handdator

Visa fullständig version : Tank inne i bilen? Org tank???



jönsson
2008-11-04, 20:51
får man ha tanken inne i bilen t.ex där reservhjulet ligger. jag har då inget baksäte eller nått annat bara 2 stolar o buren.

bilen i fråga är en golf II, dom flesta vet nog vilken de!!

Jon
2008-11-04, 20:53
får man ha tanken inne i bilen t.ex där reservhjulet ligger. jag har då inget baksäte eller nått annat bara 2 stolar o buren.

bilen i fråga är en golf II, dom flesta vet nog vilken de!!

Tror inte besiktningen gillar den lösningen, om du inte har något slags täck lock/-kåpa över tanken.

Mvh Jon

Finn
2008-11-04, 21:05
Vet en Golf tvåa som kör me fuelcell där bak. Även den med bara bur å 2 stolar i fram. D sköna me den e att påfyllningen e från bakskärmen via en slang modell skitstor rakt ner i fuelcellen. Den rullade igenom besiktningen me denna lösning så vitt jag vet iaf.

foffa2002
2008-11-04, 21:11
du bör ha brandvägg
dvs baksätet kvar eller helt enkelt lock över tanken.

"inga delar av bränslesystemet får vara i kupen#"

razer
2008-11-04, 21:16
Enligt SFRO/SBP är det ok att ha tanken i bilen men påfyllningen får INTE vara där och avluftning ska också finnas utanför kupé.

Jag skulle ändå rekommendera en brandvbägg!

Manny
2008-11-04, 21:27
Vet en Golf tvåa som kör me fuelcell där bak. Även den med bara bur å 2 stolar i fram. D sköna me den e att påfyllningen e från bakskärmen via en slang modell skitstor rakt ner i fuelcellen. Den rullade igenom besiktningen me denna lösning så vitt jag vet iaf.

BIlder? :P

jönsson
2008-11-04, 21:44
ja de hade ju varit den enklaste lösningen annars får man tillverka en ny under bilen..
brandvägg? hur ska de se ut då?

Lillen
2008-11-04, 22:08
Tänk på ett OM olyckan är framme blir det ett STORT problem om det läcker.
Tänk dig vid en olycka och bensin kommer i kupen och antänds?

Det var exakt vad som hände på Anderstorp med en OG Saab 900.
Samma sorts kupe utan brandvägg.
Han kunde ha strukit med.
Men hade tur.

Tänk på det.

Finn
2008-11-04, 23:19
BIlder? :P

Har tyvärr inga bilder på bilen. Den va på BugRun iaf. Silvrig tvåa, stod vid svedis caddy air-ride på utställningsområdet om jag inte minns helt fel. Kanske ringer en klocka för nån som har bild?

Norpan
2008-11-04, 23:20
Hur funkar det med orginaltanken till S3:an eller varför inte en Syncro-tank, kanske kan passa...
Tror bror min har en eller två över..

Ulf
2008-11-05, 14:18
Kolla hemsida så finns det bilder på tank och påfyllning

/Ulf

jooeell
2008-11-05, 14:53
när jag ringde o frågade om detta förra året bblev det ett blankt NEJ inget som har med bränsle och göra får finnas inne i kupén det måste isåfall byggas in och ventileras kraftigt... jag sa även detta med att påfyllningen skulle vara utanför men icke! men jag har dock sett bilar med detta så de har kanske bara haft tur

Lillen
2008-11-05, 16:43
OM du bygger in själva tanken I en låda och drar påfyllningsrör inne i ett rör som går ut ur kupén samt avluftning har jag förstått att det skall vara ok.
Men man måste se till att allt är förankrat väl!

jönsson
2008-11-29, 18:26
Ny fråga!!! kan man korta (ca5cm) org tanken??? den e i plast!! de hade varit de bästa o snabbaste då jag börjar få riktigt brått nu!!!

simpen_gti
2008-11-29, 19:36
Har tyvärr inga bilder på bilen. Den va på BugRun iaf. Silvrig tvåa, stod vid svedis caddy air-ride på utställningsområdet om jag inte minns helt fel. Kanske ringer en klocka för nån som har bild?

http://www.garaget.org/?car=51053 bör vara denna ni menar!

jönsson
2008-11-29, 19:45
ingen som vet??

pekka kiiskilä
2008-11-29, 21:19
det går säkert att göra plast tanken mindre men jobbet är nog inte så lätt kan jag tro för den ska plastsvetsas och hålla för påfrestningen så en mindre tank under bilen kanske 40l kan funka så leta på den lokala skroten efter en mindre tank.

jönsson
2008-11-30, 09:36
det går säkert att göra plast tanken mindre men jobbet är nog inte så lätt kan jag tro för den ska plastsvetsas och hålla för påfrestningen så en mindre tank under bilen kanske 40l kan funka så leta på den lokala skroten efter en mindre tank.

Problemet är att jag har avg o kardan som går mitt i tanken oxå därför tänkte jag att de var lättast o modda org men jag vet inte, annars hade de inte varit nått problem!!

jönsson
2008-11-30, 09:43
http://www.blocket.se/vi/18362800.htm?ca=23_2_s

hittade även en sån här!!! denna ligger i en alu låda!!!

Finn
2008-11-30, 12:50
http://www.garaget.org/?car=51053 bör vara denna ni menar!

Exakt den jag menade :)

jönsson
2008-11-30, 20:59
?????

Lillen
2008-11-30, 22:15
http://www.garaget.org/?car=51053 bör vara denna ni menar!


http://www.blocket.se/vi/18362800.htm?ca=23_2_s

hittade även en sån här!!! denna ligger i en alu låda!!!

Den borde vara mer rätt.
MEN den är inte ventilerad separat från cupen.
Samt att den har sin slanganslutning i cupén , det är det farliga.
Slangar kan lossna och med bensin där är det inte kul.

Oftast de lådor jag sett iaf , där sitter anslutning och hela kittet dolt.
Detta för att om man rullar eller krockar skall inget eller mycket lite bränsle kunna komma in i cupén.

Men ett lock och annan anslutning så är du där.
Tror dock att man kunde bygga ett lock över den där.

Bilen i garagetlänken har en rätt farlig lösning.
Inget jag iaf skulle vilja ha i mina bilar.
Slang mellan tanklock och tank helt öppet utan stagning.
Samt att den inte ens är armerad eller förstärkt.
Tänk er en vurp med den bilen och soppa överallt.
Hett om öronen nästa.

g60
2008-12-01, 19:25
http://www.blocket.se/vi/18362800.htm?ca=23_2_s

hittade även en sån här!!! denna ligger i en alu låda!!!


ha koll så att de går å bes den igen... ligger en blåsa inne i dom där tankarna har ja för mig... en kompis som kör rally köpte en sån å sen gick den inte igenom så han fick köpa ny blåsa me...

Lillen
2008-12-01, 19:34
ha koll så att de går å bes den igen... ligger en blåsa inne i dom där tankarna har ja för mig... en kompis som kör rally köpte en sån å sen gick den inte igenom så han fick köpa ny blåsa me...

Det är inget som SBP besiktar om inte plasten är synlig.
Enligt SBP skall tanken vara av metall , iaf skalet.
Annars godkända av biltilverkaren.

jönsson
2008-12-02, 17:30
jaha då glömmer vi den inne i bilen då!!!! va tror ni om o korta orginalet då???? frågan e om de går o håller...

Lillen
2008-12-02, 18:19
MEEN DU???
Sfro börjar väl kolla på det där?
Hade inte Marty fått igenom sin "fuelcell" bara den satt på rätt ställe?
Då kanske du som ska SFRO:a din bil kan få igenom din med?

DÅ borde ju den där tanken du kollat på fungera??
Tänkte inte på det?

Men dra något rör och bygg ett lock över tankpåfyllningen.
Så du får avluftning där och lite säkrare.

Du kan väl ha den i en låda??
Eller bygg en egen i rostfritt?