handdator

Visa fullständig version : Elfel - Golf -83. Kortslutning? Hjälp!



D.E
2008-11-15, 16:22
Detta gäller en Golf -83 1,6 75hk.

Bilen inhandlades 16 mil bort och kördes hem utan problem. När vi kom hem startade den på första försöket osv. Fläktreglaget hade låst sig. När vi tog loss det såg vi att det var smält (!).

Jag bytte reglaget och började dona med annat. Fläkten gick fint nu. När jag var klar, någon timme senare, så skulle jag starta den. Totalt stendöd. Alltså då menar jag totalt, som att det inte satt nåt batteri i öht.

Ok då, det har väl laddat ur på nåt sätt, eller om batteriet är kasst? (Batteriet är nytt iofs)

Laddar bilen, batteriet är fint och bra. Sätter i det, startar fint. Lämnar bilen en stund - TVÄRDÖTT. Inte ett klick när man vrider på nyckeln, inga lampor tänds osv.

Provar med ett annat batteri som jag vet är bra. Funkar fint men efter en liten stund är även det totalt stendött det också. Vad i fan...

Det verkar vara kortslutning om man mäter på batteripolerna. Börjar i kabeln som går in genom torpedväggen.

Generatorn laddar. Har provat med att dra ut alla säkringar, provat med att ta bort fläktreglaget. Fortfarande kortslutning.

Ska jag behöva riva instrumentbrädan och försöka byta härvan? Hur fan kunde det funka när vi körde bilen 2 timmar i streck i början??

Tacksam för hjälp
Dennis

Manny
2008-11-15, 16:45
Mät strömmen (Ampere) på batteriet o dra en säkring i taget, då ser du vad det är som slukar strömmen.

D.E
2008-11-15, 16:51
Glömde visst skriva det -

Vi har provat att dra alla säkringar utan skillnad.

Lillen
2008-11-15, 16:56
Glömde visst skriva det -

Vi har provat att dra alla säkringar utan skillnad.

Mätte du så du säg VAR problemet va då?

D.E
2008-11-15, 17:00
Börjar i kabeln som går in genom torpedväggen.

Generatorn laddar. Har provat med att dra ut alla säkringar, provat med att ta bort fläktreglaget. Fortfarande kortslutning.

Ska jag behöva riva instrumentbrädan och försöka byta härvan?


.....

pekka kiiskilä
2008-11-15, 19:13
Mät upp fläkt reglaget för det kan mkt väl vara där felet är för det drar tjuvström och då ska du se med ampermätare vid batteriet när du tar bort säkringen till fläkten eller en annan säkring men det kan ju vara så att föregående ägare har varit en egen elektriker och dragit en egen kabel till fläkten eller dyligt så du får se vad som är extra till batteriet mm.