handdator

Visa fullständig version : VW....pengamaskin



outrunner
2008-10-31, 17:16
Läste på automotorsport.se att VW Group gjorde en vinst på 4,9 miljareder euro de 9 första månaderna detta år... runt 50 miljarder kronor....inte alla som känner av krisen så hårt alltså.
Då kan man säkert se fram emot nya fräscha modeller.
Med ny teknik för att sänka förbrukning osv.
För VW kommer ju ha råd iallafall.
Till skillnad mot vissa andra(USA-företag)

Synd att inte v'''vo eller S''B är köpta av VW....då hade det förmodligen varit annt ljud i skällan just nu.

P.

ypzilon
2008-10-31, 19:15
Eller nästan 2100:- i vinst varje SEKUND!!!

Hade gärna tagit hand om ett par timmars vinst åt dem (7,5Mkr/h). =)

Lillen
2008-10-31, 19:36
Se där ja.
En del bilföretag gör tydligen rätt.
Ford verkar INTE vara ett av dessa företag =)

canterbury
2008-10-31, 21:06
Läste på automotorsport.se att VW Group gjorde en vinst på 4,9 miljareder euro de 9 första månaderna detta år... runt 50 miljarder kronor....inte alla som känner av krisen så hårt alltså.
Då kan man säkert se fram emot nya fräscha modeller.
Med ny teknik för att sänka förbrukning osv.
För VW kommer ju ha råd iallafall.
Till skillnad mot vissa andra(USA-företag)

Synd att inte v'''vo eller S''B är köpta av VW....då hade det förmodligen varit annt ljud i skällan just nu.

P.

....sen öronmärks ju dessa till en stor del till projekt och att bygga oss världens bästa bilar. Kan tänka mig att mycket av vinsten dessutom kommer av delar som säljes till andra fabrikat samt delar till våra egna bilar. Men men,,, klart man tjänar pengar när det mesta är legendariskt dyrt om man går till VAG :)

Recaro
2008-10-31, 21:48
Läste på automotorsport.se att VW Group gjorde en vinst på 4,9 miljareder euro de 9 första månaderna detta år... runt 50 miljarder kronor....inte alla som känner av krisen så hårt alltså.
Då kan man säkert se fram emot nya fräscha modeller.
Med ny teknik för att sänka förbrukning osv.
För VW kommer ju ha råd iallafall.
Till skillnad mot vissa andra(USA-företag)

Synd att inte v'''vo eller S''B är köpta av VW....då hade det förmodligen varit annt ljud i skällan just nu.

P.

Heja heja.... VW ligger redan ljusår före Volvo i motorutveckling.

En reflektion som slog mig precis eftersom att jag även är olycklig ägare av en Volvo V50, 2.4.
Effekten och förbrukningen i Volvos femma är i stort sett identisk i jämförelse med den gjutjärnsfemma Audi kom med för.. vad kan det vara... 32 år sedan? (1976) (Har själv nämligen haft en Audi 100 GL 5E, för evigheter sedan)

:)

Engberg
2008-10-31, 23:11
Har haft många VAG bilar genom åren,senaste var en Passat Variant 1,9TDI 4-motion-04,klen botten och lite väl törstig för att vara en diesel.
Bytte bort den och har nu en V70 kombi D5 awd-04,grymt skön att åka i och en motor med bra vrid över hela registret och mkt bra bränsleekonomi.
D5:an är iaf en motor Volvo lyckats med,men det är ju min åsikt.

Marcus
2008-11-01, 11:33
Har haft många VAG bilar genom åren,senaste var en Passat Variant 1,9TDI 4-motion-04,klen botten och lite väl törstig för att vara en diesel.
Bytte bort den och har nu en V70 kombi D5 awd-04,grymt skön att åka i och en motor med bra vrid över hela registret och mkt bra bränsleekonomi.
D5:an är iaf en motor Volvo lyckats med,men det är ju min åsikt.

Är väl knappast konstigt att du upplever din D5:a som stark och skön när du jämför med VWs 1,9 TDI. Jämför istället med VWs 2,5 V6 TDI eller Audis större 3,0 V6 TDI. Jag sågar inte D5:an (även om den inte tillhör de mest förfinade dieselmotorerna) men du måste ju i alla fall jämföra likvärda motoralternativ.

Marcus
2008-11-01, 11:34
Heja heja.... VW ligger redan ljusår före Volvo i motorutveckling.

Håller med men kan samtidigt konstatera att Volvo är en lika liten och betydelselös biltillverkare som exempelvis Alfa-Romeo... Men i Sverige jämför vi alltid med Volvo av någon konstig anledning :)

Engberg
2008-11-01, 11:55
Är väl knappast konstigt att du upplever din D5:a som stark och skön när du jämför med VWs 1,9 TDI. Jämför istället med VWs 2,5 V6 TDI eller Audis större 3,0 V6 TDI. Jag sågar inte D5:an (även om den inte tillhör de mest förfinade dieselmotorerna) men du måste ju i alla fall jämföra likvärda motoralternativ.

Jo det har du ju rätt i att det är skillnad på storlek,men 2,5 V6 är ju inte direkt en toppenmotor,törstig och tycker om att gå sönder,inte heller nån förfinad diesel vad du nu menar med det. 3,0 har jag ingen erfarenhet av.
V5 motorerna var ju inte så lyckade heller. Så det är ju inte bara Volvo som gjort tabbar på bensin sidan.