handdator

Visa fullständig version : Dörrsida MKV GTI



Fredrick
2008-10-31, 23:33
Hur demonterar man dörrsidan på en MKV GTI?
Det låter som att högtalaren är spräckt alt. något som vibrerar i dörrsidan på passagerar sidan.

Om högtalaren är spräckt finns det alternativ till VW Original som är bättre och passar utan större modifiering?

R.S
2008-11-01, 16:20
Kommer inte ihåg var det var men ska finnas en tråd/guide för demonteringen här...
http://www.golfmkv.com/forums eller här http://forums.vwvortex.com/

Planerar också att byta ut orginalhögtalarna (som jag ändå tycker låter helt OK) till Morel (som låter riktigt nice). Min setup blir diskanter fram, mellanregister i dörrarna fram och koaxialer i dörrarna bak. Till det kan man sedan addera ett Hertz steg med Hertz subbas (förslagsvis en av deras 10" modeller i 20-25l sluten låda) så kommer det bli grymt bra ljud rakt över (bra tryck i basdelen och öppet, luftigt och levande ljud).

Fredrick
2008-11-01, 18:07
Finns det alltså hägtalare som passar utan större modifiering?
Länk?

Tänte enbart byta högtalarna och driva dessa med original stereon (har stora stereon med inbyggd navigation)

Fredrick
2008-12-03, 19:55
Eller går detta att få åtgärdat på nybilsgarantin?

Dom kommer säkert bara att säga att jag spelat för hårt trots att så inte är fallet, iallafall tycker inte jag att jag spelat på högre volym än vad högtalarna skall tåla.

Premis
2008-12-03, 20:52
Det är inga jätteproblem att lossa.

Det enda problemet är att lossa själva handtaget som sitter med clips och för detta behöver du ett plastverktyg så du inte repar(rekommenderar biltema art.nr 19-1294). Är du inte känslig för repor så antar jag att det går lika bra med en skruvmejsel.

Hur som helst så måste underdelen av plasthandtaget pillas loss på passagerarsidan.

Innanför handtaget sitter det två större torx som du lossar.

Under dörren sitter ett par (?) skruvar som du lossar.

På översidan dörrsida mot backspegeln så sitter en vanlig skruv som skall lossas.

Nu är alla skruvar loss.

Nu skall du lossa dörrsidan ifrån själva dörren och den sitter med fem rejäla clips. Ta tag i nederkant vid facket och ryck utåt så är det bara att jobba sig runt tills alla clips är loss.

Sedan lossar man kablar och handtagsvajer inuti så är den loss.

Problem föreligger dock vid montering av sidan igen då clips förmodligen sitter kvar i dörren, för att få bort dessa rekommenderar jag följande verktyg: Biltema: Art.nr 19-811

Det där var snabbeskrivningen :) Lycka till