handdator

Visa fullständig version : problem med värmereglage passat-89 16V



jigger
2008-11-10, 18:46
på en passat kombi-89 16v. Vajern verkar ha hakat ut bakom reglaget. Någon som vet hur man kommer åt att haka på den igen. Hur mycket måste man riva. Någon som vet någon länk med beskrivning och sprängskisser. Kan inte reglera värmen. fastnat på full värme. Hittade ett reglage under handsfacket där ena vajern går. Där kunde man reglera något.

Henrik.M
2008-11-10, 19:32
Antagligen clipset som håller vajerhöljet som släppt.
Detta medför att hela höljet rör sig och vajern "står stilla".

Prova lossa panelerna vid sidan om mittkonsollen alt lossa och lyft ur mittkonsollen & se om du ser vajrarna den vägen.

jigger
2008-11-10, 20:08
Ok. Kan stämma. Ett klammer såg misstänkt ha språttat upp. Att lossa panelerna under ratt och handsfack hjälper inte mycket. Lossa mittkonsollen? Hur mycket behöver man lossa och hur sitter den fast?

Henrik.M
2008-11-10, 21:36
Nu läste jag din fråga igen.

Om det är bakom reglaget är det bara att ta lös reglaget , sitter clips även bakom det som kan lossna.

Har för mig att du bara sprättar lös panelen (nr11) och sen är det skruvar bakom.

Är år och dar sedan jag hade lös en och jag äger tyvärr ingen bil jag kan kika i för tillf.......men jag har för mig att den satt skruvad.

Så här ser det ut iaf på ett ungefär.

http://henrik.m.fotopic.net/p54839569.html

jigger
2008-11-10, 22:53
Panelen 11 inga problem. 4 skruvar i vardera hörn för reglagen 1. Tyvärr sitter hela reglage panelen bakom fästena på frontkåpan (den skruv 3 pekar emot) För att få ut reglagen kan du vinkla och trixa men du får bara ut den en bit. På något sätt måste du komma åt panelen 1 från baksidan eller få den rakt ut. Där är problemt för tillfället.

Henrik.M
2008-11-10, 23:10
Tror inte du får ut panelen mer än ett par cm på sin höjd pga av vajrarna.

Meningen är att man ska haka lös clipsen och vajrarna för att sedan ta lös panelen.
Men du borde ju komma åt och se om något clips lossnat bakom panelen.
Vrid på det reglaget som inte funkar och kolla hur vajern uppför sig.
Höljet ska vara stilla och vajern ska löpa inne i höljet , löper höljet så är clipset som ska hålla höljet stilla lös/defekt.

Funkar det däremot som det ska uppe vid reglaget så är det nere vid spjället på värmepaketet det lossnat/gått sönder.

jigger
2008-11-10, 23:15
Problemet är bakom reglaget. har hittat ett clips som har hakat av (eller gått sönder. troligen bara hakat av) men det gäller att komma in/åt att få tillbaka det. Visst sitter clipset fast på ena sidan så viker man över höljet och hakar fast clipset i plastfästet bakom reglaget

Henrik.M
2008-11-10, 23:22
Visst sitter clipset fast på ena sidan så viker man över höljet och hakar fast clipset i plastfästet bakom reglaget

Vill minnas att det är så spegel , lampa och små fingrar. =)
Brukar dock gå att få ut såpass mycket att man kommer åt att fingra bakom.

Du måste dock ha vajern i rätt läge när du clipsar fast den annars blir det fel inställning.
Ett tips är att titta noga på höljet så ser du var clipset suttit , brukar synas ganska bra.
Sen justerar du vajerlängden med vredet tills du har clipset på rätt position mot höljet.

jigger
2008-11-10, 23:26
Tack. Gör ett försök till helgen med mina "små" fingrar.. Det blir att plocka fram ficklampa och spegel. Sedan gäller det bara att få clipset att haka fast. Återkommer i helgen. Tack så länge :)

Henrik.M
2008-11-10, 23:26
Ett tips : Sprätta lös stereon samt knapparna ovanför värmereglagen så blir det lättare att se och komma åt.

jigger
2008-11-10, 23:32
Var sitter belysningslampan till de tre reglagen. Trasig och det vore lika bra att byta den när man ändå river där. Och hur kommer man åt den?

Henrik.M
2008-11-10, 23:38
Var sitter belysningslampan till de tre reglagen. Trasig och det vore lika bra att byta den när man ändå river där. Och hur kommer man åt den?

Dra det mittersta vredet rakt ut mot dig så det lossnar.
Lampan som är 1,2w sitter i vredet som är i panelen och är nu synlig.

Lampan demonteras lättast med att du trär en liten slangbit över den och drar rakt ut.

Montering sker i omvänd ordning & det är bara 1st lampa som fördelar ljuset till de 3 reglagen.