handdator

Visa fullständig version : Golf V Gti knakar



Teamturbo
2008-11-10, 08:53
Igår kväll när ja skulle köra hem från en polare så märkte ja av ett väldigt konstigt knakande ljud när ja bromsade eller svängde me ratten. Bilen hade stått i några timmar samt de va lite kallare ute. knakade så fort man bromsade till hela tiden, sen när ja kört ett längre tag så slutade helt plötsligt så då trodde ja de bara varit någon sten eller något som fastnat. men nu i morse när ja skulle till jobbet så kom ljudet tillbaka

låter som ljudet kommer från vänstersidan där fram. står ja helt still och bara vrider på hjulen så knakar de också så borde inte ha me bromsarna att göra.
har inte hört de minsta lilla oljud från bilen innan gått hur tyst som helt i gupp och sånt, så detta kom precis nu när de blivit någon grad kallare

Förstår om de är en väldigt konstig förklaring men vet inte hur ja ska förklara helt 100a men tips är väldigt välkommande :)

// M V H Johan

vw-power
2008-11-13, 22:23
är detta som en knarrande ljud, typ som en gammal dörr, för att överdriva lite,
så är det med all säkerhet krängningshämmarstagen, även kallat gnällstag,
Och som jag fattar det så har det inte varit oljud innan i gupp men nu när det är kallare, så kan det även vara ovanståendes bussningar.
Hissa upp bilen och vrid hjulen med händerna, och lyssna, så kan du
säkert hitta felet, och om bilen inte är mer än 2 år/100 000 km gammal så
är det bara åka in till oss på atteviks (där jag arbetar =) , men hittar du det inte så åk in iaf, och be oss provköra bilen åt dej så löser vi det åt dej!

lycka till med din bil
mvh Jimmie

Teamturbo
2008-11-14, 12:58
är detta som en knarrande ljud, typ som en gammal dörr, för att överdriva lite,
så är det med all säkerhet krängningshämmarstagen, även kallat gnällstag,
Och som jag fattar det så har det inte varit oljud innan i gupp men nu när det är kallare, så kan det även vara ovanståendes bussningar.
Hissa upp bilen och vrid hjulen med händerna, och lyssna, så kan du
säkert hitta felet, och om bilen inte är mer än 2 år/100 000 km gammal så
är det bara åka in till oss på atteviks (där jag arbetar =) , men hittar du det inte så åk in iaf, och be oss provköra bilen åt dej så löser vi det åt dej!

lycka till med din bil
mvh Jimmie

hej.

exakt som du beskriver att de låter som en gammal knarrande dörr. va hos en som lyssnade på de och han trodde de stagen också så har köpt två st ny som han monterar åt mig idag så hoppas ljudet försvinner :)

M V H Johan

Premis
2008-11-14, 17:42
Samma problem med min bil, det låter speciellt när jag kör över gupp, låter som det kommer ifrån både bak och framvagn men troligen framifrån. Låter även när man står still och vrider, dock inte jämt. Guppljudet kommer främst när den är kall.

Håller på och försöker hitta något bra sätt att reproducera ljudet så jag har något att gå på när jag rullar in med den hos VW (garanti kvar till mars).

Har läst lite på några andra forum om problemet och det många verkar säga är att VW brukar byta ut hela styrväxeln/anordningen för att få bukt med problemet, andra byter topplagringen till fjäderbenen.

.. men jag håller med, det låter EXAKT som bussningarna till krängningshämmarstagen när man kör över gupp. Standardfel.

Teamturbo
2008-11-17, 09:02
nu är båda stagen bytta men ljudet är kvar :( så frågan är om de kan vara topplagringarna som är felet?

Holman
2008-11-17, 12:25
nu är båda stagen bytta men ljudet är kvar :( så frågan är om de kan vara topplagringarna som är felet?

Kan det mycket väl vara, inte helt ovanligt på Golf V. Men lämna in den på en verkstad för att få en korrekt felsökning, så du slipper byta ut allt..