handdator

Visa fullständig version : jetta -91 går fett...



eliason
2008-11-12, 14:45
Hej hej

Har en jetta som går fett.. nästan bluddrar på tomgång och luktar mycket!
Vad kan det vara för fel? butt stift fördelarlock rotor bränslefilter nyss..
kan oxå börja hacka mycket vid jämn körning(pendlar ca 12mil om dagen).

Tacksam för hjälp!

//Klas

Bengan.U
2008-11-12, 19:02
Hej.

Kan vara trasig gummipackning mellan
spjällhusfoten och insugningsröret alltså.
Kan även vara tjyvluftläckage i någon vacuumslang.
Testa med startgas.

MVH/Bengan.U

Norpan
2008-11-13, 00:02
Lambdasonden skulle jag kolla upp att den reglerar som den ska, kolla även den blå tempgivaren, eller snarare byt då den är svår att mäta.

eliason
2008-11-15, 22:12
tack för svar...
kollat med startgas och verkar ok! även insugningsgummit, va det första jag kollade och även det verkade ok... får kolla med lambdan!
Men gör det verkligen att bilen dör under körning? För när den börjar "hacka" så om jag håller kvar gasen och drar in kopplingen så dör den, men släpper jag på gasen eller gasar mycke så hoppas den igång igen...??
Har även en temppgivare på sidan på toppen, vad gör den? har inget motstånd i den kall som varm? är inte den som styr mätaren. Vad är alla andra till den, den blå, den röda, och den som sitter under den blå och röda?

Tack Tack!
//Klas

g-man
2008-11-16, 09:34
Den på sidan på toppen borde vara en oljetrycksgivare. En vit givare/kontakt med ett stift?

Tempgivarna som sitter på framsidan på toppen är: Blå= givare till motorstyreneheten för att avgöra om motorn är kall eller inte.
Svart= givare till tempmätaren i intrumentet.
Röd= givare till förvärmingen av insuget.

eliason
2008-11-18, 07:57
japp det kan det vara...
skall kolla lite på detta, hoppas att man kommer på något snabbt.. är bara så tråkigt att skruva när man har det som arbete.

Tack!