handdator

Visa fullständig version : Hur fylla (antenn)hålet i taket?



Wolfen
2008-11-18, 10:20
Jag vill ta bort antennen från taket och byta den mot en intern.
Måste man svetsa igen hålet? Räcker det att limma inifrån en plåt med epoxy (t ex AUTO-MARINE) och sen spackla igen det? Vilket spackel?

golf666
2008-11-18, 10:48
De funkar säkert, frågan är bara hur snyggt de blir efter ett par år när spacklet sjunker!!
De bästa är väl att få ngn plåtslagare eller ngn som är duktig att göra det..
Och isåfall först svetsa dit en bit plåt och sen tennspackla över det!
Sen kanske man får fin spackla lite efteråt...

Vet att ngn hade lagt igen ett antenn hål på taket på en gammal golf ja ägde, och de såg inte bra ut :S Där hade dom lagt igen de med spackel och en plåt underifrån typ som du beskrev..

Lillen
2008-11-18, 11:23
Funkar ja.
Snyggt NEJ.
Spricker JA garanterat längre fram.
Fusklagning kallar jag det.

Svetsa igen och gör det riktigt.
Ta någon till hjälp så slipper du världshavens vågor på taket!

Wolfen
2008-11-18, 12:42
S**t! Jag ville slippa lämna bilen och göra allt själv. Svetsa kan jag inte:( Finns det inte nåt riktigt bra spackel som man kan lita på?

Lillen
2008-11-18, 14:25
Vad är det för bil?
Är det en gammal skitbil så täta med något bra lim och dra dit en täckbricka.

Är det en ny så gör det riktigt eller byt till en annan antenn!

Wolfen
2008-11-18, 17:04
Den är långt, långt ifrån att vara en skitbil. Då måste man göra det riktigt, som du säger:) Tack!

mickecorrado
2008-11-18, 23:30
Jag jobbar som bilplåtslagare, vi har provat många olika vatianter men har ännu inte lyckats att få något 100 % .
Det som fungera ena gången fungera inte nästa gång osv.

Det jag tror mest på är att klippa ut en plåt som passar i hålet och sedan en som är är större som du limmar med ett 2k karosserilim på innsidan och sedan limmar du dit den andra i hålet, se till så att plåten blir i samma nivå som takplåten eller något lägre.

slipa ytan och spackla med vanligt spackel och torka med IR eller se till att spacklet får torka riktigt för att minimera sjunkningar, slipa och grunda sen lack.

Kan inte garantera att det inte blit en ring.

azarN
2008-11-18, 23:40
Varför inte bara ta och klippatill en plåt som passar perfekt och sedan ta miggen och smälta ihop sen ta en lamellskiva och slipa heltslätt sedan ta plastic padding finspackel och dra så taket blir jämt sedan lacka ?

Lillen
2008-11-18, 23:46
Tig?
Blir det lika varmt eller slår sig lika lätt då?

mickecorrado
2008-11-18, 23:53
Varför inte bara ta och klippatill en plåt som passar perfekt och sedan ta miggen och smälta ihop sen ta en lamellskiva och slipa heltslätt sedan ta plastic padding finspackel och dra så taket blir jämt sedan lacka ?

För att man inte vill ha taket at se ut som Östersjön en båsig höst dag.

azarN
2008-11-19, 00:30
haha gör det ju inte :P

Iallafall inte de närmsta 5 åren ;P

Lillen
2008-11-19, 00:37
haha gör det ju inte :P

Iallafall inte de närmsta 5 åren ;P

Hur menar du nu?

azarN
2008-11-19, 00:46
Plastic paddingen håller sig ju isånafall skulle ju varenda biljävel som man spacklad före lackning "sjunka, springa" whatever... Man spacklar ju ändast för att få ytan slät nog för att kunna lacka med gott resultat. ANvänder man äkta 2k spackel så är ju ytan stel ? Varför skulle den sjunka? Sitter ju för fna en plåtbit fastsvetsat för hålet och är fullt stabilt för ett hammalslag.

Henrik.M
2008-11-19, 01:06
Plastic paddingen håller sig ju isånafall skulle ju varenda biljävel som man spacklad före lackning "sjunka, springa" whatever... Man spacklar ju ändast för att få ytan slät nog för att kunna lacka med gott resultat. ANvänder man äkta 2k spackel så är ju ytan stel ? Varför skulle den sjunka? Sitter ju för fna en plåtbit fastsvetsat för hålet och är fullt stabilt för ett hammalslag.

Har du någonsin kännt på en takplåt på en modern europeisk bil?
Den är riktigt tunn.
Sen att takplåten dessutom är den plåt som utsätts för de största tempratur växlingarna på bilen gör inte saken bättre.

Men varför inte prova , det är ju din bil =)

Keirn
2008-11-19, 01:09
Största problemet med att "patcha" ett tak med mig/tig är att plåten krymper,
är man duktig kan man minimera krympningen, men för dom flesta av oss dödliga blir det pannkaka av en sådan operation.

Tycke iden med 2k karosslim verkar vara vägen att gå, den har ju bra hållfasthet och tål ca 1200 kg dragkraft per cm2.
Det torde räcka i massor.

Lillen
2008-11-19, 12:14
Men om man spacklar detta sedan så??
Håller det för vibrationer och stötar?
Tycker det verkar jäkla osäkert på ett tak?

Dragkraft OK men på ett tak är det ju ofta blandade krafter.

Jo jag fattar att svetsande så vet jag att det kan krympa.
Men det har ju gjorts i årtionden av folk som KAN!
Ok det beror på tillvägagånssättet men iaf.

Jag skrev även detta:

Ta någon till hjälp så slipper du världshavens vågor på taket!

Personligen skulle jag ha svetsat kylt i omgångar en punkt åt gångenoch sedan tennspacklat den ytan som var aktuell.
Men det är jag det , spackel är utfyllnad av ikke perfekta ytor.
Inget man ska använda som en del av karossen i mina ögon.
Personligen hade jag inte tyckt om att det limmades i min bil.
Men jag är kanske gammeldags.

mickecorrado
2008-11-19, 12:29
Att sätta en svets i närheten av en nyare bil med en plåttjocklek runt 0,6mm är att misslyckas.

Lillen: Gammalmodig vet jag inte men det är ganska mycket limmade karosseridetaljer på dagens bilar.

Lillen
2008-11-19, 12:45
Jo jag vet det.
Det är mindre än halva plåttjockleken på nyare bilar.

Och lim fungerar ju på massa andra ställen det vet jag åxå.
Men att få ett hål mitt i en plåt tätt , ja det kanske går.
Man limmar ju ganska mycket numer.

Vet ju att när vi bytte tak på bilar på lacken så limmades alla balkar inne i taket.
Men just det där med hål har jag svårt för.

Det JAG är neggo till är att spackla på något limmat.
Håller det utan att spricka och utan att flexa?

Wolfen
2008-11-19, 18:49
Har du någonsin kännt på en takplåt på en modern europeisk bil?
Den är riktigt tunn.
Sen att takplåten dessutom är den plåt som utsätts för de största tempratur växlingarna på bilen gör inte saken bättre.

Men varför inte prova , det är ju din bil =)

Det är ju inte hans bil, utan min!:) Hehehehe

Jag tänkte direkt att det skulle gå att fixa detta genom att limma, men nu vet jag inte längre vad jag ska tro:(
Kan ni precisera vilket lim ni pratar om: 2k karosslim som heter ........? Kan ni rekommendera ett bra spackel? Ska det också vara 2k?

Freiholtz
2008-11-19, 18:58
Funkar ja.
Snyggt NEJ.
Spricker JA garanterat längre fram.
Fusklagning kallar jag det.

Svetsa igen och gör det riktigt.
Ta någon till hjälp så slipper du världshavens vågor på taket!

Funkar + Snyggt JA...Fusklagning nja...
La igen antennhålet i taket på Caddy´n genom att limma med 2K Epoxy från insidan, då taket skulle bli svart å då ville jag inte att taket skulle slå sej vid svetsning. Tyckte de blev bra...sen hur de kommer se ut när spacklet sjunker vet jag inte...

Lillen
2008-11-19, 19:05
Funkar + Snyggt JA...Fusklagning nja...
La igen antennhålet i taket på Caddy´n genom att limma med 2K Epoxy från insidan, då taket skulle bli svart å då ville jag inte att taket skulle slå sej vid svetsning. Tyckte de blev bra...sen hur de kommer se ut när spacklet sjunker vet jag inte...

Nja ok jag ger med mig lite här.
Men är motståndare fortfarande =)

Freiholtz
2008-11-19, 21:26
Nja ok jag ger med mig lite här.
Men är motståndare fortfarande =)

Hehe...hade ju helst svetsat, men de fick bli ett undantag där.

Wolfen
2008-11-20, 18:20
Jag jobbar som bilplåtslagare, vi har provat många olika vatianter men har ännu inte lyckats att få något 100 % .
Det som fungera ena gången fungera inte nästa gång osv.

Det jag tror mest på är att klippa ut en plåt som passar i hålet och sedan en som är är större som du limmar med ett 2k karosserilim på innsidan och sedan limmar du dit den andra i hålet, se till så att plåten blir i samma nivå som takplåten eller något lägre.

slipa ytan och spackla med vanligt spackel och torka med IR eller se till att spacklet får torka riktigt för att minimera sjunkningar, slipa och grunda sen lack.

Kan inte garantera att det inte blit en ring.

Jag tror faktiskt att jag ska göra ungefär så som du skrev. Rostfri plåt (fast inte klippa den utan vattenskära för bättre passning) och karosserilim typ "3M Panel Bonding Karroserilim" eller "Würth Powerbond" (har forskat lite på nätet).
Tackar alla för hjälp;-)

Lillen
2008-11-20, 18:53
Faktiskt bra med sånt kunnande här.
Får alltid flera bra eller mindre bra allternativ.
Finns alltid bra hjälp att få om man har tålamod.

Kanon detta forum som vanligt!
Tummen upp till de som ger bra tips hör.

Mickecorrado denna gång!

Wolfen
2008-11-20, 19:19
Jag håller med dig, Lillen!

mickecorrado
2008-11-20, 19:38
Tackar.

Ett litet tips är att lägga så mycket lim att du fyller ut hela utrymmet mellan takplåt och plåten du limmar invändigt så är det ingen riska att det blir kondens mellan plåtarna. Limmes som tränger ut på insidan snyggar du bara till men en liten styv pensel.

Keirn
2008-11-21, 11:58
Tackar.

Ett litet tips är att lägga så mycket lim att du fyller ut hela utrymmet mellan takplåt och plåten du limmar invändigt så är det ingen riska att det blir kondens mellan plåtarna. Limmes som tränger ut på insidan snyggar du bara till men en liten styv pensel.

Tycker jag låter vettigt, snyggt, starkt och hållbart.

Wolfen
2008-11-21, 15:37
Tackar.

Ett litet tips är att lägga så mycket lim att du fyller ut hela utrymmet mellan takplåt och plåten du limmar invändigt så är det ingen riska att det blir kondens mellan plåtarna. Limmes som tränger ut på insidan snyggar du bara till men en liten styv pensel.

Tack för tipset!
Räcker det att fixera plåten med lite tejp? Det behövs väl inte ett hårt presstryck, eller?

Glader60
2008-11-21, 21:32
Jag har köpt detta lim för att limma plåt mot plåt på dörrsidor.
Köpte det på Barkmansfärg i Eskilstuna som är åteförsäljare av 3M och Sikkens bla.
Det är ett bra lim. Giftigt satan och kräver andningsmask!
Dyrt också. Jag köpte en 250ml förpackning. Sen behöver du deras "pistol" för att klämma ut rätt mängd av varje komponent.
Det kostade 2500:- tror jag, kanske mer.
Limmet ska fixeraras i 24 timmar.
När jag limmade borrade jag små hål på ett par ställen genom bägge plåtarna som jag, efter ha lagt på limmet, skruvade in monteringsskruv i.
Skruvarna blir också fastlimmade och fyller igen hålen sen...

Limmet går att lacka på. Innehåller små glasbubblor så att man får rätt tjocklek på limfogen.

Ring och prata med en säljare på 3M för mer info och återförsäljare. Jag gjorde det, trevlig kille.

Wolfen
2008-11-22, 15:21
Tack så mycket, Glader60!

mickecorrado
2008-11-22, 17:49
Nej nej nej inga skruvar här (går bara om man skall limma dit skärmbreddare och liknande delar). Det räcker som du skrev att fixera plåten med ex maskeringstape.

Wolfen
2008-11-22, 19:52
Nej nej nej inga skruvar här (går bara om man skall limma dit skärmbreddare och liknande delar). Det räcker som du skrev att fixera plåten med ex maskeringstape.

Hehehe nej, inga skruvar själv klart:) Tack.