handdator

Visa fullständig version : Hur mycket skall man plana toppen? 16v..



GTI G60
2008-10-30, 13:39
Har en KR topp över som jag tänkte göra i ordning, putsa lite i kanalerna, byta styrningar, fräsa ventilsäten byra kammar mm
Tänkte ju då även plana den lite..
Men har även tänk att plana blocket när jag gör ordning någon bottendel, så frågan är hur mycket skall jag plana toppen?
Blocket kommer vara en 9A.
Har tänkt att testa E85 på den motorn oxå....

Kan ju passa på att fråga vart man köper styrningar och lyftare mm till vettiga priser....

Raz
2008-10-30, 15:29
Kolla med www.dli-teknik.se när det gäller lyftare och styrningar.

KEJO
2008-10-30, 20:10
Svaret på din fråga är så mycket som möjligt. Speciellt om du skall byta kammar. Det är ventilsätet som är begränsningen. Med E85 brukar väl Ultramotor plana toppen snett för ventilsätena måste ju aktas.Du bör alltid justera kamtiderna enfter mycket planing så du behöver ett justerbart främre drev. I stället för gradskiva ställer man kammarna efter hur mycket de öppnar vd Övre Dödpunkt.

GTI G60
2008-11-24, 10:09
Så mycket som möjligt???
Tills det är jämt med ventilsätena??
Vill kanske ha lite material kvar ifall man vill service-plana någon gång senare..
Kommer ju även plana blocket...

jooeell
2008-11-27, 11:07
du får kolla hur mycket clearance du har mellan tallrik och kolv sen kan du se hur mycket du kan ta det bör vara 1,5mm på avgassidan minst annars fins risk för att de slår emot varandra de fladdrar endel

GTI G60
2009-03-09, 23:26
Ingen som har några bra värden att mäta mot om man bara har toppen att kika på???