handdator

Visa fullständig version : Montera 16v utan kat i Cab med kat?



Crille82
2008-11-14, 20:57
Min polare funderar på att montera en 16v-motor i sin Golf Cab. Bilen är en -89 med 95 hk JH-motor (med katalysator).
Tanken är att få tag en en komplett körbar Golf GTI med bra drivlina och flytta över det som behövs.
Problemet är att det är svårt att hitta årsmodell -89 och framåt med kat.
Kan man ta en motor från en GTI 86-88 och hur gör man isf med lambdastyrningen. GTI:n fick ju dessutom 129 hk istället för 139 hk som tidigare när man moterade avgasrening.
Skippar man katalysatorn så är det väl tveksamt att avgasvärdena blir såpass bra att den klarar besiktningen.
Vart går egentligen kabeln till lambdan?

Någon som har tips?

Manny
2008-11-14, 21:27
För registrerings besiktning måste motorn vara 100% orginal med kat. Men golf mk1 får ändå inte lov att ha mer än 112 hk om man bara skall göra regbes. Då är 16v out of the question.

Alternativet är att regga som ombyggt fordon och då krävs större bromsar etc.

Kontakta SFRO om du vill regga som ombyggt fordon.

Ska man bara köra genom bes och hoppas att ingen märker nåt så är det bara att slänga i, ta bort katten o hålla tummarna.

Rekomenderar ändå att fixa större bromsar (motsvarande 16v eller större). Säkerheten är viktig, både för digsjälv och alla andra på vägarna.

Crille82
2008-11-14, 21:46
Tanken var att "hoppas på det bästa".

Byta till 16v bromsar skulle han naturligtvis kunna göra.

Prova kan han naturligtvis räkna ut själv att han kan göra, men tanken var att att ha bra avgasvärden så risken för underkännande minskas. Så det var tyvärr inte svar på frågan om lambdastyrningen...

Manny
2008-11-14, 22:02
Låt katten vara kvar och montera separat lambdamätare och håll koll på värdet. Så länge motorn inte går helt åt skogen borde katten rena på som vanligt.

yantra
2008-11-15, 13:31
häll i lite k-sprit i tanken när du kör in det brukar funka .

Lillen
2008-11-15, 13:33
häll i lite k-sprit i tanken när du kör in det brukar funka .

Varför K-sprit när det finns E85 eller vinterns E75.
Fungerar lika bra om inte bättre.

Crille82
2008-11-15, 17:34
Det funkar alltså att hälla i K-spirt? Isf kan man ju lika gärna sätta i en 139 hk motor och rensa katalysatorn...

R.Grönberg
2008-11-15, 17:49
nej så bra funkar det inte chrille. Tror inte du klarar hc värdet på en gammal -88 gti 16v motor heller

Crille82
2008-11-16, 01:11
Ja då är ju frågan om han skall leta efter en 89-91 med katalysator..?

Manny
2008-11-16, 01:19
Ja då är ju frågan om han skall leta efter en 89-91 med katalysator..?

Ja det är nog lämpligast.

Janne.M
2008-11-16, 09:42
Ja då är ju frågan om han skall leta efter en 89-91 med katalysator..?

Eller så letar du fram en 9A (2.0L 16v med mekaniskt sprut 135hk som med KR kammar blir lite fler) satt i corrados, passater mm. Gubbarna på besiktningen lär ju inte märka om det står 1.8 eller 2.0 på blocket =)

golf666
2008-11-16, 10:36
Gubbarna på besiktningen lär ju inte märka om det står 1.8 eller 2.0 på blocket =)

Nej visserligen, men de bör/lär märka om de sitter en 16v maskin under locket istället för en 8v maskin!! Viss märk bar skillnad... :D

Trisst att åka dit på bes. och få föreläggande om reg. besiktning osv..
Kan ställa till massa onödiga och tråkiga problem..
Ska man i med större motor alt. 16v, så skulle ja antingen gjort de ordentligt och fått den omreggad eller oxå bytt tillbaka till 8v maskinen inför bes varje år! Lite drygt iofs.. + skulle ngt hända (krock ex.) när du har 16v maskinen i och bilen inte är reggad med den så lär det inte bli så roligt med försäkrings bolag osv, kan bli skadeståndsskyldig osv osv!!

Crille82
2008-11-16, 11:28
Nej visserligen, men de bör/lär märka om de sitter en 16v maskin under locket istället för en 8v maskin!! Viss märk bar skillnad... :D

Trisst att åka dit på bes. och få föreläggande om reg. besiktning osv..
Kan ställa till massa onödiga och tråkiga problem..
Ska man i med större motor alt. 16v, så skulle ja antingen gjort de ordentligt och fått den omreggad eller oxå bytt tillbaka till 8v maskinen inför bes varje år! Lite drygt iofs.. + skulle ngt hända (krock ex.) när du har 16v maskinen i och bilen inte är reggad med den så lär det inte bli så roligt med försäkrings bolag osv, kan bli skadeståndsskyldig osv osv!!

Angående "försäkringsbedrägeri". Vad händer om du krockar med din din Golf Turbo? Den är reg. med 125 hk och du uppger 323 hk. Passaten är också reg.besiktigad med chip antar jag?

Inte för att vara dryg, men strunta i moralpredikande...

golf666
2008-11-16, 11:34
Angående "försäkringsbedrägeri". Vad händer om du krockar med din din Golf Turbo? Den är reg. med 125 hk och du uppger 323 hk. Passaten är också reg.besiktigad med chip antar jag?

Inte för att vara dryg, men strunta i moralpredikande...

ja nu menade jag inget illa med det jag skrev i inlägget ovan! Men detta hade nog för eller senare kommit upp iaf.. skrev de bara som en upplysning! Du behöver inte vara snäsig tillbaka, för ja menade verkligen inget illa.. så no hard feelings!!

Tänkte mest de med föreläggande om reg. bes som inte är speciellt kul..
Få lov att återställa bilen till helt original och få intyg från vag osv osv..
En kompis till brorsan som lyckas med de, och de blir inte de lättaste att få den bilen normal igen!!!

och ang. min golf så är den faktiskt besiktad med just den motorn som sitter i..
Ändrar ingenting när jag åker in på besiktningen heller, den är besiktad med precis allting som sitter i bilen just nu!! Och det är inget mygel, samma visa vartannat år när jag ska besikta bilen... besiktar den precis som vilken annan normal bil som helst. Sen att jag kanske inte kör mer än ett par hundra mil om året med den. Är inte direkt en bruksbil.. och ett chip "syns inte". Så ja tror inte det skulle vara några problem faktiskt..

Crille82
2008-11-16, 11:41
Ursäkta, menade inte att låta grinig...

Men måste man alltså ha intyg för att sätta i org. motor om "konverteringen" uppdagas?

golf666
2008-11-16, 11:48
Ursäkta, menade inte att låta grinig...

Men måste man alltså ha intyg för att sätta i org. motor om "konverteringen" uppdagas?

om du har otur, ja! Om du inte lyckas få den omreggat som ngt annat..
Brorsans kompis fick iaf föreläggande om reg. besiktning och är tvungen att återställa bilen helt till original skick eller typa om den med ett annat motor alternativ, nu gällde detta en mk2a-89 och han skulle regga med 8v gti motor..
Inte så lätt att få ett intyg från vag på att din bil är HELT org. i motor osv!!

Jag har oxå fått föreläggande om reg. bes en gång!
De var när jag hade gti motor i monterat, och tänkte regga om den som gti.
Men byggde då om min till turbo och reggade med det istället (OBS! Detta var 2003 och reglerna har ändrats efter det)!

Så så kul är de inte med de där med besiktningen, varför chansa att åka in med en annan motor ex. 16v. Bättre o montera i en org. snurra då varje år till bes. om man vill ha mer effekt på ett enkelt sätt!!
Skulle han nu montera i en 16v snurra i cabben så spar org. kablaget på sidan av och stoppa i en KR spis... kör o ha kul sen monterar ni i org. 8v snurrran på bes bara... är nog enklast!!

R.Grönberg
2008-11-16, 11:55
Har man en jädra tur får man regbes, alt återställande, då blir det inte så farligt. Vi fick höra när vi gick utbildningen att om vi råkade ut för något sådant så ska vi skriva så och inte regbes bara

Crille82
2008-11-16, 12:05
Då kanske det är bättre att byta motor iaf. Inte för att jag tror att de märker något, men man vet ju aldrig...

jollykent
2008-11-16, 22:05
Hej!

Har en Golf cabbe från -85 med 1,8L elektronisk förgasare. tänkte hitta på något roligare i motorväg. Men vad säger egentligen SBP om jag hänger i en 16V motor i den? hur mkt effekt är det orginal i 16v spisarna? Uppgradering av bromsar? något annat?

Mvh
Anders

Manny
2008-11-16, 22:12
För registrerings besiktning måste motorn vara 100% orginal med kat. Men golf mk1 får ändå inte lov att ha mer än 112 hk om man bara skall göra regbes (vet itne om cabbarna får ha så mycket ens). Då är 16v out of the question.

Bromsar brukar räcka med de bromsarna som finns på bilen du tar motorn ifrån.

Alternativet är att regga som ombyggt fordon och då krävs större bromsar etc.

Kontakta SFRO om du vill regga som ombyggt fordon.

jollykent
2008-11-17, 10:39
men om jag hänger i en 8v spis istället? gnäller sbp för en sån oxå?

dom borde ju inte märka någon större skillnad iaf.....


Mvh
Anders

johan s
2008-11-18, 20:10
Men om man nu sätter i en 16v -88 utan kat och monterar kat på den, bör då avgasvärdena bli lika bra som på en 16v -90 med kat orginal? Förutsatt att motorerna är friska..


Och säg att man har en 129hk 16v och tar bort katten på den, blir det 139hk i den då? Eller är det mer som skiljer tex programvara?

Lillen
2008-11-18, 20:57
Men om man nu sätter i en 16v -88 utan kat och monterar kat på den, bör då avgasvärdena bli lika bra som på en 16v -90 med kat orginal? Förutsatt att motorerna är friska..


Och säg att man har en 129hk 16v och tar bort katten på den, blir det 139hk i den då? Eller är det mer som skiljer tex programvara?

Du får inte eftermontera kat på en motor som inte är avgascertifierad utan kat.

PÅ PL-motorerna med 129hk är det mer hårdvara som kamaxel som skiljer.
Sedan är det annan sorts insprut KE-jetronic mot KR-motorns 139hk som har K-jetronic.

johan s
2008-11-19, 13:41
Du får inte eftermontera kat på en motor som inte är avgascertifierad utan kat.

PÅ PL-motorerna med 129hk är det mer hårdvara som kamaxel som skiljer.
Sedan är det annan sorts insprut KE-jetronic mot KR-motorns 139hk som har K-jetronic.


Ok, då vill man ju helst ha en KR motor i för effektens skull.

Det är ju mycket man inte får, frågan e ju nu att om det är möjligt att få bilen genom bes med godkända avgasvärden?