handdator

Visa fullständig version : Byta kamrem caddy TD



Skier
2008-11-16, 22:25
Jag håller på och byter topp-packningen på min Caddy med CY motor i.

Nu är funderingen hur ni har gjort för att nolla allt efter byte av remmen.

jag hittade märkningen på pumpen och körnslog (ursäkta stavningen) dom övriga dreven för att veta var dom ska stå efter, men nu inser jag att den nya remen kan vara kortare.

Så kamdrevet ska släppas och låsa kamaxeln med ett verktyg, hur har ni gjort på den frågan?
Fick en utskrift på hur det ska göras men tanken var hur man gör med specialverktygen som skulle användas??

pekka kiiskilä
2008-11-16, 23:29
vanligtvis så nollar man motorn innan och låser dreven för det behövs en klocka för att ställa pumpen.

Jag byter inte kamdrevet själv på en diesel för det är väldigt lätt att man gör fel utan rätt verktyg= Låsa dreven mm.

Skier
2008-11-17, 23:04
Jo men de är ju bara att nolla allt och montera, frågan var ju vilken sida av halvmånarna på kamaxeln som ska vara upp, den stora eller lilla??

pumpen har ju märkning och kan låsas där.
Veven finns det ju märkning på och kan låsas.

pekka kiiskilä
2008-11-18, 10:47
Nollningen av kammen kan jag inte tyvär men du får hoppas att någon svarar på de.

Mini_me
2008-11-18, 11:59
Du låser kammen (oftast) med en linjal av det tjockare slaget (så den passar i spåret på kammen)..dvs när du har spåret i linje med toppen så är du rätt ute.

+ så ska ju då kam nockarna peka upp på ettans cylinder.

Skier
2008-11-20, 09:23
De låter ju bra!

Fick hem toppen i går och den såg fin ut efter planingen, nu väntar jag bara på packningarna från Autodelar.

Måste sägas att dom hade bra priser på sina delar.