handdator

Visa fullständig version : behöver lite hjälp vid eftermontering av farthållare



jollykent
2008-11-04, 23:56
Tjena!

Har införskaffat mig en satts för eftermontering av farthållare. blev dock lite fundersam när jag började läsa instruktionerna.

Skulle bli jättetacksam om någon kunde svara på hur man ska koppla in detta. det som jag blir fundersam på är den röda/vita kabeln som även har en kabelsockel på sig. hur ska jag koppla denna? eller är sockeln bara en blindsockel? är med så långt som att jag ska rycka ur PIN 8 på T10d. men vad ska jag göra sen??

Koppla in den på undersidan av sockeln på den "nya" kabeln så att det alltså blir kontakt mellan dom kablarna via sockeln eller ska jag koppla in den jämte den röda/vita kabeln och därmed fungerar den endast som en blindsockel???


Mvh
Anders

Ronny
2008-11-04, 23:59
du har inte skrivit något i din profil och du anger inte vilken bil det gäller..

jollykent
2008-11-05, 00:25
skoda superb 1,8t AWT -03

är ju samma bil som passat i princip

mvh
Anders

Henrik.M
2008-11-05, 00:31
Ett tips : Vet du inte hur du ska göra , så gör det inte eftersom inkopplingen kräver elkunskap.

Tips 2 : är att skaffa elschema till just din bil.

Du ska in bakom kontakterna till motorstyrdonet , dvs plocka ner kontakterna så du kommer åt dom sen plugga i rätt stift i rätt hål.
Först och främst måste du dock plocka ur motorstyrdonet för att övht kunna komma åt hankontakterna.
Efter det så ska farthållaren aktiveras i motorstyrdonet.
Om jag inte minns fel så är röd/vit till bromsljuskontakten och ska bryta farthållaren när du bromsar. (Jag kan minnas fel)

Tips 1 & 2 är inte för att jävlas , jag talar om erfarenhet , jag har eftermonterat väldigt många farthållare i mina dagar & jag vet hur jävligt det kan vara även fast man är van & vet vad man gör.

jollykent
2008-11-05, 00:36
okej.....elkunskaper har jag! men frågan är om man vågar å ge sig på detta....rätt tråkigt om man skulle bränna databoxen eller nått sånt.....:S

får se hur de blir......skulle vara intressant om någon vänlig kunde postat lite bilder på hur ni gjort...

mvh
anders

Henrik.M
2008-11-05, 00:42
Innebär ju inte bara demontering av motrostyrdon utan även demontering av paneler , airbag ,ratt samt spakar i bilen.

Dock är A & O ett korrekt elschema/monteringsanvisning......annars kan man lika gärna koppla och gissa sig fram.

jollykent
2008-11-05, 00:47
ja de är jag med på och har ju även monteringsinstruktionerna till satsen från VAG. dock är engelskan lite kraslig.....menmen. får se hur det blir. tacksam för hjälp. :)

Ronny
2008-11-05, 11:31
skriv gärna i tråden "hur det blir"

kunde inte låtabli att retas lite.. finns säkert fler som vill göra denna uppgraderingen, antaglien är det liknande förfarande på passat/golf

jollykent
2008-11-06, 00:41
hehehe!

tänkte att de får bli ett ryck på fredag! skiftledig så då har man hela dagen på sig innan kärringen börjar ringa å tjata.

har nog kläm på hur elen ska kopplas nu iallafall. det ända jag blir lite konfundersam över är den där släpringen till ratten/airbagen som inte får flyttas från sitt mellanläge. hur sitter den fast? hur göra så att den stannar i fast läge?


Mvh
Anders

jollykent
2008-11-07, 19:08
har slängt dit den nu å allt funkar kanonbra!!!! ett jävla jobb men tar man det lugnt och metodiskt så går det! man får absolut inte ha bråttom. sen ska man läsa manualen noga som fan!


Mvh
Anders