handdator

Visa fullständig version : Byte av ac pump Golf IV 1.8t



mt4base
2008-11-17, 21:23
Tänker mig byta Ac pumpen på min golf. Undrar hur man gör lämpligast. Såg enklast ut att ta loss insugsröret och generatorn och ta pumpen uppåt.

Vilka packningar behöver man köpa nya om man gör så, endast insugspackningarna? Nått annat som behöver tänkas på?

Henrik.M
2008-11-17, 21:30
Plocka lös fronten med kylarpaket så får du ut pumpen rakt fram istället.

Betydligt enklare och mindre jobb än att börja riva insuget + att du kommer åt allt utan svordommar.

mt4base
2008-11-17, 21:49
Snabbt svar Henrik, tack!

Vad behöver man riva då totalt sett?
Stötfångare, vattenkylare, ac-kylaren (kondensor) och vad mer?

Henrik.M
2008-11-17, 21:58
Stötfångare , krockbalk , sen lyfter du ut frontbalken med kylarpaketen på plats.

Förutsätter att din ac är tömd.

Henrik.M
2008-11-17, 22:09
Här finns lite matnyttigt som kan vara värt att läsa.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3244824


Personligen tycker jag det är lättare att byta kompressorn med fronten borta.

Går även att byta underifrån utan att ta bort fronten men det är trångt och man ser ingenting.

Så spendera de extra minuter/jobb det tar att ta lös fronten , dom extra minuterna kommer du efteråt inse sparade dig timmar.

mt4base
2008-11-17, 22:35
Tack så väldigt mycket, jag bländas av kunskapen Henrik - fantastiskt. Återigen tack. Ska se vilken väg man behöver "gå" för att få kompressorn bytt men det verkar som en klart bra ide att ta loss sakerna framifrån.

Mini_me
2008-11-18, 07:07
Tänk på att (om inte detta redan står i Henriks länk) när du lossar slangar/rör på AC system kan det ligga lite tryck kvar och då blåsa ut lite olja , så ha skydds glasögon på dig.

H a
2008-11-19, 21:27
Var inte bara rädd om dig själv, tänk på miljön också. Ska man vara riktigt noga bör du åka till nån som tar hand om gasen men den kanske redan läckt ut? Kolla så det finns olja i den nya kompressorn innan du monterar den, om inte så fyll på.

Mvh Hans