handdator

Visa fullständig version : Fördelarlös tändning



Ronny
2008-11-04, 00:10
Har hittat en snubbe som vill sälja ett fördelarlösttändsystem till mig.. tänkte höra med er grabbar vad ni tycker..

1 Går det att ha fördelarlös tändning på
a. 8v motor
b. där är brytarlöst system på 16v motorn "KR/PL" men de kanske går o montera på den iallfall ?
c. viser versa på 20v "ADR"

2
a. Vad är det för vinst med inställnigsbartändkurva
b. Vilket trim bör man kombinera med detta
c. Vad kommer SBP säga om detta

3. Hur mycket ska man betala för ett system ifrån blocket.se?

läs gärna mer om detta i pdf filen som ni hittar i länken nedan
http://www.directignition.com/pdf_files/hpv1.pdf

tack för svar/håll er till tråden

Ronny
2008-11-07, 01:38
någon intresse?

T-mek
2008-11-07, 07:59
1a och 1b: Allting går, frågan är bara hur mycket jobb man är villig att lägga ner på det...

1c: En ADR har redan fördelarlös tändning original, så ett byte där känns meningslöst. :-)

2a: Man kan antagligen öka effekten en aning genom att optimera tändkurvan, gärna i samband med att man ökar oktantalet på bränslet. Det krävs dock att man har bra koll på vad man sysslar med, annars kan man snart behöva en ny motor...

2b: Samma som vanligt: Portad topp, trimkam, extraktor, anpassat bränsle, mm.

2c: Gör du det snyggt ser dom antagligen aldrig det...

3: Så lite som möjligt! ;-) Ett sånt system med wastefire och potentiometrar för justeringen som du länkar till är rena stenåldern tyvärr.. Om man har en gammal sliten mekanisk fördelare kan det kanske vara en ide, men annars inte...

ypzilon
2008-11-07, 10:10
Personligen hade jag inte satt på det ens om jag fick det gratis.

Du skriver att det är brytarlöst på 16v, men du vet väl att även RP/2E har brytarlöst?
JP-motorn saknar både brytare och fördelare, det är en diesel. =)
Är det JH du menar så är även den brytarlös (fast är det JB du menar så har den brytare).

D.E
2008-11-07, 12:49
JP-motorn saknar både brytare och fördelare, det är en diesel. =)
Är det JH du menar så är även den brytarlös (fast är det JB du menar så har den brytare).


Och är det en JJ han menar så har den brytarlöst

jooeell
2008-11-07, 13:30
det går o ta grejer från en motorcykel o sätta dit vet en som gjorde det den slutaded typ aldrig o varva hehe gick som fanken =P

Ronny
2008-11-08, 01:18
behövde utvärdera detta eftersom jag håller på o köpa lite prylar inför bygge motor.. blir dock inget köp av detta system

jag tänker mig kombinationen 2e block och toppen ifrån min motor, och då känner jag till att det har tagits upp här tidigare att det är mindre bök med att få fördelaren att passa.. (länk någon?) extraktorgrenen jag köpte ifrån tyskland är nämligen anpassad för detta något högre block.. sen hur jag ska driva detta finns ju flera olika lösningar förgasare/kjet och kanske mest intressant megasquirt.. det senare har jag insett att man kan justera tändkurvan=) detta system passar mig också då jag har erfarenhet av att bygga elektronik.. jag återkommer mer om detta i annan tråd/ ev. i den projekttråd jag engång startade

tack ypzilon för att du påpeka.. givetvis menar jag jj