handdator

Visa fullständig version : Varför drar min bil så mycket bensin GTI 1.8t



tonkii
2008-11-21, 11:38
har en golf GTI 1,8T 03a blandat körning så drar den 1,4 L milen,motorväg 1 L.
Vet nån varför? vad kan det bero på? kör lungt o fint.

Dannemegammelgolfen
2008-11-22, 06:34
Går motorn upp i rätt temperatur? Jag hade problem med min Golf 2, visade sig vara termostaten som kärvat ihop. Kan vara en grej att kolla upp?

tonkii
2008-11-22, 10:12
Går motorn upp i rätt temperatur? Jag hade problem med min Golf 2, visade sig vara termostaten som kärvat ihop. Kan vara en grej att kolla upp?

hade problem med tempgivare innan, så den har jag bytt. temperaturen ligger på 90 grader men när jag kör sjunker till 80 ,står jag stilla går den upp till 90 grader.

Dannemegammelgolfen
2008-11-22, 11:00
Jag är inte så bra på bilmeka, men om jag fattat rätt så är termostaten den som sitter lite undertill motorn och tempgivaren sitter upptill

Så här i vintertider kanske denna är bra från Mekonomen:

Artikelnr: 17-4256.92D
Benämning: Termostat vinter inkl packning
Pris: 170.00

Lillen
2008-11-22, 11:15
När är bilen servad?
Hur långt har den gått på tänddelarna?
Bytt luftfilter för länge sedan?

Fungerar lamdan?

tonkii
2008-11-22, 14:26
När är bilen servad?
Hur långt har den gått på tänddelarna?
Bytt luftfilter för länge sedan?

Fungerar lamdan?

bilen är servad för 1 år sen.
på tänddelarna hur långt den har gått vet jag inte.Luftfilern är bytt 1 år sedan.
har kollat tändstift de såg fina ut.

Lillen
2008-11-22, 15:53
Men en av mina bilar hann jag 4500mil ett år.
Efter service drog den 0,3L/mil mindre.
Från 1,0 ner till 0,7L/mil.

Så ett år är inget vidare precist mått =)

Henrik.M
2008-11-22, 18:32
Trött och törstig eller bara törstig??

Om den är trött och törstig kan det vara Tempgivare , LMM , Reglering av laddtryck , turbon och säkert dussinet saker till. (Men de 3 sakerna vad vad jag kom på på rak arm och som inte är allt för ovanliga).


Brukar bli törstig om du inte har laddtryck men då känner man även att bilen är trött & seg.

Tagit någon felkod på motorstyrning??

tonkii
2008-11-22, 22:25
Trött och törstig eller bara törstig??

Om den är trött och törstig kan det vara Tempgivare , LMM , Reglering av laddtryck , turbon och säkert dussinet saker till. (Men de 3 sakerna vad vad jag kom på på rak arm och som inte är allt för ovanliga).


Brukar bli törstig om du inte har laddtryck men då känner man även att bilen är trött & seg.

Tagit någon felkod på motorstyrning??

bilen är inte seg eller tött, går hur bra som helst. starar lätt o så.
men att den drar så mycket förstår jag inte.tempgivaren är bytt för 2 veckor sen.
några felkoder har jag inte har inte grejer till det.
har haft bilen hos jepssons de sa att allt va ok.

VWGolIV
2008-11-22, 23:06
bilen är servad för 1 år sen.
på tänddelarna hur långt den har gått vet jag inte.Luftfilern är bytt 1 år sedan.
har kollat tändstift de såg fina ut.

Hur långt har bilen rullat på 1 år ??
Luftfiltret kanske är igensatt ?

Öppnade burken på min mk3a och där var ju en hel skog med löv, skit, grus o allt annat som hade lyckats leta sig in.

Så har den rullat mycket så kan det vara dags med en service.

tonkii
2008-11-22, 23:21
Hur långt har bilen rullat på 1 år ??
Luftfiltret kanske är igensatt ?

Öppnade burken på min mk3a och där var ju en hel skog med löv, skit, grus o allt annat som hade lyckats leta sig in.

Så har den rullat mycket så kan det vara dags med en service.

bilen har rullat ca 2000mil på 1 år. Har kollat burken o gjort rent filtern såg bra ut. oljan har jag bytt&olje filter, tändstiften är bra me. vet ej var jag ska börja..

VWGolIV
2008-11-23, 10:43
Då hade jag bett om att göra en felsökning med datorn hos volkswagen eller nån annan som har möjlighet.

Försök o kolla om någon slang är kass.
Finns där torra o sprukna slangar ?

Marcus
2008-11-23, 11:57
Du kanske har fel hjul? Stora, tunga, breda hjul ökar bränsleförbrukningen.

tonkii
2008-11-23, 13:31
Då hade jag bett om att göra en felsökning med datorn hos volkswagen eller nån annan som har möjlighet.

Försök o kolla om någon slang är kass.
Finns där torra o sprukna slangar ?

menar du luft slangarna? när jag hade bilen, hos jeppsons så bytte de en slang. de sa att bilen drar tjuvluft.finns det flera såna?

tonkii
2008-11-23, 13:33
Du kanske har fel hjul? Stora, tunga, breda hjul ökar bränsleförbrukningen.

nej har vanliga 16 tumare.

VWGolIV
2008-11-23, 16:01
Ja luft och vaccum slangar, försök kolla alla, är nån sådan sönder så kan det hända att den drar mer osv.

tonkii
2008-11-23, 20:24
Ja luft och vaccum slangar, försök kolla alla, är nån sådan sönder så kan det hända att den drar mer osv.
ska kolla upp det... tack för hjälpen.

Dannemegammelgolfen
2008-11-24, 09:59
Hehe så här i efterhand tror jag att jag läste lite fel, fick för mig att det var en Golf 3a och inte en Golf 03a.. Antar att det skiljer en hel del mellan dom:-)

Rusbe
2008-11-24, 10:47
Ok, egen tråd upplagd!

Mvh Rusbe

Henrik.M
2008-11-24, 11:13
Hej har lite samma problem med min mk3 gti 16v!? Den blir typ 80 grader vid körning och 90 grader när man står stilla och det tar tid för den att bli varm. (Jag har värme i cupén)!? Samt att det är ett öppet luftfiler där en liten, liten vaccumslang inte är kopplad pga detta? vad gör jag med den? ska jag byta tempgivare eller termostat, eller bägge?

Starta en ny tråd med din fråga..
Detta ämnet börja glida från sin huvudsakliga fråga som var varför bilen drar mycket bränsle.