handdator

Visa fullständig version : Oljetryck problem passat 99-04??



vwroom
2008-11-11, 22:26
Skulle bara kolla om det finns fler som haft problem med oljetrycket på passaten..

Har kört min -02 14550mil på långlife service sedan ny, och nu i förra veckan så larmade oljetrycket.. trots bra oljenivå.. .. stängde av snabbt som attan och fick bärgning till verkstad..

v.a.g motala

fel: som många (tror jag känner till) hade oljan koksat och satt sig i oljepumpen.... mkt vanlig fel på 1,8t motorer.. jag vet nu iallafall:)

Hade faktiskt varit och påpekat på V.a.g att det var mkt skit under oljelocket precis efter senaste servicen för 700 mil sen

Åtgärd: ny sil och engine flusch.. olja filter..


Summa : 10500:- ingen förs eller goodwill täcker kostnaden

Dökul... borde inte v.a.g informera om tätare oljebyten?
Vits med långlife..INGEN... mer ekonomiskt...NEJ..

TIPS: Byt olja oftare i era 1.8t motorer..

Fler som haft samma fel??


Bilen går numera mkt fint i motor..väsentlig skillnad vid kallstart..

MVH peter

Finn
2008-11-11, 22:45
Prova söka lite så ska du se att du inte e ensam om detta. Har avhandlats åtaliga trådar i just detta ämne å för- å nackdelar med longlife.

Andersson Racing
2008-11-11, 23:00
Har en -05:a 1.8T som var longlife-servad tom 6 000 mil när jag köpte den men jag valde att gå ner till 1 500 mil mellan service:arna pga av alla problem man har hört talas om så nu känner jag mig tryggare. Dock vad jag förstått så gjorde VAG något på de sista årsmodellerna för att komma ifrån koksproblemen i motorn. Vad kommer jag inte ihåg.

/ Per

Henrik.M
2008-11-11, 23:11
Har en -05:a 1.8T som var longlife-servad tom 6 000 mil när jag köpte den men jag valde att gå ner till 1 500 mil mellan service:arna pga av alla problem man har hört talas om så nu känner jag mig tryggare. Dock vad jag förstått så gjorde VAG något på de sista årsmodellerna för att komma ifrån koksproblemen i motorn. Vad kommer jag inte ihåg.

/ Per

Man bytte till större/annat oljefilter , men det är flera år sedan.

vwroom
2008-11-11, 23:27
jaa dyrt var det iallafall....dom kunde inte göra nåt på priset heller för bilen hade gått 10-20 mil över serviceintervallen.....löjligt

Servicelampan lyser.. du har typ 50-100 mil kvar.. eller nåt .. man bokar service´n och får en tid....oops 10 mil för mycket innan dom kunde ta hand om den....jäklar.. skulle ha parkerat den..

ja ja service 6000:- spänn och hyrbil gratis i tre dar om det händer nåt..
Tilägga att mitt vanliga försäkringsbolag även hade hjälpt mig med det till reducerat pris..


Det står i s-boken från v.a.g "nästa service" KOLLA SERVICEINDIKATOR.
inga mil ifyllt

usch vad arg jag blir ,när jag tänker på det...

Mini_me
2008-11-12, 06:58
Nu vill jag inte reta upp dig eller jävlas men Passaten larmar väl ändå 200mil innan det är dax för service?

Och då borde den ha hunnit komma in?

Problemet med longlife är att det inte går att säga exact när du ska byta utan den säger till själv MEN 3000mil/2år är MAX.
Därav "kolla s-indekatorn"

Håller med om att Longlife är skrot.
Har hört ifrån SVW att dom bilar som koksar (inte alla) har nästan alltid gått över service tiden.

Tycker dom kunde gett lite rabatt eller GW om du har servat på samma ställe och skött dig hyffsat.
Det blir dyrt pga att du måste släppa framvagns balken/subframe för att få ner oljetråget.
Tar sin lilla tid.

Men jag håller med om att 1500mil är och kommer alltid vara bättre för en motor (om inte änne kortare).

Synd men lycka till i framtiden.

GTI G60
2008-11-12, 08:00
Ja som sagt så är du långt ifrån ensam..
Jag fick betala 8100:-
Å då hade jag ändå bytt olja vid köp, 19200mil, då jag såg att det fanns lite "klägg" på oljepåfyllningslocket, en gång vid 20000mil, men gjorde då någon typ av skäljning som verkstaden rekomenderade "jag var väldigt tveksam".
Och som en räkning på Posten så började den "knacka" vid ett fallgastillfälle...
Bara att lämna in å betala tyvärr :(

vwroom
2008-11-12, 15:47
tack för comments.. mm var nog kanske 200 mil....jaja.. inget o göra klart blev det idag med räkningen så.. bilen lever kvar i min ägo ett bra tag till.. en passat har mkt go/skön kör känsla . tyst o bra..

Fick en golf variant som hyrbil/ 3 år nyare .. bas 1,6:a...4800mil. visst bensinsnål o ekonomisk.. var tog körkänslan vägen o komforten, var som att växla traktor..troligen dåligt smörjt länkage.