handdator

Visa fullständig version : Hjälp, passar det med 2e blocket på min 16v topp?



simpen_gti
2008-11-05, 19:39
ska byta till 2,0 l bottendel i min 16v pl! passar det med 2e blocket på min 16v topp! jag vet att 9a passar men jag hittar ingen sån! mhv/ simon

magoo
2008-11-05, 19:56
passar och passar.
det beror på hur pass mycket arbete du vill lägga ner på att få en fungerande 16v motor.

så svaret är rakt av fungerar det inte men med en del arbete ja.

D.E
2008-11-05, 20:47
Tror det är så att om du flyttar in allt från PL-blocket i 2E-blocket så funkar det. Andra kolvar eller nåt i 16v.

magoo
2008-11-05, 21:23
Tror det är så att om du flyttar in allt från PL-blocket i 2E-blocket så funkar det. Andra kolvar eller nåt i 16v.

det funkar inte! pl har 81 mm i borr = tokstort glapp i cylinderloppet då 2e,agg etc 2l maskiner har 82.5mm i borr.
likaså så är storleken på mellanaxeln inte korrekt för montage i 2e blocket.

simpen_gti
2008-11-07, 16:13
det funkar inte! pl har 81 mm i borr = tokstort glapp i cylinderloppet då 2e,agg etc 2l maskiner har 82.5mm i borr.
likaså så är storleken på mellanaxeln inte korrekt för montage i 2e blocket.

ska också kanske tillägga att jag ska byta till diamond högkompresions kolvar, om det är mellanaxeln till fördelaren du menar så ska jag ta bort den och ha fördelaren på toppen.

simpen_gti
2008-11-07, 16:21
det funkar inte! pl har 81 mm i borr = tokstort glapp i cylinderloppet då 2e,agg etc 2l maskiner har 82.5mm i borr.
likaså så är storleken på mellanaxeln inte korrekt för montage i 2e blocket.

nej det funkar ju garanterat inte! inte alls samma borr eller slag, ska också tillläga att jag ska ha diamonds kolvar i, om det är mellanaxeln till fördelaren du menar så ska jag ta bort den och ha fördelaren där den sitter orginal på 16v toppen,

Lillen
2008-11-07, 16:46
Det skiljer lite mellan topp och block.
Kanaler som behöver modifieras.

magoo
2008-11-07, 18:25
nej det funkar ju garanterat inte! inte alls samma borr eller slag, ska också tillläga att jag ska ha diamonds kolvar i, om det är mellanaxeln till fördelaren du menar så ska jag ta bort den och ha fördelaren där den sitter orginal på 16v toppen,

Ska du ha torrsump? för mellanaxeln driver oljepumpen oavsett om det är en 8v eller 16v (dock inte 06* blocken som inte har mellanaxel).

magoo
2008-11-07, 18:29
Det skiljer lite mellan topp och block.
Kanaler som behöver modifieras.

mig veterligen är det bara de 2 styrstiften i bakkant på blocket som ställer till det olje/vattenkanaler e ok.

Lillen
2008-11-07, 19:04
mig veterligen är det bara de 2 styrstiften i bakkant på blocket som ställer till det olje/vattenkanaler e ok.

Ok jag vet inte alls exakt.
Tur folk har kunnande här.

Tack för rättningen!

simpen_gti
2008-11-08, 14:02
Ska du ha torrsump? för mellanaxeln driver oljepumpen oavsett om det är en 8v eller 16v (dock inte 06* blocken som inte har mellanaxel).

nej jag ska inte ha torrsump. men olje pumpen vet jag att man får byta! det är en av grejorna som inte passar rakt på! men är det samma mellanaxel som styr oljepumpen och fördelaren? mvh

magoo
2008-11-08, 16:38
är det samma mellanaxel som styr oljepumpen och fördelaren? mvh


du kan lösa ditt dilemma på lite olika sätt.
sätta i oljepump+ mellanaxel från en 9a,abf,ace eller 6a motor ( alla är 16v motorer)

Det andra alternativet innebär att du moddar din mellanaxel som du har så att du kan sätta dit ett kamremsdrev från en 16v maskin (att använda mellanaxeln från din 2e motor innebär att du måste ha kvar åtminstone den nedre delen av fördelaren i blocket få det är fördelaren som driver oljepumpen)

svaret på din fråga om mellanaxeln driver fördelaren i blocket och oljepumpen är ja.

sedan kan man ju köra med torrsump men då börjar pengarna att rulla...

simpen_gti
2008-11-08, 19:01
du kan lösa ditt dilemma på lite olika sätt.
sätta i oljepump+ mellanaxel från en 9a,abf,ace eller 6a motor ( alla är 16v motorer)

Det andra alternativet innebär att du moddar din mellanaxel som du har så att du kan sätta dit ett kamremsdrev från en 16v maskin (att använda mellanaxeln från din 2e motor innebär att du måste ha kvar åtminstone den nedre delen av fördelaren i blocket få det är fördelaren som driver oljepumpen)

svaret på din fråga om mellanaxeln driver fördelaren i blocket och oljepumpen är ja.

sedan kan man ju köra med torrsump men då börjar pengarna att rulla...

tusen tack! nu vet jag hur jag ska göra med det=)! nästa problem är kopplingen, någon som vet hur många hk 2e kopplingen tål? och om den får plats i min pl 16v växellåda? jag kommer landa på 190-200 hk så måste ha en bra koppling med!

magoo
2008-11-08, 19:07
vad skall du göra för typ av motor? NA eller turbo?
om du skall göra en NA kan jag kanske ha lite delar för det ändamålet

simpen_gti
2008-11-08, 19:45
vad skall du göra för typ av motor? NA eller turbo?
om du skall göra en NA kan jag kanske ha lite delar för det ändamålet

a det blir sughästar! vad har du för grejor?

magoo
2008-11-08, 19:50
pm skickat

pekka kiiskilä
2008-11-08, 20:17
020 lådan håller inte så bra för högre effekt så satsa på 02j virelådan för dom är bättre.