mfl.

Det låter som om det inte är justerat ordentligt.

Jag brukar ställa spaken i mitt läge och sen se till att växel väljaren som sitter på lådan är i Neutral läge och det funkar i 99% av alla fall.
Sen drar du fast allt och håller tummarna=)

Finns speciella jiggar att justera detta med på VAG men dom kan vara svåra att få låna.

Du har inte fått en knäck på vajern när du montera upp lådan?

vw-power
2008-11-22, 13:30
Det som ovan skriver stämmer inte till 02A utan det är till 02J mfl.

Det låter som om det inte är justerat ordentligt.

Jag brukar ställa spaken i mitt läge och sen se till att växel väljaren som sitter på lådan är i Neutral läge och det funkar i 99% av alla fall.
Sen drar du fast allt och håller tummarna=)

Finns speciella jiggar att justera detta med på VAG men dom kan vara svåra att få låna.

Du har inte fått en knäck på vajern när du montera upp lådan?

så var det kanske =) var länge sen man gjorde detta på en äldre låda, gjorde sist på en ny passat hehe =)
men det stämmer som mini_me säger =)

ypzilon
2008-11-22, 21:06
Det låter som om det inte är justerat ordentligt.

Jag brukar ställa spaken i mitt läge och sen se till att växel väljaren som sitter på lådan är i Neutral läge och det funkar i 99% av alla fall.
Sen drar du fast allt och håller tummarna=)

Du har inte fått en knäck på vajern när du montera upp lådan?

Jag brukar göra precis som du beskriver, men den här bilen är nog den sista procenten, har haft ner mängders med lådor och aldrig haft problem med justeringen. Men i det här fallet är det inte jag som tagit ur lådan, men jag får väl kolla så att det är någon knäck på wiren.

Det konstiga är jag har testat minst tio olika lägen på wiren, från ändläge till ändläge och det har inte funkat någonstans!

Mini_me
2008-11-23, 08:42
Då får du skaffa en compadre i garaget som kan kolla vad som händer framme när du lägger i backen inne i bilen. Nånstans går nåt snett..

Om det inte är vajern så måste det ju vara i spak stället.
Dum fråga kanske men sitter motor och låda helt rakt?? Sånt kan ställa till det oxå (dvs har inte tippat fram eller bak).

Annars vette f*n...Har oxå haft nere 100 såna här lådor och just detta problemet har jag inte stött på..brukar vara att man fått justeringen lite fel men inte värre än så.

Hoppas det löser sig (skriva gärna vad det var).

ypzilon
2008-12-02, 19:38
Flyttade bilen till ett ställe med bättre ljus och då såg jag direkt vad som var fel:
http://img227.imageshack.us/img227/2826/dsc00147pp2.jpg
Fattades ett clips, lyckligtvis hade jag ett liggandes, så nu funkar backen (och alla andra växlarna).

Berättade för förra ägaren att ett clips saknades och han visste direkt vilket clips jag pratade och fick till svar: "har svagt minne om att vi tog bort det"...