handdator

Visa fullständig version : Byta oljefilter Golf TDI



BALAN
2008-11-04, 19:05
Tjena, köpte ett nytt oljefilter på mekonomen och jag hade en liten aning om att det kunde vara annorlunda, och det var det ju. Jag fick bara filtret. Hur gör man? Har inte ens kollat under bilen men måste stå ute i kylan och greja så jag skulle vilja ha det hela klart innan:)

Niklas

Golf 1.9TDI -99

Manny
2008-11-04, 19:44
Jag förutsätter att du hittar filtret på motorn iaf.

Lite snabbtförklarat:

Sitter en plugg på sidan mellan oljekylaren o filtret som jag antar är till att tappa ur filtret först.
Skruva av locket överst (filtret sitter på ovansidan av hållaren), lyft upp filtret sätt i det nya. Byt gärna O-ringarna (följer antagligen med det nya filtret).

http://forumbilder.se/images/7e4200864819P2b3c.jpg

Henrik.M
2008-11-04, 22:06
Sitter en plugg på sidan mellan oljekylaren o filtret som jag antar är till att tappa ur filtret först.
Skruva av locket överst (filtret sitter på ovansidan av hållaren), lyft upp filtret sätt i det nya. Byt gärna O-ringarna (följer antagligen med det nya filtret).

Nu stirrar du blint i ETKA igen min vän. =)
Ska man lossa något i sidan får man riva ur fronten.

1 : Lossa locket till oljefilterhållaren i motorrummet och lyft upp det en bit , låt det ännu vara kvar i koppen så blir det mindre slabb.

2 :Hissa upp bilen

3 : Lossa plasten under motorn

4 : Lokalisera oljefilterhållaren , skruva ur pluggen i botten på hållaren ( ENDAST insexskruven) och låt oljan rinna ur , antar att du då även i samma sväng lossa pluggen i oljetråget också och tappar ur oljan.

4 : Ta en kafferast.

5: När det slutat rinna olja ur oljefilterhållare dra fast pluggarna du lossat.
Byt gärna skruv till tråget om det är alutråg annars byter du kopparbrickan som tätar.

6: Skruva fast plasten under motor och hissa ner bilen.

7: Avlägsna nu oljefiltret och montera det nya så som det gamla satt + att du byter oringen o locket.

8 : Fyll på avsed mängd olja.

Sen är det : http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/2399/4419.mp3 =)

OM DIN BIL HAR INSATSFILTRET NERIFRÅN SÅ BÖRJAR DU PÅ PUNKT 2 ISTÄLLET.

Manny
2008-11-04, 22:21
Snabbförklarat o bara i teorin :P. Osså var ju bara frågan hur filtret skulle bytas, hur man kommer åt filtret va ju en annan fråga men det fixade du bra :P

Chipsgröt
2019-07-11, 14:08
Nu stirrar du blint i ETKA igen min vän. =)
Ska man lossa något i sidan får man riva ur fronten.

1 : Lossa locket till oljefilterhållaren i motorrummet och lyft upp det en bit , låt det ännu vara kvar i koppen så blir det mindre slabb.

2 :Hissa upp bilen

3 : Lossa plasten under motorn

4 : Lokalisera oljefilterhållaren , skruva ur pluggen i botten på hållaren ( ENDAST insexskruven) och låt oljan rinna ur , antar att du då även i samma sväng lossa pluggen i oljetråget också och tappar ur oljan.

4 : Ta en kafferast.

5: När det slutat rinna olja ur oljefilterhållare dra fast pluggarna du lossat.
Byt gärna skruv till tråget om det är alutråg annars byter du kopparbrickan som tätar.

6: Skruva fast plasten under motor och hissa ner bilen.

7: Avlägsna nu oljefiltret och montera det nya så som det gamla satt + att du byter oringen o locket.

8 : Fyll på avsed mängd olja.

Sen är det : http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/2399/4419.mp3 =)

OM DIN BIL HAR INSATSFILTRET NERIFRÅN SÅ BÖRJAR DU PÅ PUNKT 2 ISTÄLLET.

Som jag letat efter en bra guide till detta... Vet det är sjukt länge seedan tråden startades men, tack!
Såg jag behövde något specialverktyg för att ta bort Filterlocket, kan det verkligen stämma?
Mekonomen sa då det iaf och ville sälja på mig hur mkt som helst.