handdator

Visa fullständig version : Hålborrat eller inte? Green stuff eller inte?



Scootie
2008-11-20, 14:19
Är på jakt efter nya bromsar till mk4'an och har sett Zimmermann borrade skivor samt greenstuff belägg för bra pengar, är det hit eller shit?

znabb
2008-11-20, 14:32
Är på jakt efter nya bromsar till mk4'an och har sett Zimmermann borrade skivor samt greenstuff belägg för bra pengar, är det hit eller shit?

zimmerman= gör skivor till bla audi=bra grejor

EBC greenstuff har jag provat på flera bilar på både gata+bana= också bra grejor.

G60 V-spec
2008-11-20, 16:44
Jag har köpt det kittet till min Golf G60. Zimmerman runt om och greenstuff runt om.

Kan säga att det var värt pengarna! När bromsarna väl sätter sig efter ca 50mil körning så bettar det som in i h*lvetet.

Så jag tycker du borde satsa på det.


Mvh Vlado

ovredsson84
2008-11-20, 17:45
Är på jakt efter nya bromsar till mk4'an och har sett Zimmermann borrade skivor samt greenstuff belägg för bra pengar, är det hit eller shit?

Var har du sett det?

Snart mk4 ägare så vill ha till min med...

Theo
2008-11-20, 18:30
EBCs belägg är ju USLA!
Åtminstonde om man tänkt bromsa mycket. Kolla bara vad folk på tex. rejsa.nu tycker om dem.

Min egen erfarenhet... Jag har Redstuff på min Audi A3a som har Golf R32 bromsar, och efter knappt en timme på Mantorp så var mer än halva beläggen borta! Beläggen jag hade förra året var av motsvarande orginalkvallite, och dom höll mycket bättre på Mantorp! Bilen har ca. 240hk och R-däck, så då vet ni ungefär hur fort det går.
Mitt råd är att titta på andra belägg.

Edit: Köper ni dem för den coola färgens skull så kör inte på bana, då ser dom ut såhär efteråt, förkolnade:
http://i247.photobucket.com/albums/gg150/Theotibblin/AutomotorsportMantorp056Small-1.jpg

MVH Theo

Jani Hast
2008-11-20, 19:01
Jag hade Green Stuff belägg på min Polo G40 för massa år sen och dom funkade fint på den bilen med 150 hk och 950kg bil.

Sen vet jag tillfällen där Green Stuff inte funkar så jätte bra.

razer
2008-11-20, 19:41
Jag skulle rekommendera Carbotech XP8 fram och Carbotec AX6 bak.
Jag körde med XP8 fram med r-däck och det fungerade väldigt bra utan minsta antydan till bromsfadning. Jag körde med greenstuff innan och när XP8 beläggen tog slut körde jag med greenstuff igen och man får trycka mycket hårdare på pedalen med greenstuff. En nackdel jag kan se med XP8 är att jag gjorde slut på dom på en sommar men då körde jag på fem banträffar. (12-20mil per träff)

znabb
2008-11-20, 20:31
Jag skulle rekommendera Carbotech XP8 fram och Carbotec AX6 bak.
Jag körde med XP8 fram med r-däck och det fungerade väldigt bra utan minsta antydan till bromsfadning. Jag körde med greenstuff innan och när XP8 beläggen tog slut körde jag med greenstuff igen och man får trycka mycket hårdare på pedalen med greenstuff. En nackdel jag kan se med XP8 är att jag gjorde slut på dom på en sommar men då körde jag på fem banträffar. (12-20mil per träff)

Ni har rätt,men frågan är ju han skall använda bilen till,gat/bana för skoj eller "aktiv" bankörning....tex carbotech är ju dyrare dessutom.

G60 V-spec
2008-11-20, 21:29
Min erfarenhet, från denna sommaren, är att Green stuff beläggen bettar bättre när dom är varmare, ger ifrån sig lite mer bromsdamm än original, tar fint när man vill bromsa ner hårt från 200km/h-90km/h, låter lite när dom är kalla, tar lite tid innan dom lägger sig när dom är nya men när dom väl gör det så är dom bra.

jag använder bilen till gatkörning och inte bana, så hur dom reagerar på bana vet jag inte.
Men på gatan tycker jag att dom gör sitt jobb ganska bra.


Mvh Vlado

G60 V-spec
2008-11-20, 21:30
Jag köpte detta kittet på Ebay.de.

Scootie
2008-11-20, 22:46
Nja alltså det skall enbart användas till vanlig körning, till jobbet och hem. Någon enstaka buskörning då och då.

Har mailat Zimmermann men inte fått förklarat om det är borrat eller gjutna hål för risken för att de ska spricka är ju tydligen rätt stor enligt vad man läst överallt om borrade skivor :(

Känns drygt punga ut massa $$$ för något som går sönder och sen behöva köpa "rätt" grejer för massa extra pengar :P

Jani Hast
2008-11-20, 23:03
Jag hade skippat borrade skivor även fast dom är gjutna.
För dom kommer att spricka.

Satsa på slitsade i stället.

Scootie
2008-11-20, 23:18
Jag hade skippat borrade skivor även fast dom är gjutna.
För dom kommer att spricka.

Satsa på slitsade i stället.

Tror att jag kommer köra på slitsade, verkar faktiskt, precis som alla säger att borrat är skit.

Skulle ju varit kung annars om det verkligen funkade bra för det är ju billiga kit som ligger ute :)

pekka kiiskilä
2008-11-21, 00:25
Jag körde med ferrodo ds2500 belägg på gatan och bana utan fading samt att dom håller länge jag bytte var tredje år.

R.S
2008-11-21, 14:05
Skulle rekommendera icke hålborrat men slitsat. Själv kommer jag att satsa på Brembo's silverline skivor senare (som inte rostar) samt EBC RedStuff beläggen (som enligt info ska vara klart bättre nu med den "nya" blandningen).

Theo
2008-11-21, 14:55
Skulle rekommendera icke hålborrat men slitsat. Själv kommer jag att satsa på Brembo's silverline skivor senare (som inte rostar) samt EBC RedStuff beläggen (som enligt info ska vara klart bättre nu med den "nya" blandningen).

Är redstufbeläggen nämnvärt billigare än "riktiga" bromsbelägg som tex. Carbotech, Ferodo ds2500, PFC osv. osv.?
Om man tittar på hur länge dom håller så tvivlar jag mycket starkt på det.

MVH Theo

Barbapappa
2008-11-23, 10:48
När det gäller ebc's olika belägg så har man ju genom åren på olika forum märkt att dom som tycker att dom funkar använder dom på lätta bilar. På tyngre verkar dom ju inte vara nån hit, med tyngre får väl ändå Golf 4 räknas t.ex.

Sen är ju användningsområdet rätt viktigt att ta hänsyn till, ska man köra mycket bana kanske inte standardbelägg är bäst, men om man bara ska åka fram och tillbaks till jobet kanske dom funkar helt grymt, många gånger funkar ju orginalbelägg på bana också.

Belägg som ska funka till bana och aktiv körning finns det ju några att välja på, sen beror det ju lite på hur man kör också för att veta vad man ska välja. Själv brukar jag ju inte åka så långa pass på de träffarna man åker på, oftast är det ju pass på 15 till max 30min, ska man köra längre pass kanske valet hade blivit nåt annat. Belägg som funkar bra till banträffar och gata (jo det tjuter och gnisslar en del) är carbotech xp8 som 'razer' skrev, själv kör jag med Pagids blåa rs-4 belägg runt om, funkar bra fför kortare körning och mattas inte vad jag har märkt.

Skivor, ja oslitsade 256mm skivor kör jag med, funkar kalas, Det där med slitsar vet jag inte om jag hade märkt nån skillnad med eller utan, och hålborrat gillar jag inte eftersom dom i regel spricker...

JRJ
2008-11-24, 08:56
Jag kör med Greenstuff och slitsade skivor runt om på min Corre G60, och det funkar kalas. Nyper klart bättre än standard Lucasbelägg iaf. Har inte märkt att dom fadear ut alls när man kör bana. Däremot så gnisslar dom aningens och dammar lite mer än standard.

Vet en annan Corre VR6'a som körde med nån gammal variant av Redstuff, och dom var rent kass på gatan. Dom ville inte alls funka innan dom blev lite varma, var fasen läskigt att försöka bromsa när dom beläggen var kalla. Hände inte ett smack.

ThomasT
2008-11-24, 20:11
Det man ska ha klart för sig är att Greenstuff är gatprylar och de marknadsförs inte heller som några hardcore race belägg. Dock så KAN de fungera utmärkt på lättare bilar eller lite lättare körning.

Till gatkörning så rekommenderar jag dem varmt då de sotar väldigt lite. Men för bana finns det lämpligare belägg både för lätta som tunga bilar.

Bifogar även en bild på en EBC broms skiva efter EN dag på mantorp, till nästa dag bytte jag tillbaka till orginal skivor som både bettade bättre men framför allt höll... (GTI mkIV):

http://www.thuresson.eu/slask/web0433.jpg