handdator

Visa fullständig version : Klickande ljud i ac Golf V Gti



mrgti
2008-10-29, 23:14
Som sagt. När jag sätter igång bilen och luftkonditioneringen går igång så hörs ett rytmiskt klickande/knäppande ljud. Vid enstaka tillfällen kan jag tycka att det förändras något vid inbromsningar(ökar något i takt). Har provat att mixtra med temperatur och flöden,auto lägen och eco-läge, olika temperaturer på höger/vänster sida. Tystnar gör ljudet endast om jag stänger av (off) helt. Är detta ett normalt ljud eller vad kan tänkas vara för fel, har provat att söka i forumet men inte inte hittat något. Det hörs alltså hela tiden. Dock fungerar allt som det skall, kyla och värme.

Några idéer?

mrgti
2008-10-30, 00:15
Det kommer definitivt från mittkonsolen, undrar vad det kan vara? Är det någon som har detsamma? Vet ju inte ens om det skall vara så, dock lite irreterande...

magnusT
2008-10-30, 07:28
Har haft samma på min ibland. Misstänker att det är någon spjällmotor som har ett eget liv. Vet inte vad du ska göra åt det.

Makke
2008-10-30, 08:17
Som sagt. När jag sätter igång bilen och luftkonditioneringen går igång så hörs ett rytmiskt klickande/knäppande ljud. Vid enstaka tillfällen kan jag tycka att det förändras något vid inbromsningar(ökar något i takt). Har provat att mixtra med temperatur och flöden,auto lägen och eco-läge, olika temperaturer på höger/vänster sida. Tystnar gör ljudet endast om jag stänger av (off) helt. Är detta ett normalt ljud eller vad kan tänkas vara för fel, har provat att söka i forumet men inte inte hittat något. Det hörs alltså hela tiden. Dock fungerar allt som det skall, kyla och värme.

Några idéer?

Jag hade samma problem på min GTI -05. Då jag hade nybilsgaranti på bilen lämnade jag in den på verkstad. Var någon spjällmotor som "hakat upp sig" i något ändläge, vet dock inte hur dom fixade det men det tystnade i alla fall:)

canterbury
2008-10-30, 14:26
En spjällmotor låter ju ganska enkelt. Bara för jag läste tråden började jag lyssna, och visst låter det som det beskrivits. Frågan är om man kan ordna detta på egen hand? Eller laborera med inställningarna så spjället hoppar rätt. Vet inte ens om det är så enkelt.... men någon expert på forumet som har en idé?

magnusT
2008-10-30, 14:58
Jag gjorde som du och motionerade alla lägen och sen försvann det.

canterbury
2008-10-30, 20:27
.....men det är inget som kan vara "skadligt"=?... kan tänka mig att en enhet som har med ac att göra lär vara legendariskt dyrt att köpa/fixa... så frågan är om det nu är spjäll och man antagligen kan jobba lite med luftflödena för att få rätt på det så borde det vara ett enkelt billigt "fel"?

Finn
2008-10-30, 21:38
Finns en alldeles lysande lösning på detta problemet. Tickandet brukar försvinna om man drar på återcirkulation i kupén (enkelt sett att prova om denna lösning funkar).

Åk in till VAG och be dom uppdatera ditt klimastyrdon. Felet är att spjällmotorn för friskluftspjället har fel ändläge i styrdonet eller hur man ska förklara det så det ligger å slår mot ändläge hela tiden.

canterbury
2008-10-30, 23:02
Finns en alldeles lysande lösning på detta problemet. Tickandet brukar försvinna om man drar på återcirkulation i kupén (enkelt sett att prova om denna lösning funkar).

Åk in till VAG och be dom uppdatera ditt klimastyrdon. Felet är att spjällmotorn för friskluftspjället har fel ändläge i styrdonet eller hur man ska förklara det så det ligger å slår mot ändläge hela tiden.


vadå kommer det aldrig att återvända då? vad går en sådan upptadering på`?

Finn
2008-10-31, 16:13
Ska inte återvända. Inte gjort d än så länge på dom bilar jag gjort detta på. Inte va jag vet iaf :)

Den lär om styrdonet. Kan tyvärr inte beskriva i detalj men d brukar funka.

canterbury
2008-10-31, 21:01
Tack, detta fungerade i alla fall på mig! Så här enkelt borde allt vara. Tryck på en knapp så löser det sig. Betydligt billigare än den andra lösningen man får använda sig av i samhället. Dra kortet..... :P

Henrik.M
2008-10-31, 21:43
Betydligt billigare än den andra lösningen man får använda sig av i samhället. Dra kortet..... :P

Eftersom mjukvaruppdateringar till styrdonet brukar vara kostandsfritt......så är det ju fel att kalla det dyrt.
Om man nu inte är riktigt snål. =)

canterbury
2008-11-01, 00:48
näe, är det kostnadsfritt så.... sorry hade inte koll på det. Men det är ju ekonomiskt gångbart snål eller inte :) Är nybliven med gti så jag är fortfarande i kärleksrus, trots jag fortfarande vänsterprasslar med min kärlek till corradon