handdator

Visa fullständig version : HJÄLP MED AVLÄST FELKOD. Bla. kylarsystemsprobl.



tjipp
2008-10-29, 23:37
Någon som har prövat dessa!?
Något att ha?
Synpunkter önskas...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139177

ypzilon
2008-10-30, 07:55
På Ebay hittar du likande för halva priset som dessutom klarar CAN-BUS.

tjipp
2008-10-30, 22:32
Ja då ve en sådan inhandlad..

Prövat på en Skoda octavia 1,6 -01 är ju iallfall "innom familjen"!!

Och fick fram följande!
PO116
Manifold absolute pressure / Barometric pressure circuit range / Performance problem

Vad kan det tänkas vara!?

ACR lampan (anti-spin-reglering)´s lampan lyser konstant. Även
EPC lampan "motorlampan"

Bilens tempmätare rör sig inte.
Bilen går slött och är seg på gasresponsen
Bilens bägge kyläktar startar så fort man vrider av tändningen och går ett par minuter efter man tagit ur nyckeln. Även då bilen är kall..

Misstänker starkt luftmasse/mängdsmätaren!? Kan det va så?

Premis
2008-10-31, 00:29
Rör sig inte tempmätaren så är det inte helt fel att anta att en tempgivare är körd, då kan t.ex. motorstyr tro att tempen är 90 när den i själv verket är under 60 (beroende på felet på givaren). Brukar gå att mäta upp om man plockar rätt resistans via VagElsa eller dyl. VAG verkar ha haft kassa diagnosalgoritmer för tempgivare runt MY00 vad jag klurat ut, en körd givare triggar ingen felkod ..

MAP koden indikerar ju att trycket i insuget inte varit korrekt (för högt/för lågt då det säger "range"), kan ju bero på läckage t.ex, eller om du hårdtrimmat den (vilket inte lär vara fallet ;)).

Tempgivaren kan göra att bilen går slött och ryckigt. Är LMM'en körd så brukar tomgången åka jojo (beror på feltyp självklart). VAG's diagnosalgoritmer för LMM fel är inte heller specellt bra (svårdiagnosticerat ofta, förvärmning av wolframtrådar till ca 1000 grader C görs ibland för att bränna bort avlagringar, ibland pajar den funktionen och beläggningarna ökar varpå en mäter fel temperatur på insugsluften och då räknar ut fel luftmängd, går att se på trådarna i LMM'en om så är fallet, blir fula beläggningar).

LMM'en är svår att mäta upp också .. vet faktiskt inte hur man skall göra. Tempgivaren är lätt, två poler, mät resistans vid kall motor som stått ett dygn så kollar du reistans mot verkstadsmanualen (om du har en). Eller så byter du den bara, 250 kr ungefär ;).

F.ö. skumt att den säger MAP fel .. har du LMM så har du ingen MAP och tvärtom, men det går ju alltid att beräkna.

ACR lampan var skum .. den måste följas av en felkod. Men läsaren kanske inte tar allt ..

Felsökning är inte lätt i "moderna" bilar :)

edit: men det är säkert LMM'en som är grillad :)
edit2: eller varför inte en termostat som har hängt sig? ..

tjipp
2008-10-31, 09:02
Tackar för dina funderingar.. =)

tjipp
2008-11-01, 11:30
Massmätaren bytt.
Bilen går rent nu iallfall. Men seeg gasrespons.

Även den gröna 4poliga tempgivaren.
Nu flaxar instrumentet till lite i bland.. men går aldrig upp som det skall göra.

Ny felkod fick jag också.
ENGINE COOLANT TEMPRATURE CIRCUIT RANGE PERFORMANCE PROBLEM.

Kan det vara termostatet!?
Hemska tanke.. Den kostar dryga 1100kr!!!!
Måste köpa hela huset! =(

Eller kan det va den andra tempgivaren på huset som spökar!?

Fortfarande inga felkoder som kan ha med ASR lampan att göra. =(

tjipp
2008-11-02, 12:56
inga funderingar!?
Kan ju tillägga att vi pratar om en 1,6 AVU maskin

Hmm.. Mekonomen har löst termostat för 119:-
Men på vag sa dem man var tvungen att köpa hela huset för drygt 1100:- !??

Tycker det verkar konstigt om man inte skulle kunna byta termostatet i det befintliga huset.. men vad vet jag!?

tjipp
2008-11-03, 19:12
ja nu är en lös thermostat beställd iallfall..
Får vi se om det passar!
Ringde vag snubbar i dag igen och dem envisades fortfarande med att man var tvungen att köpa hela huset!

Är det verkligen så??? Verkar ju helt "sinnses"

tjipp
2008-11-04, 17:54
Ja då var "mekonomen" termostaten hämtad och försök till monterad!
Helt fel modell naturligtvis..
sitter nu i telefonkön hos vag... för att besälla ett org

Torre Tdi
2008-11-04, 19:07
Angående ASR-lampan så kan den tydligen tändas om du har en felkod lagrad i motorstyrdonet. Min LMM pajade på passaten nyligen. Då tändes både EPC och ASR. Dock fick jag då en felkod angående ASR-lampan som sade något i stil med, "felkod lagrad i motorstyrdonet". Och också en felkod på LMM. När jag bytte LMM så försvann bägge felkoderna.

Norpan
2008-11-05, 00:14
Ja då var "mekonomen" termostaten hämtad och försök till monterad!
Helt fel modell naturligtvis..
sitter nu i telefonkön hos vag... för att besälla ett org


Det är inte en mekanisk termostat på avu motorn utan en elektrisk fältstyrd rackare och därför säljs den med hela huset...

tjipp
2008-11-05, 11:49
Japp så é det..
Nytt hus hämtat.. 1050.Kr!

men fårstår fortfarande inte varför man inte kan köpa skälva termostatdelen lös..
Den är ju en egendel sittandes med 2st skruvar.
Ja ja.. hoppas det blir bra nu bara!
Skall väl försöka hinna montera detta i kväll!

(ang. felkoderna har jag inte fått att det lagrats någon kod nu förutom den ang kylar systemet)
Ändå lyser både både EPC och ASR.
Får pröva igen sen efter termostat grejerna är bytta!

Premis
2008-11-05, 13:35
Japp så é det..
Nytt hus hämtat.. 1050.Kr!

men fårstår fortfarande inte varför man inte kan köpa skälva termostatdelen lös..
Den är ju en egendel sittandes med 2st skruvar.
Ja ja.. hoppas det blir bra nu bara!
Skall väl försöka hinna montera detta i kväll!

(ang. felkoderna har jag inte fått att det lagrats någon kod nu förutom den ang kylar systemet)
Ändå lyser både både EPC och ASR.
Får pröva igen sen efter termostat grejerna är bytta!

Lycka till!

Mycket underligt att ASR lampan lyser utan felkod, har du kollat felkoder i alla styrenheter eller bara motor? ASR felkoder borde lagras i ABS (eller vad bromsmodulatorn heter på VW-spårk) och inte i motorstyr. Är det kod P0116 som lagrats? Tror jag skall ha felsökningsrutiner för VW hemma utifrån felkod på någon dator hemma, enda problemet är att jag haft krasch på två (!) datorer i veckan och har svårt att hinna få liv i dom.

EPC lampan (eller vad den heter) antar jag är motorlampan och har du felkod i motorstyr av hög allvarlighetsgrad så SKALL den lysa.

Fungerar anti-spinn / antisladd / ABS på bilen? (Leta upp bred grusväg :)).

tjipp
2008-11-05, 17:10
japp allt i antisladd/spinn abs systemet verkar funka...
har testat på en lövig/blöt asvaltsväg =)

Henrik.M
2008-11-05, 22:50
Höftskott ang skoda och EPC.

http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=3645&ForumID=3

tjipp
2008-11-07, 08:21
haha det va ju ett "roligt" fel..

Nu är bilen tillfälligt hel iallafall.
Ny lmm.
Ny termostat med hela huset + givare
Radering av felkoder så blev det "kanon"

Men bilen har fortfarande seeg gas respons..
Men bilen har tydligen varit sådan i flera år!
Så då fick det fortfarande vara så..
Men är 1,6 avu maskinerna sånna eller är det nått med e-gas grejerna eller spjällhuset kanske!?